Anais Biz
Hallå alla kloka trädgårdsmästare -
jag brukar fröså och i år skulle jag prova med penséer och petunia och dessutom extraljus.
Petuniorna kom snällt, små spröda och när de var 2 cm hamnade de
under lysrör...och trillade av pinn efter första dagen, de fick ljus i ca
6 timmar och sedan släckte jag för natten, på morgonen verkade alla
ha dött! HUR ska man göra detta med ljuset???
Åsa, mälardalen zon 2
Du hade väl locket/plasten kvar när du placerade dem under ljuset? Småplantor som grott i nästan 100% luftfuktighet klarar inte av att bara slitas från sin kuvös och placeras i den mycket torrare luft som det blir under en lampa som alstrar viss värme.
Irene_L
Men så synd! Så har det aldrig hänt med mina men jag har mina under lysrören hela tiden...redan från början! Det kanske blir skillnad då!
Åsa
Definitivt ingen tröst för dej , men detta har hänr för mej i 2 år i rad nu . Har aldrig tidigare haft några som helst problem med att dra upp petunior, har odlat dom i säkert 15 år med mycket gott resultat...men i 2 år i rad så betedde sig sådderna som för dej ; kom upp hur fint som helst , å tuppade sedan av , innan jag ens hann plantera om dom, jag skyller på fröna thumbdown.gif - så 2 år irad har jag nu köpt ett par plantor tidigt och tagit sticklingar..man blir ju så FÖRB.... I år gör jag ett nytt försök - misslyckas jag kommer jag ALDRIG mer att så P. Som sagt var , ingen tröst , men ibland är det inte odlarens fel , intalar jag mej .../ Åsa

Bassam
Hej

Om vi ger frön alla möjlighet för att gror bra , men de dog efter gro , det betyder att frö har sjukdom inne som Svampen , Svampen som attackera växt rötter så små växter dog , Vi kan inte förlåta affären men vi måste klaga på dom till ( Konsement verket ) , för att de sprider farliga sjukdom i våra trädgården.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon