Full version: Rosa Kristall
Bilbo i Trollbäcken
Jag köpte av en plantskola i Älta utanför Stockholm en mängd fina krukodlade rosor som såldes ut billigt i slutet av årets sässong.

Dom hade inga blommor eller knoppar kvar men skulle enligt beskrivningen vara vita och väldoftande av typen floribunda.

Jag köpte dem mycket för bladverket var helt opåverkat av svartafläcksjukan och jag ville gärna tyda detta som att sorten borde vara resistent eftersom så många rosor drabbas mer eller mindre i slutet av sommaren.

Namnet på rosen är det svenskklingande: Kristall

Jag har sökt på Internet samt i ett ganska omfattande Ros-lexikon som jag har för att ta reda på mer om rosen samt varifrån och från vilket år den kommer.

Jag planterade mina rosor som en mindre häck vid husknuten ich nygrävd rabatt med speciell rosjord. Jag ser fram emot med spänning hur rosen kommer ta sig.

Kan inte hitta något om denna mystiska ros och undrar om någon av er känner till den? Tackar på förhand!
rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Trädgårdshuset har en ros som heter Kristall med i sin lista men allt som står där är att det är en polyantharos ,vit färg, 50-60cm hög, remonterande, svagdoftande, härdig till zon 1-3.
Anna-C
En floribundaros framtagen i Östtyskland 1979, förädlarens namn Langensalzer.
Rosen har vita, fyllda blommor och svag doft. Vinterhärdig, iaf enl tyska mått smile.gif Blir ca 70cm hög.
Det var vad jag fann på Internet. Hittade ingen bild, tyvärr... sad.gif
Bilbo i Trollbäcken
Tack så mycket för ledtrådarna. Ser med spänning fram emot kommande sässong. Inte minst hur härdigheten är. Har täckt ganska högt med täckbark och kommer lägga ut granris i Januari så vårsolen inte orsakar torkskador på eventuella tidiga knoppar.

Tack igen! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon