|
Trampendal
13-02-2010, 23:03
Jag köpte tre stycken hemtrevnad strax före jul. Två dog ganska direkt, men en lever fortfarande, ser dock rätt medtagen ut. När jag var ung hade jag alltid en hemtrevnad och de levde åtminstone i några år, men nu vet jag inte vad jag gör för fel.
Nån som vet hur de vill bli behandlade?
Åsa, mälardalen zon 2
13-02-2010, 23:07
De vill ha medelhavsklimat, så nu på vintern vill de ha det riktigt ljus + kallt gärna kylskåpstemperatur. Hemtrevnad är inte riktigt en växt som trivs i rumstemperatur året runt den vill ha vinter, den mår riktigt dåligt ifall man ger den dåligt ljus + varmt + torr luft. Det kan funka bättre i ett lite äldre hus med lite kallare fönsterbräden och liknande täöta moderna hus funkar sämre för den växten. Jag har faktiskt hört om någon som lyckats få den att övervintra ute planterad i marken något år vid en kolonistuga på söder i stockholm men det tror jag mest var tur + en mild vinter.
Åsa, jag har tre olika sorters hemtrevnad planterade som marktäckare direkt ute i zon 1. De återkommer varje år och sprider sig så kollssalt att jag får gallra och gallra och gallra för att jag är rädd för att de kväver andra växter. Har också hemtrevnad i kruka i ouppvärmt växthus, som även den återkommer varje vår.
Trampendal
15-02-2010, 00:50
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-02-2010, 23:07)  De vill ha medelhavsklimat, så nu på vintern vill de ha det riktigt ljus + kallt gärna kylskåpstemperatur. Hemtrevnad är inte riktigt en växt som trivs i rumstemperatur året runt den vill ha vinter, den mår riktigt dåligt ifall man ger den dåligt ljus + varmt + torr luft. Det kan funka bättre i ett lite äldre hus med lite kallare fönsterbräden och liknande täöta moderna hus funkar sämre för den växten. Jag har faktiskt hört om någon som lyckats få den att övervintra ute planterad i marken något år vid en kolonistuga på söder i stockholm men det tror jag mest var tur + en mild vinter. Ojdå, då förstår jag att mina inte klarar sig, visserligen är det inte så varmt där den står, men det är norrfönster! Då borde den ju må bättre på glasverandan då med 10 grader och mycket mer ljus. Men då föll ju hela vitsen med att ha nåt i fönstret på vintern när alla pellisar står på verandan. Fler att vinterförvara var inte vad jag önskade mig precis. Jag flyttar den till ett ljusare fönster så får jag se.
Hemtrevnad var det länge sedan man hörde talas om, känns det som! Den var väldigt poppis på 80-talet, tycker jag. Fast så vidare trevligt tyckte jag aldrig att det var för de krånglade alltid för mig. Nu förstår jag varför!
ingrids
15-02-2010, 13:23
Trampedal, har du provat Kalanchoe? Det finns de som nästan har pelargonblommor
Trampendal
15-02-2010, 22:55
CITAT (ingrids @ 15-02-2010, 13:23)  Trampedal, har du provat Kalanchoe? Det finns de som nästan har pelargonblommor  Är det våreld/höstglöd? Isåfall, finns det många sorter? De där vanliga tycker jag är rätt fula faktiskt, men det kanske finns snygga sorter också?
ingrids
16-02-2010, 10:45
Jepp, vissa av sorterna går som vår- repsektive hösteld. De vanliga är rätt tråkiga håller jag med om men de dubbla kan jag falla för.
Crazy4Flowers
16-02-2010, 13:52
Jag hade ett par hemtrevnader ett tag, viktigt var att ge den en skvätt vatten mest varje dag eller varannan, glömdes det bort och den dog så var det bara att hålla den lätt fuktig för den kom igen efter ett tag och vart lika fin igen. Så bara för att den ser död ut betyder det inte att den är det. Hade den inne i vanlig rumstemp.
Inte så dumt med leca i ytterkrukan, på så sätt kan man hålla den lite extra fuktig bara att fylla på till kanten på lecan och kanske lite över.
Trampendal
16-02-2010, 22:35
CITAT (ingrids @ 16-02-2010, 10:45)  Jepp, vissa av sorterna går som vår- repsektive hösteld. De vanliga är rätt tråkiga håller jag med om men de dubbla kan jag falla för. Tack för länken, den var ju faktiskt snygg. Ska se om jag kan få tag i en sån.
Trampendal
16-02-2010, 22:54
CITAT (Crazy4Flowers @ 16-02-2010, 13:52)  Jag hade ett par hemtrevnader ett tag, viktigt var att ge den en skvätt vatten mest varje dag eller varannan, glömdes det bort och den dog så var det bara att hålla den lätt fuktig för den kom igen efter ett tag och vart lika fin igen. Så bara för att den ser död ut betyder det inte att den är det. Hade den inne i vanlig rumstemp.
Inte så dumt med leca i ytterkrukan, på så sätt kan man hålla den lite extra fuktig bara att fylla på till kanten på lecan och kanske lite över. Tack för info. Jag har undrat mycket över hur fuktig den vill vara. Utseendet säger ju att den vill vattnas rätt ofta och jag har experimenterat en del med vattning/duschning, men inte hittat rätt. Tar det som en utmaning att hålla den vid liv, om jag lyckades på 70-talet när jag verkligen tog mina växter med en klackspark, vore det väl sjutton om jag inte skulla kunnas lyckas nu.
theseraphim
17-02-2010, 00:07
Duscha aldrig en hemtrevnad efter midnatt...... Sedan vattna alltid på fat och lite försiktigt, undvik direkt värme dvs element så är de enkla även i rumsvärme.
Trampendal
17-02-2010, 23:23
CITAT (theseraphim @ 17-02-2010, 00:07)  Duscha aldrig en hemtrevnad efter midnatt...... Sedan vattna alltid på fat och lite försiktigt, undvik direkt värme dvs element så är de enkla även i rumsvärme. Okej, tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|