Full version: Avskärmningar
Nettan8
Ska försöka sätta någon avskärmning i trädgården så att sikten blir lite mer privat,, har en del funderingar men är lite nyfiken på vad ni andra använder er av.. Visa gärna bilder!
embees
Valet på avskärmning kan variera oändligt beroende på många faktorer.
Vi ville skärma av men ändå få en känsla av transparens. Men vid eftertanke så planterades murgrönesticklingar ganska tätt. Så småningom blir det en smal grön avskärmning. Hoppas vi i alla fall.

Bifogar foto på det då nygjorda staketet.
Det nya staketet.... ... som grannen är helnöjd med. <br />Skönt att vara överens med grannen.

Staketet... ... är byggt på de befintliga rörstolparna efter gunnebostaketet.

Precis påbörjat spjälstaket... ... som ska rama in en stor rabatt på 14 + 13 m och ca 6 m där den är som bredast.

Nettan8
ah,, trevligt trevligt. Låter mysigt med hederan som ska göra det grönt o skönt,,
lorentz
Mycket snyggt.
Själv har jag använt mig av armeringsnät som jag har satt fast med hjälp av stolpskor.
Nackdelen med den lösningen är att växterna tar några år på sig innan dom bildar en tät skärm
Polly66
Hej Nettan!

Jag skulle bara göra en tillfällig gräns till min ny sådda rabatt så inte hunden skulle springa i den. Men i vanlig ordning så blir det oftast mycket mer än så...

[attachment=47343:feb_2010_955.jpg]

Först runt hela rabatten
[attachment=47344:feb_2010_944.jpg]

Sedan en avskärmning till grannarna fr vår uteplats
[attachment=47345:feb_2010_1003.jpg]

o slutligen ett vindskydd till en ny grillplats

Jag har fått lov att hämta småsly i skogen som jag sedan kapat grenarna på, spettat ner lite grövre stöd-störar i jorden o sedan flätat in mindre sly mellan.

Jävla slit göra. Men stolt då det var klart o bästa av allt...
Det kostade inte mer än tid, svett o ömma muskler bravo.gif
Nettan8
Men Oj så snyggt,, bra jobbat!!!! ja e oxå ganska förtjust i att fläta men änsålänge har jag mest armeringsjärn i trädgården, det e snyggt det med.
kina3
Fina flätade skärmar!
Hur gör man? Bara att göra?
Jag funderar på att göra en levande skärm för då slipper man måla och reparera tänker jag...Men då blir det klippning istället...
Alltså: tänkte sticka ner slanor av vide (eller hassel eller?) som får slå rot. Och så fläta lite slanor emellan som som småningom kommer försvinna.

Undrar igen: hur är hållbarheten på en skärm? Kanske är minst lika hållbart som ett målat staket?
Polly66
CITAT (Nettan8 @ 20-02-2010, 20:10) *
Men Oj så snyggt,, bra jobbat!!!! ja e oxå ganska förtjust i att fläta men änsålänge har jag mest armeringsjärn i trädgården, det e snyggt det med.

Tack happy.gif

Armeringsjärn är jätte snyggt, men det är betydligt dyrare än gratis sly från skogen.
Jag skulle mer än gärna ha det i delar av mina trädgårdar (har två, min lägenhet o min pojkväns hus)
men tyvärr så har jag inte råd sad.gif Men då är det ju bra med lite kreativitet!
Polly66
CITAT (kina3 @ 20-02-2010, 20:55) *
Fina flätade skärmar!
Hur gör man? Bara att göra?
Jag funderar på att göra en levande skärm för då slipper man måla och reparera tänker jag...Men då blir det klippning istället...
Alltså: tänkte sticka ner slanor av vide (eller hassel eller?) som får slå rot. Och så fläta lite slanor emellan som som småningom kommer försvinna.

Undrar igen: hur är hållbarheten på en skärm? Kanske är minst lika hållbart som ett målat staket?

Tack blush.gif

Jag använde mig av blandad sly från skogen, björk o asp.
Spettade ca 40 cm hål som jag körde ner litegrövre störar i, sedan flätade jag mellan dem m tunnare sly.
Förstår inte riktigt vad du menar då du säger att du måste klippa?!
Menar du att om de slår rot, så kommer det att växa sidoskott?!
Det kanske det gör om det får slå rot... Men det tror jag inte att mina slanor gör.

Det jag ångrar m mitt arbete dock, är att jag inte blandade lite betong o hällde ner i de spättade hålen, allt för att de skulle stått lite stadigare. Men än så länge ser det ut att hålla bra.

Min tanke med mina skärmar är att de ska stå så länge de håller, även det flätade.
Hur länge det håller återstår att se. Gjorde detta i fjol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon