Full version: Projekt 2010
Malin_MeL
Förra våren byggde jag ett växthus. På hösten förberedde jag halvt för en köksträdgård.

Drömmen jag har om min trädgård är ganska omfattande, men om jag ska vara realistisk så är det kanske dags att begränsa sig lite så iaf ett par grejjer faktiskt blir gjorda.

Min önskeplan för 2010 är:
*att färdigställa 1a delen av min köksträdgård, detta ska ske på tidig vår så jag hinner bruka jorden
*att göra iordning ett bevattningssystem för köksträdgård och växthus
*tömma vedboden (som mest har skräp och grejjer i sig) och göra det till ett trädgårdsförråd och ev övervintringsrum

vad har ni för plan för 2010?
HelenJ
Jag har anmält mig till Tusen Trädgårdar så jag har ganska mycket att fixa med i år - och en deadline dessutom!

Under körsbärsträdet ska jag anlägga en lundrabatt.
Mellan altanen och trädgården ska jag bygga en låg ihålig mur som jag ska plantera mina kryddväxter i. På trädgårdssidan av muren (söderläge) ska det bli en upphöjd väldränerad grusplantering där jag ska ha växter som absolut inte vill ha vinterblöta.
Många av mina befintliga växter behöver grävas upp och delas och flyttas om.
Jag har en del stenläggningar som ska göras.
Huset ska målas.
Ev kommer jag att få ett växthus och då ska det monteras ner, fraktas hit, byggas upp och få nya rutor.
I anslutning till växthuset ska jag bygga en köksträdgård i upphöjda lådor, med gångar mellan.

Det finns ännu fler projekt - undras om jag hinner jobba nåt i sommar.....

Peztis
Prio nr 1 på min att göra-lista är definitivt att få upp växthuset! Det ska ske så fort som det bara går!!!

Sedan är det väl att få bort det gamla växthuset.

Men jag vill även försöka hinna fixa till odlingsbänkar/rabatter runt uteplatsen kring växthuset.
Och fixa till ytan där den poolen ska monteras upp.

Detta hoppas jag hinna med i år tillsammans med den vanliga skötseln som kökslandet och gräsmattor.

Allt annat jag hinner fixa tilll blir bara bonus!
gnon49
Förutom det "vanliga" skall jag försöka mig på några betongobjekt att pryda trädgården med. Om det nu blir så prydligt. Installera en pump till min lilla damm är också ett tänkt projekt. Tänk att få höra vattenporl en stilla vårkväll. Sen ökar jag säkert på odlingsytan. Gräsmattan minskar för varje år. Att få sätta upp ett växthus är fortfarande en dröm. Men även drömmar kan ju bli verklighet.
smuleborg
Bygga växthus. Vi har 80 fönster från 30-talet. I övrigt handlar det mest om förvaltning. Tror vi nu.
Märta-Linnéa
Vi gjorde om hela trädgården i höstas, både fram- och baksida, så i år ska jag inte göra mycket mer än att vänta och njuta. Jag planterade en massa perenner och lökar i oktober-november. Nu går jag bara och hoppas på att vintern ska ge sig så att det ska börja hända lite i rabatterna. Växthuset får vänta tills nästa år åtminstone.
Nettan8
Förra året gjorde vi en ganska stor upphöjd rabatt, dock är den ej fylld än så nya växter ska planteras där i vår. Sen grävde jag ut en lång rabatt vi hade längs ett staket till det 3 dubbla och den är nästan helt tom ,så det blir till att planta planta planta hela vår o sommaren.. hur kul som helst!!!
blomkronan
Växthuset kom på plats 2009 wub.gif så där ska det odlas i vår biggrin.gif
Förra hösten påbörjade jag ett litet grönsaksland i form av olika storlekar av "lådor" som jag byggde själv efter vad som föll mig in smile.gif... det resuterade i att jag skaffa mig en odlingslott på 135 kvm, för jag insåg att om jag skulle börja odla grönsaker räckte inte mina lådor till... giggle.gif i odlingslådorna "på tomten" får det bli rädisor, morötter och sådant man vill ha tillgång till varje dag. På odlingslotten blir det potatis, lök, sallad och "stora" grönsaker som majs, kronärtskocka, bönor och massor av annat.
Byggprojekt: blir att sätta tak på altanen vi byggde på baksidan, så man kan sitta ute även dom regniga dagarna. Gjuta plattor och andra roliga saker... ska jag förstås oxå göra smile.gif

sen kommer ju Odlingslotten kommer ta en HEL del av min tid i sommar biggrin.gif

Sen vet jag inte... det poppar ju upp nya idéer hela tiden som jag måste göra... naughty.gif
Eva St
CITAT (smuleborg @ 14-02-2010, 20:25) *
Bygga växthus. Vi har 80 fönster från 30-talet. I övrigt handlar det mest om förvaltning. Tror vi nu.

Spännande har du lite ideer på hur ni ska bygga. Har också en hel del gamla fönster som vi tänkt använda till växthus och har murat upp en grund för några år sedan ute på sommarstugan men sedan blev det stiltje i det projektet tyvärr men kanske kan få lite inspiration från dig.
Sedan ska vi lägga färdigt stengångar som vi började med på stugan i höstas och så är det ett gammalt förråd som ska byggas om till gäststuga får väl se hur mycket som blir verklighet men nu känns det ju som man har massor av tid framför sig och bara vår och sommar kommer så går det ju så himla fort så man får vara glad för vad man hinner men sitta vid denna tiden och planera är ju också härligt
theseraphim
ser fram emot våren då jag petade ner ca 35 kilo påskliljelök i rabatterna i höstas:-) plus ca 20 kilo mixade tulpaner så nu jäklar ska det blomma!
Platinum
Ska göra:
Komplettera stenpartiet som grävdes om förra året med mer växter.
Fräscha upp/förnya örtagården.
Trimma buskar och häckar när behov föreligger.

Vill göra:
Fixa permanent odlingsplats till chilisarna.

Bör göra:
Underhålla rabatter och land som blivit som önskat så inte ogräsdjävulen tar över.
gladepetter
Vi genomförde en dränering våren 2009 så i år så får vi åtgärda med sand/jord runt huset. Det har ju sjunkit undan rejält sedan våren 2009. Vi kommer att lägga nya plattor på framsidan. Vi planerar dock för nya planteringar men vet inte riktigt vad. Sedan har vi anmält oss till Tusen trädgårdar.....
ingrids
"Göra klart", d.v.s. terass/stödmur längs med hela slänten så att trädgården blir i två plan. Inga fler jord- och grushögar eller travar med lecablock. Göra pionrträdgård (typ) av det ännu ofärdiga partiet av det övre planet. Spaljera lindarna så att de får rätt form innan de blivit för stora. Få igenom bygglovet för uterummet och sätta en in kattlucka så katten kan gå ut dit själv.
Malin_MeL
CITAT (Platinum @ 17-02-2010, 06:46) *
Vill göra:
Fixa permanent odlingsplats till chilisarna.

I bädd? Inne i växthuset, eller ute?

jag börjar tro att jag har förlorat förståndet...men jag har börjat rita på ett växthus till...men då blir det nog ett med jordbäddar
Husihelvete
Så snart det är möjligt ska vi plantera rosor runt altanen, ordna med lite rabatter och hyfsa till gräsmattekanter runt huset.
diva&hero
Ja ni, projekt har man alltid, både inne och ute. smile.gif
*Utomhus får det bli att fixa med rabatterna som vanligt. Försöker hålla ner kostnaderna genom att dela, flytta och få nya plantor. Det värsta är ju att det tar sin tid innan det blir fina rabatter, sen ska jag ju försöka att låta bli plantorna i några år. Men det är ju inte lätt för jag kan ju aldrig bestämma mig..
*Sen skulle jag ju vilja ha rosor, en gång med rosor längs sidorna.. Fint.
*Planket vid poolen ska bytas ut mot ett högre, äntligen!
*Staketet runt innertomten ska bytas också, helst till nåt högre för hundarnas skull.
*Tre nya grindar till innertomten, höga..
*Huset måste målas.

Men först om ca en månad så ska vi byta ut fönsterna i vardagsrummet ,som vätter mot altanen, till två dörrar med glas hela vägen. Va skönt det ska bli i sommar när det bara är att kliva ut med maten tex.. Eller varma kvällar och man kan ha öppet.
Sen väntar vi på pris förslag på att bygga ut vardagsrummet, bygga in altanen vi har. Ska vara enkelt eftersom taket finns färdigt. Så det blir antagligen också av i år.
Måla om köksluckorna.
Måla lister och fönsterkarmar i köket och vardagsrummet, och taket..

Det här är det vi har planerat iaf, men man vet aldrig..
Sabina87
Hos oss blir det att för första gången odla i det nya grönsakslandet, som påbörjades förra hösten. Det ska bli ett trädgårdsland med pallkragar till största delen, och lite öppen yta. Ett växhus ska också byggas, kan ju iof vara bra att beställa ett först =)
salikons
ska försöka utöka köksträdgården och eventuellt bygga en jordkällare. Men i sommar tänker jag också försöka hinna njuta av min trädgård och hinna med ogräsresning och vanlig förvaltning av det jag gjort tidigare. Eftersom vi har en ganska nyanlagd trädgård så tar det mycket tid eftersom inget växt ihop ännu
Grodd
Pust...jag blir alldeles trött när jag läser allt ni andra tänker ta er för i år. Jag hade tänkt ta det lite lugnare i år eftersom det var väldigt mycket i fjol. Men nu har jag också anmält mig till Tusen trädgårdar så då får man väl lite eld i baken att fixa lite extra. Som om det inte räckte med trädgården på flera tusen kvm och mitt grönsaksland på ca 700 kvm att sköta så har jag tänkt att börja på en Skogsträdgård enligt permakulturprincip i år. En hel del plantor har jag redan som står och väntar i krukor, om de har överlevt den här kalla vintern vill säga. Ser fram emot att så småningom ha en ätlig skog som i stort sett sköter sig själv.
Läste just i min dagbok från 2008 i februari att då var det så milt att jag var ute och jobbade för fullt i trädgården, flyttade bla Bergenia och grävde bort kvickrot. Yyyynk...det ÄR fint med snö men nu vill jag ha jord på spaden !

Klint
CITAT (theseraphim @ 16-02-2010, 23:34) *
ser fram emot våren då jag petade ner ca 35 kilo påskliljelök i rabatterna i höstas:-) plus ca 20 kilo mixade tulpaner så nu jäklar ska det blomma!

Låter verkligen vackert thesaraphim !Du plåtar väl sen så man får se?
Lunatrixx
Själv har jag blivit inspirerad av en tråd i pallkrageforumet om beständiga odlingslådor av lecablock
Beständiga odlingslådor länk

Så det är mitt "vårprojekt"... När nu än våren vill infinna sig och vi slipper snön dvs confused.gif

/Sandra
Överbölingen
Under rubriken "Jaha ja" så kanhugade läsa omvåra vårplaner i bloggen
beckis
Oj, jag är visst inte den enda med massor med projekt för trädgården i sommar! Ju mer jag läser om vad ni har tänkt att göra desto er käner jag att mina planer kanske är för stora. VI får väl se, planer är ju faktiskt till för att ändras på!

Vi köpte vårt hus förra året och de som sålde det hade nog tröttnat på sin trädgård för ett antal år sedan för här finns en hel del att piffa upp. Jag har en plan för hur jag vill att trädgården ska se ut en vacker dag och detta är det jag har tänkt att göra i år som ett steg på vägen:
- gräva upp kring alla buskar, häckar och fruktträd (så småningom ska det bli stensatta kanter, men inte i år)
- anlägga grönsaksland i pallkragar och gräva upp ett potatisland. Till detta ska vi få hjälp så vi kan göra det så tidigt att vi kan använda det i år. Ska försöka förkultivera örtkryddorna i alla fall.
- lära oss hus man beskär t ex äppleträd...
försöka göra oss av med en massa meningslösa grässnuttar som bara är svåra att klippa och anlägga rabatter i stället. Jag tänker mig att vi börjar plantera lite försiktigt i år och fyller på med fler växter allt eftersom när man ser hur det blir.
- Ev köpa beg växthus... vore rolligt!!!!
- Fixa två regnvattentunnor
- Gräva upp den gräsliga rabatten mot muren (härligt soligt läge!) och plantera ut ettåringar som jag ska driva upp själv. Så smånignom ska det bli en härlig rabatt där med bl a låga rhododendron, men först måste muren göras om för den lutar betänkligt - och det blir inte den här sommaren.

I övrigt ska fasaden åtminstone lappas och lagas och helst målas helt och hållet och alla fönstrena ska målas. Dessutom vill jag ha tid att ta vara på alla grönsaker, bär och frukter både från trädgården och som jag ska plocka på andra ställen.

SEr så fram emot sommaren!!!!!!!! smile.gif
skogstroll
jag skulle behöva sjukt mycket ny jord... & en kranbil som kan få upp'et på berget. Min blomrabatt behöver ny jord, jag måste byta jord i växthuset, vill göra pallkrageodlingar.... ja suck... synd man bor som bamses farmor
Arrisen
Ska fixa till trädgården i stugan. Lite pallkragar, ett potatisland. Fortsätta med roslandet. Åh, är fortfarande i planeringsstadiet. blush.gif
salikons
Halva nöjet med alla projekt är ju att planera och drömma om dem under årets vintermånader.
Christina i Småland
Mitt första projekt blir att göra klart mitt woodland, som påbörjades i höstas. Sedan har vi en del plattläggning som måste göras. Fler rabatter vill jag också ha. Vi får se hur mycket man orkar göra av detta. Förresten lite sten vill jag också ha in i trädgården.
kivaweb
Prio 1:
Dra ner gruset och så gräsmatta (sker direkt på våren)
Ta bort den gamla odlingsplätten och anlägga en ny rabatt (ska satsa på mer växter en grönsaker)

Prio 2:
Få ut alla växter som står och gror på köksbordet

Vill göra:
Försöka ta ner det gamla huset som stod på tomten när vi tog över lotten tummenupp.gif .

Http://www.odlingslotten.se
Nilam1
sätta upp & laga växthuset vi köpt av grannen, plantera ett kärsbärsträd och fundera på hur en ädelgran kan bilda stommen i en droppformad rabatt:)
Malin_MeL
CITAT (Malin_MeL @ 14-02-2010, 11:33) *
Förra våren byggde jag ett växthus. På hösten förberedde jag halvt för en köksträdgård.

Drömmen jag har om min trädgård är ganska omfattande, men om jag ska vara realistisk så är det kanske dags att begränsa sig lite så iaf ett par grejjer faktiskt blir gjorda.

*att färdigställa 1a delen av min köksträdgård, detta ska ske på tidig vår så jag hinner bruka jorden
*tömma vedboden (som mest har skräp och grejjer i sig) och göra det till ett trädgårdsförråd och ev övervintringsrum

ibland undrar jag om jag är lite paj smile.gif
nu har jag visst "råkat" rita upp ett växthus till, och mannen tycker det är en bra ide.
så det blir nog ett växthusbygge under försommaren oxå....
Peztis
CITAT (Malin_MeL @ 26-03-2010, 10:41) *
ibland undrar jag om jag är lite paj smile.gif
nu har jag visst "råkat" rita upp ett växthus till, och mannen tycker det är en bra ide.
så det blir nog ett växthusbygge under försommaren oxå....

Tycker du låter så sund så! biggrin.gif
Harvey
Sätta knott på en uteplats jag började gräva i höstas under ett stort träd på gräsmattan där vi ändå ofta sitter när det är varmt. Självklart skall det vara en massa rabatt runtom uteplatsen.
Sedan skall jag få färdigt min damm som jag grävt på i flera år men inte tagit mig råd att köpa dammduk. Igår beställde jag den, dyrt som skall, dom där firestone borde få någon konkurrent!
Får jag tag på mer knott till bra pris har jag ytterligare en uteplats som skulle behövas läggas. Och som vanligt har jag en del rabatt som borde grävas om.
Jo, vi skall nog ta hit en grävare i vår också som får dränera och fixa till dom sista tusen kvadraten av tomten som nu bara är vildmark. Tänkte ha något slags woodland där i framtiden.
Vimsa
Odlingsbäddar med grönsaker blir det i år. Småbarnsprojekt nummer 1. Sen skulle jag gärna ta bort 18 meter häck (rosentry) och ersätta med putsad mur i vitt, får se vad mannen i huset säger. Blir planerna verklighet så tänkte jag ordna med ett par sittplatser och plantera diverse klätterväxter som alpklematis, vildvin och lite annat mot muren.
skogstroll
CITAT (Christina i Småland @ 11-03-2010, 19:58) *
Mitt första projekt blir att göra klart mitt woodland, som påbörjades i höstas. Sedan har vi en del plattläggning som måste göras. Fler rabatter vill jag också ha. Vi får se hur mycket man orkar göra av detta. Förresten lite sten vill jag också ha in i trädgården.

spännande! jag bor också i woodland, fast det kanske beror på att jag bor i skogen confused.gif i alla fall drömmer jag om vita små söta blommor överallt...
Platinum
CITAT (Malin_MeL @ 17-02-2010, 10:53) *
I bädd? Inne i växthuset, eller ute?

jag börjar tro att jag har förlorat förståndet...men jag har börjat rita på ett växthus till...men då blir det nog ett med jordbäddar

Hade missat den frågan, permanent odlingsplats ute var tanken och faktiskt har jag redan börjat jobba lite på det projektet.
theseraphim
skall eventuellt gjuta en trädgårdsdamm, göra en uteplats i anknytning till denna, tillverka spaljer till uteplatsen. Runt dammen blir det en dubbel häck med lavendel o buxbom. Ska ha riktigt kul med detta:-) Sedan ska jag hjälpa några andra med deras trädgårdar men där handlar det mer om design på papper och blomval, materialval och dylikt.
ulleW
Vad mycket roliga projekt ni har på gång, själv hade jag tänkt att ta det ganska lugn i trädgården i år... men så har det ju kommit den ena soliga dagen efter den andra och plötsligt kommer jag på mig själv med att börja planera för fler och fler saker!

Hitills har jag bestämmt att i år är året då plommonträdet ska väck (har varit på tal i flera år), sen ska jag färdigställa området runt mina pallkragar så att det blir nån form av grus mellan och runt dem samt "bygga" ihop det lilla området med grusgången som redan går längst med huset. Tänker mig att det kan bli riktigt snyggt. Jag har även planer på att bygga ut min senast anlagda rabatt då jag gjorde den ALLDELES för liten från början, i den utbyggnaden ingår bla att flytta en buskros så att den får bättre möjligheter att växa till sig!

Jag försöker att begränsa mig till dessa saker till att börja med men sen är det ju så att ju mer jag vistas ute ju mer vill jag... ....växthus, spaljer, rumsavdelare...
Ceria
Projekt i år...
* Köpa en ny paviljong (den gamla blåste sönder förra hösten crying.gif) och sätta upp den
* Anlägga en ny upphöjd rabatt med hjälp av torvblock (de skall vi köpa imorgon, trodde inte man kunde bli så glad av att veta att man skall handla en massa TORV...)
* Plantera bambu (blir nog Simba) och prydnadsgräs i sagda rabatt
* Fixa en pallkrage eller två att odla lite småsaker i, rabarber bland annat, mums!
* Kanske gruslägga och fixa en ny grillplats vid paviljongen
* Nya trädgårdsmöbler...
Sedan kan man ju alltid försöka börja med att fixa i ordning den lilla täppan jag har på framsidan av huset, den skall bli ett litet woodland så småning om är det tänkt, med ormbunkar, Hasselört, Liljekonvaljer och annat fint smile.gif.
Sommaren räcker inte riktigt till tycker jag smile.gif.
Man får väl trösta sig med att det blir fint när det blir färdigt, när det än blir färdigt...
Malin_MeL
CITAT (Malin_MeL @ 14-02-2010, 12:33) *

Hur går det för er och era projekt?

jag insåg idag att jag faktiskt redan färdigställt mina.

1a delen av köksträdgården är klar och såg när jag lyfte på fiberduken att rädisor och nån sallad redan grott. Jag har faktiskt dessutom gjort 2a delen av köksträdgården oxå, och har börjat fundera på 3e delen.
1a delen: sallad lök potais och sånt
2a delen: tomat och ev paprika
3e delen: perenna kryddor och rabarber

köpte idag en massa slang-prylar och har dragit upp vatten till köksträdgården. installerat en spridare och en lös slang för manuell vattning.

vi hann även med att rensa ur vedboden, det visade sig att det var mest skräp, så vi åkte ett lass till återvinningsstationen oxå.

vår= massa energi!!!

Moonbeam
Vi har precis satt igång projekt ny altan. Den gamla husägaren prioriterade "kontrollerat ogräs" (läs: fula buskar) före att bygga altanen så långt ut i tomtgränsen som man får här (bor i radhus). Och vi har en stoooor familj, så nu är det dags för större altan. Maken, hans pappa och två bröder rev eländet i söndags, men nu kom ju en jobbvecka, så det står still tills i helgen.
Ska bli så fint!

Mitt andra egna projekt är redan på gång; att få ha mitt balkongväxthus. Det är inköpt och uppmonterat. Nu ska jag bara hitta bra hyllor och väntar på att temperaturen ska bli rätt så mina chilisar och änglar kan flytta ut dit.
Platinum
CITAT (Malin_MeL @ 25-04-2010, 20:38) *
Hur går det för er och era projekt?

vår= massa energi!!!

Jo då det rör på sig i rätt riktning och just nu händer det en hel del eftersom jag har min traditionella vårsemestervecka.

Den permanenta odlingsplatsen för chilisarna är på plats:

Ny kompost för trädgårdsavfall är anlagd (den gamla odlar jag ju squash i numera):

Trapplanden har grävts om och jordförbättrats:

Kvar på veckans lista över "vill hinna med" återstår förflyttning av ett antal buskar samt utjämning av ett markparti där det är fullt i gropar så markunderhållet blir lättare framöver. Därutöver handlar det väl mest om utskolning av frösådda perenner samt omskolning av en del sommarblommor.
Fru Frö

- Friggeboden skall få sig en upphottning. Byta till större fönster, måla vitt vitt vitt invändigt, måla golvet, arrangera hyllor för vinterförvaring av växter.

- Spalje / insyndskydd vid altanen framsida

- Fixa hyllor ..... eller nåt till mina pelargoner

- Klura på utformning av inglasning av altan på baksida och ta in offerter - kan bli av i höst kanske???????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon