Full version: Skolmat.
Sidor: 1, 2
Erika zon 4
Vilka intressanta inlägg för en mattant! (för mig då! smile.gif) Här gör vi mat åt både pensionärer och skolbarn. Jag har insett att vi har det ganska bra än så länge, men nu blir man ju rädd för hur länge vi får ha det så här när det verkar vara så illa på vissa ställen!

Vi hade ett "matsalsråd" härom veckan och då sa en representant från lågstadiet att vi gör "supergod mat" och de hade inget att klaga på förutom att de vill ha lite mer chokladpudding! biggrin.gif (de hade visst fått det en gång för nåt år sen när vi beställt hem fel! smile.gif de fick det som efterrätt alltså! biggrin.gif)
Och nån ville tydligen ha ärtsoppa! tongue.gif Hehe..
Sen vill de ju förstås gärna ha pizza oftare.

Ett av våra problem på skolan är alla lärare som klagar på maten och rynkar på näsan när de kommer in och säger nedlåtande "vad ääär det här..?" Undrar hur ungarna ska ta det? Våra lärare äter dsessutom gratis för att de äter "pedagogiskt"= de ska sitta med eleverna och äta för att hålla de lugna. Det låter ju som en bra idé men sen sitter de vid ett bord alla lärare och har skygglapparna på.

Vet inte vad vår mat får kosta per portion men jag skulle tro att vi övertrasserar budgeten ganska bra...

Våra pensionärer får lutfisk i år med, annars skulle de nog storma byggnaden! Hehe...

Det där med pensionärer i skolan skulle jag tycka vore suveränt, de kunde väl komma till skolan med färdtjänst istället för att få sin mat hemkörd av hemtjänsten så skulle vi nog få både pensionärer och barn att äta mer! wink.gif Jättebra idé!
De kunde ju betala men få maten billigare och då får de ju äta hur mycket de vill också, de som brukar klaga på att portionerna är för små... Jag tror nästan jag ska föreslå det!
Men jag misstänker att pensionärerna kommer dit en gång och aldrig mer så stökigt som det är i en skolmatsal, tyvärr!
Vi skulle nog behöva ha tillbaka den gamla mattanten vi hade förr som slog i kastrullock när det blev för livat! biggrin.gif
*Felix matte*
Tror inte att så värst många pensionärer har råd att ta färdtjänsten till
skolan.
Här får de betala 40 Kr tur o retur inom stan.
Friska människor betalar 12 Kr tur o retur med allmänna kommunikationer.
Sånt är livet huh.gif
Adri-Anne
Felix Matte!

Bor du i min komun?? biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Erika zon 4
CITAT (Felix matte @ 19-12-2003, 09:05)
skolan.
Sånt är livet huh.gif

hehe.. De kanske kan åka med våran matbil...? smile.gif
Erika zon 4
(det blev fel när jag skrev det här inlägget...)
gammelnalle
CITAT (Erika zon 4 @ 19-12-2003, 08:56)
Vilka intressanta inlägg för en mattant! (för mig då! smile.gif) Här gör vi mat åt både pensionärer och skolbarn. Jag har insett att vi har det ganska bra än så länge, men nu blir man ju rädd för hur länge vi får ha det så här när det verkar vara så illa på vissa ställen!

Ett av våra problem på skolan är alla lärare som klagar på maten och rynkar på näsan när de kommer in och säger nedlåtande "vad ääär det här..?" Undrar hur ungarna ska ta det? Våra lärare äter dsessutom gratis för att de äter "pedagogiskt"= de ska sitta med eleverna och äta för att hålla de lugna. Det låter ju som en bra idé men sen sitter de vid ett bord alla lärare och har skygglapparna på.

Vet inte vad vår mat får kosta per portion men jag skulle tro att vi övertrasserar budgeten ganska bra...

Men jag misstänker att pensionärerna kommer dit en gång och aldrig mer så stökigt som det är i en skolmatsal, tyvärr!

[QUOTE]

hoppas att du ser att det är inte mattanterna vi klagar på!!

Man bävar att läsa att del av problemet är Lärarna!!!! Att man kanske inte vill betala 35;- (trrjag att det är i vår kommun) är OK, men "pedagogiska måltider" äts ju gratis (och, tror jag med betalning)

Pensionärerna är både döva och blinda... de hör inte surret!!! tongue.gif tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (gammelnalle @ 19-12-2003, 09:55)
Pensionärerna är både döva och blinda... de hör inte surret!!! tongue.gif tongue.gif

Protesterar högljutt ! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
gammelnalle
Dom hör inte , trots att du protesterar högljutt!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Erika zon 4
Jo jag förstod att det inte var oss ni klagar på! Verkade det så så var inte det meningen, ville bara berätta hur det är hos oss, kan ju inte hålla tyst när jag jobbar med det själv.. smile.gif
*Felix matte*
CITAT (gammelnalle @ 19-12-2003, 10:00)
Dom hör inte , trots att du protesterar högljutt!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jo jag hör tongue.gif laugh.gif laugh.gif
e ju panschis biggrin.gif
Sylvia
CITAT (Erika zon 4 @ 19-12-2003, 09:10)
CITAT (Felix matte @ 19-12-2003, 09:05)
skolan.
Sånt är livet  :huh:

hehe.. De kanske kan åka med våran matbil...? smile.gif

Finns det inga pensionärer som bor nära skolan och som är så pass pigga att de kan GÅ till bamban?? Låt vara med rullatorn, då?? Och resten som vill vara med hämtar ni med med den där matbilen då laugh.gif laugh.gif

Tanterna ska naturligtvis ha med sig käppen och när det blir för högljutt så bankar de med käppen på golvet!! tongue.gif

Det skulle ju vara kul för både de äldre och för barnen att träffa andra generationer än den egna. wub.gif

Spinn vidare på det, Erika, och alla andra mattanter för den delen också!
annchapanncha
Hejsan.

Ven har riktig mat i skolan förrutom sverige, jag tror inte att Norge har det.
Vi har haft bekanta här från Australien, och där får dom svettiga mackor till lunch varje dag. USA och Canada likaså, men om mattanterna strejkar här i Sverige för bättre lön, då blir plötsligt alla barnen sjuka av näringsbrist.....

Jag vet inte vad som är bäst, men det måste ju vara bättre med mackor än ingen mat alls, eller mat som varit uppvärmd i flera timmar innan man får den. Det där med skolmaten är tyvärr en ständigt återkommande diskution när man har barn i skolan. Man får göda upp dom ordentlig hemma så dom står sig. wub.gif blink.gif laugh.gif
gammelnalle
CITAT
Jag vet inte vad som är bäst, men det måste ju vara bättre med mackor än ingen mat alls, eller mat som varit uppvärmd i flera timmar innan man får den. Det där med skolmaten är tyvärr en ständigt återkommande diskution när man har barn i skolan. Man får göda upp dom ordentlig hemma så dom står sig.    

Är det det vi vill? Mitt barn har iofs gått ut skolan (TACK OCH LOV FÖR DET) men nog vill jag att barnen (om det inte är en förolämpning) skall få lära sig att uppskatta RIKTIG mat (tveksamt om man lär ut sån't hemma idag.... nu djäklar får jag väl på björnpälsen???) och VARA TACKSAM för det. Jag utgår från att från skolans håll vill man att barnen skall ORKA med skolarbetet.
"Hurra!!! för alla trevliga mat-tanter!!!!"
Adri-Anne
Undrar på vad som är fel på mackorna.......

Med fyra mackor och en flaska mjölk, klarade jag gå en skolväg på 1mil och 1kilometer. varje dag. Tur retur 2 mil och 2 kilometer.

Jag undrar hur långt dagens barn orkar gå på dagens skolmat?
Berith
Den här diskussionen börjar likna Monty Pythons sketch om vem som hade jäkligaste barndomen. huh.gif
Adri-Anne
Jäkligt????

Vi var ett tiotal barn som gick den vägen och jag lovar att ingen av oss tyckte att det var jäkligt. Vi hade mycket kul på skolvägen.
Jag är säker på att vi hade det mycket roligare på vår skolväg, än barnen idag hade det. Barnen idag har ju glömt av att leka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon