Full version: granatäpple
vanjalarsa
Hurra vad jag är glad!
Granatäppelkärnorna som jag sådde för 10 dagar sedan har grott!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
så roligt, grattis för tillökningen.
Eliotta
Jag har själv försökt så granatäpplen flera gånger, men fröna har bara möglat och inte grott. Jag har tvättat bort fruktköttet och så, men det hjälper inte. Hur gjorde du?
Lotta22
Granatäppelfrön gror vanligtvis väldigt lätt. Du kanske hade för blöt såjord? Prova att blanda såjorden med sand och se till att jorden bara är fuktig och inte blöt. Granatäpple gillar kalkrik, grusig jord och tål torka och några minusgrader bra. Jag har stammat upp ett litet träd som nu är två år. Jag vet inte om det kan blomma i vårt klimat men jag håller tummarna. smile.gif
Lycka till!
vanjalarsa
HEj
jag tvättade först bort fruktköttet. Vattnade ordentligt innan jag satte ner kärnorna. Satte dem ganska grunt med plasfolie (med hål i) över. Ställde det i soliga fönstret. Det lustiga i sammanhanget är att jag hade ingen såjord hemma så jag satte dem i vanlig krukväxtjord. DEt funkade bevisligen jättebra!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

CITAT (Lotta22 @ 14-02-2010, 15:55) *
Granatäppelfrön gror vanligtvis väldigt lätt. Du kanske hade för blöt såjord? Prova att blanda såjorden med sand och se till att jorden bara är fuktig och inte blöt. Granatäpple gillar kalkrik, grusig jord och tål torka och några minusgrader bra. Jag har stammat upp ett litet träd som nu är två år. Jag vet inte om det kan blomma i vårt klimat men jag håller tummarna. smile.gif
Lycka till!

DEt låter hoppingivande! Hoppas att mina vill sig lika bra!
mvh vanjalarsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon