herkules
14-02-2010, 12:58
Det här är ju något som iaf jag skulle kunna klara mig utan. Jag skyller på att karantänreglerna försämrats efter vårt inträde i EU.
Tungmask är en parasit som även går på människor även om det är ovanligt.
Samsara
14-02-2010, 14:57
Men hunden är överlämnad till Rumänien och kenneln den kom ifrån, vi får hoppas att den inte har hunnit smitta andra hundar och djur eventuellt människor också.
En varningssignal till regeringen att se över karantän och bestämmelserna över behandlingar och vaccinationer innan hunden kommer in till Sverige.
Myosotis
14-02-2010, 19:25
Det är nog inte bestämmelserna det är fel på utan kontrollen. Det kommer en massa smuggelhundar från Polen etc., så det är bara en tidsfråga innan dvärgbandmasken kommer till Sverige. Då är det slut på att plocka smultron och stoppa i munnen.
Christa
14-02-2010, 20:37
CITAT (Myosotis @ 14-02-2010, 19:25)

Det är nog inte bestämmelserna det är fel på utan kontrollen. Det kommer en massa smuggelhundar från Polen etc., så det är bara en tidsfråga innan dvärgbandmasken kommer till Sverige. Då är det slut på att plocka smultron och stoppa i munnen.
Jag är också väldigt orolig för dvärgbandmasken. Jag har skrivit om det här med smuggelhundar till en massa ställen men inte fått någon respons. Vi kanske skulle göra någon gemensam aktion.
Myosotis
14-02-2010, 20:47
Jag har oftast blivit utskrattad när jag har nämnt det. "Det är väl inte så farligt." Problemet är väl att tullen inte har resurser, och vad kan man göra mot det?
CITAT (Christa @ 14-02-2010, 20:37)

Jag är också väldigt orolig för dvärgbandmasken. Jag har skrivit om det här med smuggelhundar till en massa ställen men inte fått någon respons. Vi kanske skulle göra någon gemensam aktion.

hitta på något bra så hänger jag gärna med, jag är rädd om mina hundar och jag har många hundkontakter om det gäller att skriva på något.
Samsara
15-02-2010, 08:32
Dem är ju så himla noga när det gäller hästar och karantän varför inte vara lika strikta på hundar också?
herkules
15-02-2010, 08:46
CITAT (Samsara @ 15-02-2010, 08:32)

Dem är ju så himla noga när det gäller hästar och karantän varför inte vara lika strikta på hundar också?
det var bättre koll förut men nu när man kan föra hundar lite hur som haver runt i europa så verkar det som att kolla intyg och liknande inte är prio 1 i tullen.
därför undrar jag vad det var för fel på karantän?
vi hade sluppit sånt här skit då.
Gossen Ruda
15-02-2010, 09:37
Vad gäller dvärgbandmasken som nämndes ovan så är riskerna betydligt överdrivna, både för djur och människor. Även i smittade områden är det bara 1 människa på 100000 som smittas, och här finns det betydligt färre rävar. Tror inte hundar heller löper någon större risk.
Jan Lindgren
15-02-2010, 10:06
Hej!
Har det införts nya regler för hästar? På den tiden jag tävlade och var aktiv med mina hästar så var det bara ett enkelt veterinärintyg för att köra hästar mellan Sverige och Danmark och det var inga problem att ta hit hästar från Island.
Det varierar mycket mellan olika djurslag och ursprungsländer om och hur karantänen ska vara. Det har dessutom alltid förekommit en stor djursmuggling. Om man pratar med lite mer avancerade djurägare så kan man få besked.
MVH
Jan Lindgren
Ta hit hästar från Island har aldrig varit några problem och är fortfarande inte, men om hästen lämnar Island får han aldrig komma tillbaka dit igen och så håller dom alla konstiga sjukdomar på hästarna borta också.
Räv har vi mycket av inte minst märker man det bland hundägare, alla bruksklubbar runt Göteborg Ale, Surte, Kungälv, Kungsbacka mm mm får nästa alltid rävskabb på hundarna minst en gång om året. Nu får ju naturligtvis inte alla hundar det men det är ofta som det kommer upp anslag om att det går rävskabb. Nu gällde det ju inte rävskabb men det finns alltså väldigt många rävar.
Gossen Ruda
15-02-2010, 10:35
Rävskabb är en helt annan historia, särkilt vad gäller smittspridning. Skabben är ett djur som aktivt uppsöker en värd, inom rimliga gränser. Den kan smitta vid direktkontakt, via legor och gryt men även i det fria där kvalsten råkat hamna. Dvärgbandmasken smittar bara via ägg i avföringen från smittade djur. Äggen kan givetvis inte söka upp värddjur utan bara passivt vänta på att bli uppätna.
Solstorm
15-02-2010, 10:56
Det smugglas mycket hundar och katter över gränserna. Det är ju många farliga sjukdomar och parasiter som kan spridas. En liten grej som skulle kunna göras är att kennelklubben och sverak och idp kollar upp att imorterade avelsdjur har varit i karantän innan man beviljar stamtavlor på deras avkommor.
Fast det är ju många fler än uppfödare som tar med sig djuren över gränserna. Utställningar,tävlingar och semesterresor mm
Rosmarin
15-02-2010, 11:27
CITAT (herkules @ 14-02-2010, 12:58)

Det här är ju något som iaf jag skulle kunna klara mig utan. Jag skyller på att karantänreglerna försämrats efter vårt inträde i EU.
Tungmask är en parasit som även går på människor även om det är ovanligt.
Som redan har skrivits så har nog inte reglerna försämrats men kontrollerna är obefintliga. Jag har rest fram och tillbaka genom Europa med katt. Har alltid varit noga med att alla vaccinationer och avmaskningar varit utförda på regelmässigt sätt. Haft alla papper som krävts. Detta eftersom jag själv tycker det är väldigt viktigt att ta sitt ansvar.
Första gången stod det tulltjänstemän vid någon av gränserna. Men de var inte alls intresserade av att se några papper eller några katter heller för den delen. Så jag förstår absolut att det inte är särskilt komplicerat att ta med sig ett djur utan papper. Någon som t.ex varit i Bukarest och "förbarmat sig" över en herrelös hund (det finns miljoner sådana där) Och så förs parasiter och andra sjukdomar över gränserna...
herkules
15-02-2010, 11:58
CITAT (Rosmarin @ 15-02-2010, 11:27)

Som redan har skrivits så har nog inte reglerna försämrats men kontrollerna är obefintliga. Jag har rest fram och tillbaka genom Europa med katt. Har alltid varit noga med att alla vaccinationer och avmaskningar varit utförda på regelmässigt sätt. Haft alla papper som krävts. Detta eftersom jag själv tycker det är väldigt viktigt att ta sitt ansvar.
Första gången stod det tulltjänstemän vid någon av gränserna. Men de var inte alls intresserade av att se några papper eller några katter heller för den delen. Så jag förstår absolut att det inte är särskilt komplicerat att ta med sig ett djur utan papper. Någon som t.ex varit i Bukarest och "förbarmat sig" över en herrelös hund (det finns miljoner sådana där) Och så förs parasiter och andra sjukdomar över gränserna...
jovisst är kontrollerna obefintliga men är det inte också så att iom vårt inträde i eu så togs en hel del karantänbestämmelser bort också? jag kan vara helt ute och fara men nog är det väl lättare att föra in hundar (sällskapsdjur) i sverige nu än tidigare?
tänker från tex gamla öststaterna.
Rosmarin
15-02-2010, 12:03
CITAT (herkules @ 15-02-2010, 11:58)

jovisst är kontrollerna obefintliga men är det inte också så att iom vårt inträde i eu så togs en hel del karantänbestämmelser bort också? jag kan vara helt ute och fara men nog är det väl lättare att föra in hundar (sällskapsdjur) i sverige nu än tidigare?
tänker från tex gamla öststaterna.
Det kan mycket väl hända att det är så.
Myosotis
15-02-2010, 17:47
CITAT (Gossen Ruda @ 15-02-2010, 10:35)

...Dvärgbandmasken smittar bara via ägg i avföringen från smittade djur. Äggen kan givetvis inte söka upp värddjur utan bara passivt vänta på att bli uppätna.
Men om det kan vara någon tröst så behöver du inte äta rävskit för att bli smittad, äggen blåser omkring med damm och lägger sig på blåbär, fallfrukt mm.
Jan Lindgren
15-02-2010, 18:25
Hej!
Jag tror faktiskt att det är något svårare att föra in illegala djur nu. Det verkar som exempelvis Holland har betydligt större expertis än vad Sverige någonsin haft. ( En stor del av djurimporten går över Holland.) Jag fick en gång för länge sedan 50 havssköldpaddor från Singapore. Svenska tullen hade inte gjort någon som helst kontroll. Jag frågade en tullare jag kände varför de aldrig kollade mina importer. Jag hade kunnat fyllt lådorna med narkotika. Svaret var att jag nog skulle gripas om jag försökte sälja. Problemet med sköldpaddorna löste jag med att ringa tullkriminalen som kom och hämtade djuren.
MVH
Jan Lindgren
Gossen Ruda
15-02-2010, 18:35
CITAT (Myosotis @ 15-02-2010, 17:47)

Men om det kan vara någon tröst så behöver du inte äta rävskit för att bli smittad, äggen blåser omkring med damm och lägger sig på blåbär, fallfrukt mm.
Tack för trösten.
Samsara
15-02-2010, 23:57
Nu menade jag inte mellan EU länder, mellan EU länderna verkar det inte vara så noga. Island har ju sina egna regler, bra eller dåligt det kan man nog inte riktigt säga. Jag menade mer USA och Sverige det är rätt många krav med karantän med mera, har erfarenhet sen vår travare kommer därifrån. Först karantän i USA innan avresa och sen karantän i Holland innan han kom hem till oss.
Samsara
03-03-2010, 09:30
Kan meddela att hunden som hade masken visade sig vara en "illegal" hund där kenneln i Rumänien hade gjort falska papper ang. hunden. Nu vet dem inte längre vart den kommer ifrån.
Anki på Öland
03-03-2010, 14:11
Det var väl vad man kunde förvänta sig.....
ANki
Samsara
03-03-2010, 14:29
Ja, tydligen har Rumänien ett register och när dem sökte där efter hunden och kenneln som den kom ifrån så fanns den inte registrerad där heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.