sqrulan
14-02-2010, 13:27
Jag har försökt nu i flera år att odla stockrosor för dom är så fina men dom klarar inte av övervintringen här uppe i zon 7/8, jag har planterat ut stora och fina exemplar på våren men dom är stendöda nästa år.
Finns det någon här som klarar av att odla stockrosor i denna zon? Jag vill så gärna men misslyckas alltid.
theseraphim
14-02-2010, 13:59
Nu bor jag i helt fel region för att ha detta problem men man känner ju folk som drivit känsliga växter i okänsligt klimat så att säga. Någon form av halminpackning vintertid med träram runtomkring kunde vara en lösning på problemet. Komposteringseffekt bör avge en hel del värme och hålla jorden varm plus plantorna skyddas från snö, is, glaciärer, isbjörnar, hungriga pingviner och allt liknande man har problem med när man har zon 8:-)
sqrulan
14-02-2010, 14:04

Ha, ha!
Monarda
14-02-2010, 14:51
Har du testat den här perenna stockrosen? Jag tror den är rätt tuff. Har några frön kvar som jag samlade i höstat. Vill du ha så skickar jag gärna.
[attachment=47150:P8300585a.jpg]
Jag odlar i zon sju och det är nästan aldrig stockrosen övervintrar hos mig. Om jag vill ha dom så sår jag jättetidigt så dom hinner blomma redan år ett. Dom som undantagsvis övervintrar är dom som inte varit stora och fina vid utplantering, men inte ens dom är särskilt säkra.
/Åsa
sqrulan
23-02-2010, 18:54

Men oj jag har missat att svara på detta inlägg, jag känner att jag nog ger upp för om inte Gåsis klarar det så klarar nog inte jag heller att övervintra dom. Tack i alla fall Monarda för ditt erbjudande.
Nu viskar jag, men det händer att det slinker med en och annan stockrosplanta från handelsträdgården. Dom är drivna så dom blommar första året men hos mig är dom tyvärr ettåriga. Men så fina.
/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.