Laura
Kan man ta sticklingar från rhododendron? Jag har några stora fina och hade velat breda ut dem lite, men jag vill att de skall vara samma... Någon som har gjort? smile.gif
Jan Lindgren
Hej!
Naturligtvis kan man ta sticklingar från rhododendron. Jag brukar börja i augusti och hålla på till december. Ta sticklingen från årets tillväxt, ta bort de flesta bladen, såra sticklingen och sätt den i en blandning av okalkad torv och perlite. Har du tillgång till IBA så underlättar det. Sätt sticklingen i 100% luftfuktighet och ca 20 graders undervärme. Sedan är det bara att vänta. Rotningen brukar ta mellan 3 månader och två år.
MVH
Jan Lindgren
Jan Lindgren
Hej!
Ta kontakt med Rhododendronsällskapet. De brukar ha kurser i rhododendronförökning. För de som bor i närheten av norra Skåne så har jag en liten kurs varje år. Alltid andra söndagen i augusti. Kostnadsfritt och jag bjuder på fika med tilltugg.

Det enklaste sätten att föröka rhododendron, om man bara vill ha några stycken, är avläggare.
MVH
Jan Lindgren
Laura
Tack för hjälpen. Då är det inget jag behöver tänka på just ni i alla fall smile.gif Men jag hör av mig ang. kursen senare i år! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon