Full version: Granatäpple
vitavargen
Många gånger ser vi en kock sätta en jätte kniv i en granatäpple. En del saft (som är den enda ätbara i den frukten) hamnar på bordet.

Det finns en och annan som avstår granatäpple som är en nyttig frukt och nu försöker jag berätta så gott jag kan om denna frukt och tillvägagången till den goa saften.

Alldrig ska en granatäpple skäras som kockarna gör. Först skärs bort tornet som står på nordpol med hjälp av en jätte liten kniv. sen skärs ett plustecken istället för tornet. varje arm av plustecknet dras till sydpolen med en liten kniv som skär in bara några mm i skalet. Sedan med både händerna tryckes granatäpplen isär i två halvor och sedan halvorna halveras också.

Men ett matsked kan knackas på skalet på varje del av frukten, då lösnar kärnorna som kan läggas i en skål. Kärnorna har en vit päronformade kärna som är beskt. De ska inte tuggas utan de ska tryckas med hjälp av tungan till gomen( muntaket). Saften sväljes och sen resten av kärnorna sväljes för sig. Lägg märke till att allt är beskt i en granatäpple förutom saften.
Aqvakul
Tack för tipset! tummenupp.gif
Nauti
Jag trodde bara det var att göra det hela under vatten så sjönk allting man ville äta medan skräpet flöt upp till ytan.
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 14-02-2010, 21:37) *
Tack för tipset! tummenupp.gif

Det var så lite så...

CITAT (Nauti @ 14-02-2010, 21:41) *
Jag trodde bara det var att göra det hela under vatten så sjönk allting man ville äta medan skräpet flöt upp till ytan.

Det går kanske göra det på många sätt. Det viktigaste är att inte tugga kärnorna.
vitavargen
Hos NE (Nationalencyklopedin) står det om Granatäpple:

Frukten innehåller inga unika substanser, men dess halt av antioxidanter( flavoner andr polyfenoler) är ovanligt höga. Den traditionella användningen av granatäpple inom flera kulturers folkmedicin har följts av fynd gjorda inom nutida medicinsk vetenskap. Fruktens saft, eller olja pressad från dess frön, har visat sig ha hämmande verkan på tillväxten av odlade mänskliga bröstcancer- och prostatacancerceller. Vidare har man konstaterat en hämmande verkan på oxidationen av blodfettet LDL, en effekt som är potentiellt värdefull med tanke på LDL-oxidationens roll i uppkomsten av asteroskleros (åderförfettning). En preliminär klinisk prövning på män som behandlats för prostatacancer antyder att denna fruktsaft kan reducera risken för återkommande tumörsjukdom.

Det enda felet med frukten är dess pris tycker jag. sju kronor skulle kunna vara ett skäligt pris, skulle jag tro.

Men dessa goda effekter av fruktens saft får vi behålla för oss själva, annars snabbköpen kan höja priset rejält. smile.gif
Eva i Höga
Jag köper granatäpplen ibland för jag tycker om smaken (och fröna är lätta att så till små nya träd) men jag tycker det är svårt att veta om frukten är mogen när jag kollar i butiken. Finns det något tips?
vitavargen
CITAT (Eva i Höga @ 15-02-2010, 20:29) *
Jag köper granatäpplen ibland för jag tycker om smaken (och fröna är lätta att så till små nya träd) men jag tycker det är svårt att veta om frukten är mogen när jag kollar i butiken. Finns det något tips?

Mognaden på dessa frukter är svår att avgöra, men jag brukar välja de som ser mindre bra i skalet. För vacker skal kan tyda på att de är unga, precis som vi människor.

Det har hänt att jag valt fel och det beror på att frukten kan komma från olika träd och t.o.m olika länder. Säljarna kan blanda dem och det ställer till med problem vid valet av de mogna.
Eva i Höga
Tack för svaret, ska tänka på det. Ofta väljer man ju sånt som ser vackert ut men nu ska jag ta det som ser mindre vackert ut och hoppas det är riktigt moget.
vitavargen
Det var så lite, Eva!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon