Jag köpte fyra amaryllislökar för några veckor sedan. De småblommiga, som ska ta jättelång tid på sig, blommar när som helst nu, och Picoteen växer sakta men säkert. Men min Papillio har bara fått två långa blad, och visar inga tecken på någon knopp.
Utanför de långa bladen har två avklippta blad börjat växa upp, och löken känns inte alls sådär spänd som de andra lökarna. Det påminner mig lite om när jag försökte få en amaryllis att blomma om till förra julen, den ser likadan ut alltså.
Är det någon mening med att vänta, eller ska jag reklamera den?
Ingrid på Västkusten
16-12-2002, 19:30
Papillio är rättså hopplös att få att blomma första jule i min erfarenhet. Undrar ibland om inte det säljs lite för små lökar och den blommar förresten inte alls riktigt på samma tid som de andra och den är mer av karaktären 'evergreen' amaryllis. Det är ju en selekterad sak ifrån en art och beter sig inte alls som de andra amaryllisarna.
Nu låter jag hemskt negativ :-)) hoppas nån annan kan ge positiva erfarenheter med.
Hälsar Ingrid
Pernilla i Nacka
19-12-2002, 13:45
Hej,
Har tyvärr ingen hjälp att ge. Loggade just in för att ställa exakt samma fråga.
Jag köpte en Picotee och en Papillio i år. Picoteen har fått två stora fina knoppar. Papillion däremot har bara fått blad och jag kan inte se tillstymmelsen till knopp på väg upp.
Jag tänker reklamera iallafall. Löken är ju rätt dyr...
Med tanke på Ingrids svar så verkar det ju vara ett typiskt problem. Men är det alltså idé att göra ett nytt försök med löken nästa år då Ingrid? Skall den ha någon särskild behandling eller kan jag sköta den som mina andra amaryllisar.
hälsningar
Pernilla
Ingrid på Västkusten
19-12-2002, 14:04
Todeloo,
Skötas som andra amaryllisar fast man skall aldrig skära av den bladen :-/
iofs - jag driver sällan mina amaryllisar utan låter dem blomma när de vill - det är nog mera så man kanske borde behandla Papilio - låta den växa som den egentligen skall. Sylvia vet jag har fått sin att blomma - Sylvia här på Odla.nu
Lycka till med reklamationen,
Hälsar Ingrid
Hej Pernilla.
Vad trist att du också fick en envis lök. :(
Var köpte du dina lökar? Jag köpte mina på Plantagen. Häromdagen upptäckte jag ett till fel: Calimeron (djupröd) jag köpte visade sig vara en Baby Star (vit med röda nerver och kanter) , och en sådan hade jag ju redan... :-/ Och det jobbiga är att även om jag skulle få byta till en ny lök, så är ju inte så kul att ha en djupröd amaryllis i blom långt efter jul.
Nu blir det definitivt reklamation i alla fall...
Papillon är härlig - men lite sen!
Ge inte upp! Jag köpte en Papillon på Plantagen förra hösten. Den blommade senare än de andra amaryllisarna - trodde aldrig att den skulle komma - men till slut så! Inte nog med det! Mitt i sommaren tog den fart och blommade en gång till - för att försäkra sig om att den skulle få bli kvar i samlingen. Nu sover den i matkällaren i plus 8 och får inte komma upp i fönstret förrän jag tar upp pelargoniorna i februari.
Hej Anki!
Skönt att höra!
Men uppträdde den först som min, med blad långt innan blomknopparna kom?
Hej Sara!
Den fick blad först, och jag tänkte som du - dyr amaryllis, bortkastade pengar. Sen kom knopparna - väldigt små. Då var nog bladen ca 3 dm eller nåt.
Sommarblomningen kom helt överraskande. Bladruskan stod i vardagsrumsfönstret, och jag upptäckte inte knoppen förrän stängeln var rätt hög.
Men reklamera löken! Du får genast en ny! Sen kan du se fram emot två blommande Papillon om du har tur. Jag reklamerade en annan amaryllislök hos Plantagen och fick en ny. Sen blommade båda... skämdes lite

men vad gör man när tålamodet tar slut? Och de vet att jag kommer tillbaka när jag blivit vänligt bemött. Så i det långa loppet tjänar vi båda på affären.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.