|
Epikuros
14-02-2010, 18:52
Nu till sommaren går jag ut min ettåriga utbildning och funderar över vilken titel jag kan använda i arbetet? Att kalla mig för Trädgårdsmästare inger nog för höga förväntningar bland folk, då min erfarenhet i stort sett är begränsad till denna utbildning (än så länge).
Vad tycker ni att jag kan kalla mig sen?
Jag har funderat på många alternativ, men Trädgårdsmästare är det enda som är särskilt talande...
Piccante
14-02-2010, 19:08
Vad heter den utbildningen du går? Har man gått en utbildning till trädgårdssäljare så kan man väl kalla sig för "trädgårdssäljare" och har man läst anläggning så kan man väl säga "trädgårdsanläggare" osv. Jag vet inte om trädgårdsmästare är en skyddad yrkestitel men finns det en utbildning med det namnet så bör man inte kalla sig för trädgårdsmästare om man inte har gått den eller en motsvarande utbildning.
Ska man inte ha gesällbrev och klarat av det osv för att få kalla sig för mästare?
Trädgårdsmästare är väl en speciell utbildning?
Åsa, mälardalen zon 2
14-02-2010, 20:23
Om man ska följa reglerna för att få kalla sig trädgårdsmästare skulle man ha jobbat på experimentalfälten och de har varit nedlagda i mer än 50år så trädgårdsmästare är en titel som inte finns idag. Man kan dock bli anställd som sådan eftersom några orter har behållit stadsträdgårdsmästar titeln (många andra orter har gått över till den mer moderna titeln parkchef) så det finns inga regler för vem egentligen som får kalla sig trädgårdsmästare men själv anser jag inte att man kan kalla sig mästare förren efter lång utbildning och/eller erfarenhet.
Vanliga titlar är ju trädgårdsarbetare/parkarbetare, anläggare, säljare, arbetsledare etc. så vad man kan kalla sig är oftast det man blir anställd som.
Epikuros
14-02-2010, 21:03
CITAT (Peztis @ 14-02-2010, 19:56)  Ska man inte ha gesällbrev och klarat av det osv för att få kalla sig för mästare?
Trädgårdsmästare är väl en speciell utbildning? Det har varit en gång i tiden. Nu är det inte så. CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-02-2010, 20:23)  Om man ska följa reglerna för att få kalla sig trädgårdsmästare skulle man ha jobbat på experimentalfälten och de har varit nedlagda i mer än 50år så trädgårdsmästare är en titel som inte finns idag. Man kan dock bli anställd som sådan eftersom några orter har behållit stadsträdgårdsmästar titeln (många andra orter har gått över till den mer moderna titeln parkchef) så det finns inga regler för vem egentligen som får kalla sig trädgårdsmästare men själv anser jag inte att man kan kalla sig mästare förren efter lång utbildning och/eller erfarenhet.
Vanliga titlar är ju trädgårdsarbetare/parkarbetare, anläggare, säljare, arbetsledare etc. så vad man kan kalla sig är oftast det man blir anställd som. Det är ju just eftersom att jag inte anser mig vara nån mästare som jag inte vill kalla mig för det. Men om man skriver Trädgårdsarbetare så låter det som att man nån gång då och då bara klipper gräs och skyfflar jord. Jag letar efter något som låter professionellt, men som inte framställer mig som en mästare, för hybris lider jag inte av.
Piccante
14-02-2010, 21:50
CITAT (Epikuros @ 14-02-2010, 21:03)  Det har varit en gång i tiden. Nu är det inte så. Det är ju just eftersom att jag inte anser mig vara nån mästare som jag inte vill kalla mig för det. Men om man skriver Trädgårdsarbetare så låter det som att man nån gång då och då bara klipper gräs och skyfflar jord. Jag letar efter något som låter professionellt, men som inte framställer mig som en mästare, för hybris lider jag inte av. Heter din utbildning trädgårdsarbetarutbildningen? Annars får man väl försöka hitta en titel som passar en utbildning du gick.
Epikuros
14-02-2010, 22:09
CITAT (Markus_H @ 14-02-2010, 21:50)  Heter din utbildning trädgårdsarbetarutbildningen? Annars får man väl försöka hitta en titel som passar en utbildning du gick. Trädgård 40v heter den nog... =P
Åsa, mälardalen zon 2
14-02-2010, 22:10
KomVux eller KY?
theseraphim
15-02-2010, 00:01
Varför inte trädgårsplanerare trädgårdskonsult trädgårdsdesigner osv
officinalis
15-02-2010, 10:14
Trädgårdsarbetare tycker jag låter som en lämplig titel över en 40p utbildning inom "Trädgård". Men som sagt så finns det väl egentligen inget skydd över vad du får kalla dig.
Solstorm
15-02-2010, 10:37
Är man utbildad yrkesarbetare så borde det väl gå att säga yrkesträdgårdsarbetare. Då hörs det ju att du är utbildad och inte bara någon som klipper gräsmattor. Jag tycker att det talar om lite vad det är, fast det låter kanske lite långt och inte så klatchigt.
theseraphim
15-02-2010, 13:03
Trädgårdsarbetare med eller utan yrkesprefixet låter som en som kör gräsklippare och krattar löv, gå på trädgårdskonsult eller liknande, det är namnet som säljer och står det tjugo trädgårdsarbetare i gula sidorna men en trädgårdsdesigner så vet jag vem jag ringer om jag vill ha hjälp.
Växtgubbe, trädgårdsmupp eller trädgårdsmockajocke tycker jag låter som fina titlar  Det får inte låta seriöst inte, då kan folk tro att man kan en massa saker
Min utbildning, som är en 80p KY-utbildning med examen i maj, heter "Trädgårdsmästare med inriktning ledarskap". Alltså kommer jag att bli trädgårdsmästare när jag tagit min examen. Men det är ju förstås inte samma sak som en "riktig" trädgårdsmästare var förr.
När någon frågar kallar jag mig trädgårdsutbildad - det är där efterfrågan finns både inom skötsel, anläggning och design (och försäljning, icke att förglömma)
Killensomvillhagrönafingrar
24-02-2010, 11:41
Själv har jag gått 1/2 av utblidning på Munkagård som heter anläggare. När man pratar med folk tror de bara att vi står med en skyffel i näven och gräver dräneringar Men skall jag vara ärlig så är det nog i det närmsta en trädgårdsmästar utbildning med skillnaden att det saknas utbildning för att driva upp plantor och sticklingar. Men helt ärligt så är det väldigt sällan en kund idag vill att en "dyr" arbetskraft skall göra detta, då är det billigare att köpa färdiga plantor. Vi kommer ha alla teoretiska kunskaper för de 11 certifikat som SLU har fastställt, dock måste vi komplittera med bevis på hur mycket arbetstid vi har lagt på varje moment innan vi får dem. Har inte kursplanen framför mig men ex har vi lärt oss runt 120 träd och buskar hittils, Vetenskapliga namn, svenska, ståndort, storlek samt krav Känns som väldigt bra utbildning. Ang namnet på min titel beror det lite på, jag tror att jag kommer fortsätta utbilda mig så att jag känner att jag kan kalla mig trädgårdsmästare samt stenläggare.
pebblelake
24-02-2010, 19:36
om man går denna utbildning då? Där är ju det angivit trädgårdsmästar utb. (scrolla ned på sidan) http://www.naturbruk.se/redirect.asp?p=137...intSchoolID=493
Österläge
25-02-2010, 09:35
CITAT (pebblelake @ 24-02-2010, 19:36)  om man går denna utbildning då? Där är ju det angivit trädgårdsmästar utb. (scrolla ned på sidan) http://www.naturbruk.se/redirect.asp?p=137...intSchoolID=493Hihi, trodde först du menade Hunden som yrke...  Men skämt åsido, de utbildningarna är ju fortsättningsutbildningar. Det frågan gällde från början var väl om man går en ettårig grundutbildning, inte en fortsättningsutbildning som totalt ger typ 3 år.
officinalis
25-02-2010, 18:53
Eftersom det uppenbarligen inte är en skyddad yrkestitel eller finns någon form av definition vad en trädgårdsmästare ska klara så får man väl kalla sig lite vad som helst. Jag är lite osäker. Men jag tror att skyddade yrkestitlar och legitimeringar enbart görs på utbildningar där man kommer att jobba med djur- och människovård. Däremot vet jag åtminstonde en KY-utbildning som utformar utbildningen i samarbete med "branschen". Alltså lär det ha en viss betydelse vart man läst sin utbildning. Titeln kvittar nog dock. Men trädgårdsmästare, grönsakshärskare och sånt låter ju fint
Claes Sörmland
28-02-2010, 09:13
Underlig diskussion. Titel är/var vanligen ärvd, akademisk eller relaterad till tjänst. Har man ingen tjänst eller frälsetitel så får man nog nöja sig med gamla herr och fru som ju inte används längre. Akademiska titlar har ju ett visst begränsat liv inom just akademin men har ingen annan funktion i samhället idag.
Rent generellt tror jag behovet av titlar är mycket lågt idag - de ger knappast samma sociala position som förr och behovet är begränsat. Väcker det t ex inte lite löjets skimmer att insistera att sätta "doktor" framför sitt namn bara för för att man har disputerat? Dessutom opererar vi på en öppen arbetsmarknad idag - man får lov att ta de jobb man kan hitta genom vänner och kontakter även om de inte råkar falla helt inom ramen för ens utbildning.
Så till TS - vänta med att kalla dig något tills du skaffat ett jobb, där får du ditt tjänstenamn. I ditt CV bör det ju t ex stå exakt vad du pluggat inte någon hemuppfunnen yrkesidentitet. Som egenföretagare bör man nog hitta på något som låter trovärdigt och säljande.
Numera har man ju återinfört stadsträdgårdsmästartjänsten i Stockholm så den benämningen är ju i högsta grad levande men jag gissar att hon har en bakgrund som landskapsarkitekt. Lite beroende på vad du vill jobba med så kan du väl kalla dig trädgårdsdesigner, trädgårdsplanerare eller kanske trädgårdsrådgivare?
Samsara
04-03-2010, 14:22
Har man gått landskapsaritekt får man kalla sig landskapsaritekt, har man gått trädgårdsingenjör så får man kalla sig trädgårdsingenjör (+den inriktning man har gått, odling, design eller marknad). Som när jag är klar om 2 år så får jag skriva och säga att jag är Trädgårdsingenjör med inriktning på marknad. Gör som Claes Sörmland säger skriv utbildningen du har gått och sen om du får ett jobb med titel så har du en titel. Trädgårdsmästare är ju ingen titel som har gesäll så du kan säkert säga att du är trädgårdskonsulent eller trädgårdsmästare om du vill det. Fick redigera, mästarbrev finns kvar hos trädgårdsmästare. Alltså måste du klara mästarbrevet för att få titeln Trädgårdsmästare. Men det kan ha tagits bort.
officinalis
04-03-2010, 17:16
CITAT (Samsara @ 04-03-2010, 14:22)  Har man gått landskapsaritekt får man kalla sig landskapsaritekt, har man gått trädgårdsingenjör så får man kalla sig trädgårdsingenjör (+den inriktning man har gått, odling, design eller marknad). Som när jag är klar om 2 år så får jag skriva och säga att jag är Trädgårdsingenjör med inriktning på marknad. Gör som Claes Sörmland säger skriv utbildningen du har gått och sen om du får ett jobb med titel så har du en titel. Trädgårdsmästare är ju ingen titel som har gesäll så du kan säkert säga att du är trädgårdskonsulent eller trädgårdsmästare om du vill det. Fick redigera, mästarbrev finns kvar hos trädgårdsmästare. Alltså måste du klara mästarbrevet för att få titeln Trädgårdsmästare. Men det kan ha tagits bort. Har du någon mer information om detta s k "mästarbrevet"?
Samsara
04-03-2010, 19:43
CITAT (officinalis @ 04-03-2010, 17:16)  Har du någon mer information om detta s k "mästarbrevet"? Mästarbrevet är ett unikt erkännande av din yrkeskunskap. Mästarbrevet blir din kvalitetsgaranti och ger kunden besked om din yrkeskompetens. För att få Mästarbrev krävs bland annat minst sex års erfarenhet i yrket och att man kan visa upp dokumenterade företagsekonomiska kunskaper. Men som sagt, jag vet inte om Trädgård har kvar det. Men heter inte utbildning trädgårdsmästare eller något så varför ha den titeln? Varför är det så viktigt med en titel? Har inte utbildning en titel efter att man har gått den så varför måste man jaga fram en titel? Räcker det inte med att visa att jag har gått den kursen?
officinalis
04-03-2010, 20:32
Jo det är väl klart det gör. Det är väl mest så att "Trädgårdsmästare" är en så fin titel :-) Jag skulle dock inte kalla mig för trädgårdsmästare ifall jag inte är anställd som en, eller har gått en utbildning som tituleras "Trädgårdsmästarutbildning" eller liknande.
Samsara
04-03-2010, 21:04
Visst, jag håller med dig...det är fint om man har en titel...men sen samtidigt så har man gått som nu en utbildning som heter Trädgård...Det är lite svårt att sätta en "titel" på det, nu vet jag inte vad den utbildningen handlade om men det kanske t.ex. bara tog grunderna...då är det bättre att säga att man har gått en ettårig utbildning som heter Trädgård, får man då ett jobb där det finns en titel så kan man ta den titeln då...
officinalis
04-03-2010, 21:12
Det är nog en betydligt bättre idé att fråga skolan istället för att fråga på Internet i vilket fall. De har nog en mer fast åsikt där
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|