Full version: Mango
curman
Nu har jag fått upp mangon som jag satte från kärnan i köpta frukter för 4 veckor sen. Jag satte 2 st. Har hört att man kan förvänta sig upp till 4 månader (!!!) innan nåt händer...

Om ni vill testa så gjorde iallafall jag så att jag först åt av så mycket jag kunde (mums!) och sen sköljde jag + lade kärnan på tork på ett hushållspapper ett dygn lite drygt. Sen lade jag kärnorna vertikalt och inte med toppen uppåt så att säga, ungefär 3 cm ner i jorden. För jämförelsens skull, tänk dig kärnan som om det är din hand. Låtsas göra karateslag neråt. Så som din hand är då, så satte jag kärnorna i jorden.

Sen vattnade jag direkt efter planteringen och efter 3 dagar. Kollade, vattnade...Kollade, vattnade...

Efter knappt två veckor så tog jag upp den ena kärnan försiktigt en bit över jord för att se om den ens hade spruckit. Ingenting. Satte ner den igen cirka en centimeter under ytan. På med lite lite jord och så vänta. Vattna lite, vänta...

Men på tredje veckan sköt plötsligt ett stabilt skott upp med ordentliga blad redan från start!!! Inga små spröda stackare men ordentliga grejor redan från början!!!
Den kärnan som jag inte pillade på har fortfarande inte gjort nåt väsen av sig...Kanske för djupt? Jag väntar.
Läste att man kunde bända upp kärnorna en aning men det vill jag inte - vem vet vad man kan råka skada?
Jag ville bara förmedla detta mirakel i min enkla amatörkruka. Nån som har mer att berätta om mango-odling i hemmets lugna vrå?
Tex belysning nu på vintern???

Alla tips emottages tacksamt!!

Christina, Helsingborg
Cilla
Jag har ingen erfarenhet men det var roligt och inspirerande att läsa din beskrivning! När bladen utvecklas kan du väl berätta hur de ser ut. På bild liknar de citrusblad.

curman
Hej igen!

Ja bladen är verkligen lika citrusblad.
Nu i januari har det kommit ännu ett par blad som är lite rödaktiga.
Just nu är det inte så mycket fart på växten men det är ju januari...

Christina
lolo
Grattis Curman! Väldigt inspirerande läsning! När ljuset börjat återvända på allvar kommer tillväxten också igång, ska du få se. Mangon gillar hög luftfuktighet så duscha den gärna regelbundet. På sommaren trivs den bra utomhus, ungefär som passionsblomman. Om du känner för att testa fler exotiska frukter kan jag rekommendera kiwi och passionsfrukt. Ett fortsatt lycka till med din mango! Skriv gärna och berätta hur det går, gärna med bilder om du har.

mvh
Ann-Louise Nilsson, Lycksele smile.gif
Christer i Falköping
Tänk på att mangon har en pålrot, så en smal djup kruka är bäst till den.
Christer.
Adri-Anne
Curman!

Nu måste du låta oss få veta i fortsetningen hur det går med din kärnor.
Har du sagt A....... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Väntar med spänning.
sanna
Håller med samtliga föregående skrivare!
Spännande och inspirerande, Curman!

Din roliga beskrivning lockar mig att också prova! Bums!
*ringer maken som just nu befinner sig på Vivo och ber honom inhandla en fin mogen mango*

Sanna smile.gif
Towanda
Jag har fått upp en som jag satte med fröskalet på, och en där jag öppnade skalet och bara satte fröämnet. Jag satte dem i somras någon gång. De är 10-15 centimeter höga nu, verkar inte växa nämnvärt för närvarande. De står i ett söderfönster och verkar inte vantrivas. I samma fönster har jag mina avocado, passionsblomma, physalis, ananas och grapefrukt. De får mycket kärlek och tillsyn. =)

Gillar mangon, den är tuff på nåt sätt. Väldigt styva blad och stam. Hoppas på att den kommer igång att växa igen snart när ljuset kommer tillbaka!

Lycka till med odlingarna!

Mvh,
Towie

(Väntar fortfarande på livstecken från oliv- och strelitziasåddarna, satte dem i augusti/september nån gång...)
curman
Jo, jag undrar fortfarande om det här med belysning. I en bok stod det att mangon ska ha 14 timmars ljus om dagen. Mitt söderfönster kan inte producera det på egen hand. Snarare fyra timmar just nu.
Köpte en halogenlampa, 40 watt, med vitt ljus "white spot" står det, vanlig Philips. Kan man ha det över? Gubben i affären sa att man skulle ha lampan på minst en meters avstånd pga värmen. Det är ju ingen proffsodlare som skulle ha en sån lampa kanske. Men kan den hjälpa något? Snälla, tips?

Tack för alla roliga inlägg. Jag lägger ut bild på min lilla mango snart (när jag fått ordning på lampa m.m.)

Jo och så har jag planterat två ananas nu. Får se hur det går..........
curman
...
Lötchey
Har en mangoplanta som är ungefär 15 cm lång nu..Den är väldigt fin, bladen är stora, blanka och ovala, spetsiga i toppen. En utav de finaste frukt-växterna tycker jag. Dessutom så verkar den mkt tålig, har aldrig sett något brunt blad eller ngt.
curman
Hej här är den skrangliga stackarn - men den är just nu min favorit: mangon.
Fem veckor är den nu. Lampor och allt har jag satt upp, lysrörslampor.
Hoppas det är rätt sorts lampor nu... (det är ett väldigt sjå med lampor tycker jag - är det bara jag som är nybörjare med det?).
Vad tycks? En lång tanig stjälk men ändå rätt stora blad. Den verkar trivas iallafall. Det kommer nya blad längst upp. Jag duschar den mycket, det verkar den gilla.
Nya blad är ljust rosa/gula till en början men blir grönare efter hand.

Jag kan för övrigt rapportera att ananasen inte blev nåt. Ruttnade...Tips?

Towanda
Den kanske inte tar sig så bra så här års? Jag satte två i somras, båda lever och frodas.

Mvh,
Lena
Lötchey
curman:

Själv har jag min mango i mitt rum i norrfönster, jag ger den inget extraljus, duschar inte heller särskilt ofta, men den ser ändå jättefin ut. Dessutom är det inte särskilt överdirvet varmt i rummet...

Angående Ananasen..Hade också lite problem där först. Men jag lyckades. Lät bladrosetten ligga i några dagar, planterade sedan i en liten kruka(obs det bästa är nästan så liten som möjligt) och sedan har jag haft den i mitt badrum, den trivs fortfarande väldigt bra och e helt grön. Eftersom mitt badrum är det varmaste rummet så kan det vara en anledning..Man ska nog inte vattna för mkt heller, för då ruttnar den lätt.
curman
Just det: ananaserna jag hade ruttnade.....men jag ger mig inte så lätt.

Har du möjlighet att visa nån bild på din mango? Jag blir imponerad av att du lyckas så bra utan extra ljus...Kanske du har riktigt gröna fingrar???

Jag antar att jag har låååång väg att gå för att lyckas....
Lötchey
Hehe, kanske det. Jo jag skulle väl kunna lägga upp en bild, imorrn kanske..
johan1983
CITAT (Lötchey @ 13-01-2004, 23:36) *
Hehe, kanske det. Jo jag skulle väl kunna lägga upp en bild, imorrn kanske..

Det ser jag fram emot
Mr.Tomat
CITAT (johan1983 @ 19-06-2013, 00:36) *
Det ser jag fram emot

Skulle vara intressant om du fick svar, 9 år senare wink.gif
johan1983
CITAT (Mr.Tomat @ 19-06-2013, 09:43) *

Jag tänkte det :-)

CITAT (Mr.Tomat @ 19-06-2013, 09:43) *

Jag tänkte det :-)
Bassam
Hej

För säkerhet och snabb kan man köpa färdigt planta, för att på trädgård skola gör mycket för att skydda så från blandad ärv, plus de ger planta mycket speciel vård och de vet och skriva till kunder alla informationen som behöver för att få mycket fint planta, lite mera pengar men det är bra resultat.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon