Full version: Gran och krukväxter?
Noah
Hej!

Min svärmor har en plastgran för hon har tröttnat på att varje år behöva slänga alla sina krukväxter.
De två åren jag haft gran har jag inte märkt att mina växter mått dåligt. Men jag ställde in mina orkidéer i ett avskilt rum, för de vet jag är väldigt känsliga mot terpentin.

Har redan kämpat med trips på mina växter hela hösten så nu vill jag inte utätta dem för mer obehag, men vill gärna ha en gran (riktig).

Vad har ni för erfarenheter, stryker växterna med eller mår de som vanligt?
Några tips?

Ha det underbart!
Almdalen
Jag har haft gran alla år, de växter som inte gillat det har varit Benjaminfikusar. De har inte dött men fällt mycket blad och sett allmännt tråkiga ut, under våren har de hämtat sig igen. De senaste åren har de fått vara kvar i lägenheten i stan och nu ser de lika fina ut året runt.
Hoppas du inte får problem, för utan riktig gran är det ingen Jul.

laugh.gif wub.gif
Ingegerd
Åsa, mälardalen zon 2
Julgranen avger etylen som är ett mognadshormon som får växterna att blomma ut snabbare. Olika växter klarar detta olika bra + storleken på rummet spelar roll. Är det ett litet rum och dörren ofta är stängd blir det högre koncentration av etylen än vad det blir i ett större rum eller ett rum där det är öppna dörrar.

Orkidéer och julstjärmor tycker jag brukar vara extra känsliga. Benjaminfikus är jag osäker på om de är känsliga för gran de senaste åren har vi haft plastgran och benjaminfikusarna ser ändå risiga ut så jag antar att även mörkret och den torra luften på vintern kan göra att de ser risiga ut.

(Vi har plastgran p.g.a hundarna som finns i släkten det sägs ju att de inte ska pinka på plastgranar, men det har inte syrrans hund hört talas om, det första han gjorde när han klev innanför dörren förra julen var att pinka på plastgranen.)
renate
Jag skall ha en riktig gran,plastgran?aldrig i livet då är jag heller utan.Mina krukväxter har inte dött av gran,benjaminfikus har jag inte ,inte julstjärna heller,däremot 2 Orchideer de står i ett annat rum jag visste faktiskt inte att orchideer är tjänstliga mot gran,nu vet jag.Min gran står i ett öppet luftigt rum.Att hundar pinkar på granen visste jag inte heller mina gör det inte(tikar)katter däremot kan klättra i granen eller tillochmed välter den,det blir spännande att ser hur min lille Fritz reagera när han ser en gran inne.

Hälsn.Renate
pimpim
Här är det alltid riktig gran som gäller. Jag plockar undan de krukväxter som jag är mest rädd om i det rummet granen ska stå. Det är ju så kort tid man har den. Vi har två hundar, en tik och en hane och de har aldrig pinkat på granen.

Pia
Kajsa
Har också en "riktig" julgran mitt i vardagsrummet, där jag har ett 50-tal
krukväxter och jag tycker inte det brukar vara några problem.
Jag duschar av den noga i garaget innan jag ställer in den i rummet,
ev småkryp kanske åker av. Mörkret är ett större bekymmer tycker jag.
Ljusalfheim
etylen påverkar väl bara själva blommorna och frökapslarna?? eller? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon