Susanne i Linköping
16-12-2003, 21:35
I Impectakatalogen finns frö till körvelrova (sid 125 i nya katalogen). Men... jag har för mig att fröna måste sås färska? Det borde stå i Lena I:s Handbok för köksträdgården, men jag kan inte kolla för min bok ligger i kolonistugan.
Har någon testat? Är det någon idé att köpa frön?
Ingrid på Västkusten
17-12-2003, 08:36
Todeloo,
Jag har sått körvelrova och de skall sås nu nu nu -> och så gror de till våren :-)
Synd att Du itne hojtade till innan för den håller till i ett hörn i trädgården här och självsår sig så frön har jag varje höst :-) fast lite tidigare då :-) än nu ( det är vinter!)
Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
17-12-2003, 10:35
Tack för svar Ingrid!
Jo att de måste sås bums hade jag nog redan gissat, jag var mera fundersam om det kanske var för sent redan.
Så antingen får jag beställa tämligen omgående (utan att kunna jämföra med de andra frökatalogerna, de har inte kommit än) eller också stå över körvelrovan. Så nu är annars inget större problem, jag har ett par hinkar begagnad blomjord som jag kan strö ut ovanpå den frusna jorden, och sen så i.
Körvelrova... var kan jag placera den då..?
Ingrid på Västkusten
17-12-2003, 10:51
Todeloo,
Den blir 2 meter hög cirka ser ut som ett stooort hundkex så den lär Du ju få kommentarer om :-)) iofs beroende på avrt Du palcerar den!
Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
17-12-2003, 10:59
Två meter! Ojdå. Men ganska gles alltså, om du jämför med hundkex? Jag har funderat på lämpliga växter som ersättare för de nuvarande insynsskyddande men hemska gullrisplantorna i norra rabatten på kolonilotten. (Gullris växte överallt när jag tog över lotten så det gillar jag inte.) Körvelrovan är kanske för gles för att funka... eller?
Louise i Göteborg
17-12-2003, 11:12
Vet inget om körvelrova men om det är ätbara insynsskydd du är ute efter kan jag rekomendera jordärtsskocka och libsticka.
Båda stora och täta och lika spridningsvilliga som höstgullriset.
Susanne i Linköping
17-12-2003, 11:18
Ja... just det. Spridningsviljan har fått mig att dröja lite med skockorna i den rabatten. Det finns en massa tulpanlökar där och dem vill jag helst inte störa för mycket. Men gullriset [B]ska[B/] bort!
Libsticka kanske kan funka, däremot. Min ena planta står bra där den står bredvid dörren, men den andra trivdes inget vidare bland ogräset där den stod i somras. Om den fortfarande lever i vår ska jag röja bort lite gullris och flytta den dit. Tack för tipset!
Ingrid på Västkusten
17-12-2003, 13:14
Todeloo,
Körverlrovan är hemskt gles som en stooort hundkex så den tror jag inte riktigt på som insynsskydd.
Ätligt insynsskydd förutom Louises utmärkta förslag kan jag rekommendera en äppelhäck såsom beskrivs i ' Den Nya Beskärningsboken' ( den är ett MÅSTE att äga!!).
Hmmm - > solroshäck är ju också ett alternativ eller så glesa spikade skydd av trä med div klätterväxter på :-)
Ahh vad jag längtar till våren!!
Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
17-12-2003, 13:27
Jag kan ju alltid placera blomsterbönsodlingen i rabatten i sommar. Och skaffa en halv plasttunna att gräva ner och ha jordärtskockor i.
Och särskilt tätt insynsskydd har jag ju inte nu heller, bara lupiner och gullris.
Jag hade tänkt att testa rotkörvel i år... men jag verkar vara hopplöst för sen ute , eller ?
CITAT (katah @ 25-03-2008, 16:03)

Jag hade tänkt att testa rotkörvel i år... men jag verkar vara hopplöst för sen ute , eller ?
Söker man så ser man att flera påpekar att fröna går in i vilostadium om de inte sås färska:
http://www.pfaf.org/database/plants.php?Ch...hyllum+bulbosumhttp://growingtaste.com/vegetables/chervilroot.shtmlSkaffar man frö på hösten, så bör man verkligen kontrollera att de är fäsrka.
Mina är köpta i januari från Impecta.
De blir väl gamla då i vilket fall så jag har inget att förlora om jag skulle så dom nu ?
CITAT (katah @ 25-03-2008, 21:44)

Mina är köpta i januari från Impecta.
De blir väl gamla då i vilket fall så jag har inget att förlora om jag skulle så dom nu ?
Om du redan har fröna så får du ju prova. En släkting (Chaerophyllum temulum Hårkörvel) gror bäst om man stratifiera dem vid +5 grader i minst 8-10 veckor och sedan sår ljust:
http://aob.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/mcm090v1 (för att nå artikeln i Full-text kan det behövas prenumeration på tidskriften, eller så kan kanske jag hjälpa till).
Susanne i Linköping
27-03-2008, 22:21
Oj, vilken gammal tråd ni grävt upp. Eftersom det var jag som en gång startade den kan det väl vara på sin plats att jag berättar hur det gick för mig (så gott jag nu minns).
Fröna grodde helt OK, men eftersom jag tvivlade på grobarheten så hamnade alla fröna i två såkrukor. Särskilt tidigt ute var jag knappast heller, troligen i mars. Ev ställde jag ut dem för stratifiering, men det har jag faktiskt glömt. Jag minns inte att jag tog in dem alls, de kan ha stått ute hela tiden.
Det kom upp lite grönt men under sommaren glömde jag bort krukorna ett tag så att sniglarna hann äta upp det gröna. Jaha, det var det tänkte jag och lät krukorna stå där de stod. På hösten skulle jag städa ur krukorna, och vad fick jag se? Jo, små, små rovliknande knölar, i storlek mellan en ärta och en halv hasselnöt ungefär. Dem grävde jag ner i en prydlig rad i grönsakslandet. Året därpå växte det stora, hundkexliknande saker där. Dessvärre tog jag aldrig vara på några frön. Nu har jag sålt kolonilotten så om det blir några självsådda rovor så får jag aldrig veta det.
Men det verkar alltså fullt möjligt att använda frön som sås även på vintern/våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.