evachris
Hej!

Jag har inte odlat på många år och i år tyckte maken att det skulle vara roligt att odla. Hoppas att han också kommer att hjälpa till för nu har jag stora planer på allt jag vill odla, försöker få honom att bli delaktig redan nu. giggle.gif

Vi behöver tips på var våra växter bör odlas.

Vi kommer att ha några odlingsbäddar
1) i full sol hela dagen.
2) som har nästan full sol hela morgon och förmiddagen sedan skugga runt middag och lite sol på eftermiddagen.
3) som har lite skuggigt på förmiddagen och sedan sol från middag till kl 18

Vi kommer att odla

havrerot, svartrot, persilja, morot, kål, rödbeta
ärtor, bönor, många olika typer
squash, purjolök, sallad, mangold, purjolök, paprika

mvh
Eva-Christin
Tulipanaros
Jag skulle nog satsa på bladgrönsaker där det är skuggigast. Alla grönsaker vill ju ha sol, men jag tror att sallat/mangold/persilja lider lite mindre av skugga än de andra. Squash och paprika definitivt i full sol; de älskar värme. Och tja, ärter och bönor skulle jag helst ha i solen också. Men pröva er fram, det är nog det bästa! smile.gif
EKLO
Jag har lite samma förutsättningar som du, och har provat mig fram. De som inte klarat halvskugga så bra hos mig var palsternacka - de får full sol nästa sommar (hoppas det hjälper, kan ju vara jorden också...).

Men egentligen tror jag att dina land har tillräckligt mkt sol för att det mesta ska funka fint, och du bör ju ändå byta växtplats för de olika grödorna från år till år.

De som står i halvskugga mognar ju senare, rimligen. Jag sådde persilja samtidigt i ett halvskuggigt land, och ett land med full sol. Det blev bra i båda, men lite förskjutning i tid.
Sallater trivs eg. bättre i halvskugga än i full sol, brukar det stå i många böcker, men jag tycker nog inte jag märker så stor skillnad, de blir bra på båda ställena.

Purjolöken blev helt klart bättre ju mer sol den fick.
Queens
Glöm inte bort att gödsla dina bäddar. Så får du förhoppningsvis stora skördar. Nu på bokrean finns många trevliga trädgårdsböcker, bland annat boken Köksträdgården av L. Israelsson på Akademibokhandeln. Den är full av tips och ideer. Lycka Till! blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon