Full version: kruktillverkning
Tummelisa
testat att göra egna såkrukor av blött tidningspapper rullat runt mindre glas. de torkade pappkrukorna ser utmärkta ut.

har ni erfarenhet av odling i dylika kärl? undrar nämligen lite om hur man ska tänka om tjockleken
Najsan
Jag rullade tidningskrukor förra året, fungerade ypperligt, mitt tips är att inte göra för tunna krukor, då de blir sladdriga och svåra att hantera fram på vårkanten.

Jag planterade frön direkt i dessa och sen fick de, med några få undantag, stå kvar i krukorna tills jag planterade ut dom. Jag tog då inte bort pappret utan det fick förmultna, fungerade jättebra! Krukorna möglade lite längst ner då mina stod i en tomatlåda fodrad med byggplast så det blev väl lite tätt kan jag tro. Men det var inget som störde tillväxt eller något sånt vad jag kan begripa iaf.

En av de stora fördelarna med dessa krukor är ju att man kan rulla krukor efter behov, jag gjorde smalare höga till luktärterna och lite större men lägre till tomater.

Lycka till! /Najsan
skogstroll
onekligen praktiskt med tanke på hur mycket blaskor man får. Men jag tycker det är lite jobbigt att få ihop dem, känns så klumpigt men jag kanske tar för mkt papper...
Najsan
Jag har ingen sån mojäng som trycker till botten som man kan köpa.

De flesta krukorna rullade jag runt ett blockljus och satte en liten bit kirurgtejp i botten (förmultnar i jorden) så det höll ihop tills jag fick i jord, ställde krukorna tätt, tätt i lådan och sen är det bara att så som en galning. Jag satt och kollade på tv och rullade krukor, på en timme rullar man över 100 st när man fått in snitsen, och det går ju fortare i reklampausen...

Jag rullade dock av torrt papper, tyckte att det fungerade mycket bra, så sånna krukor kommer det att bli i år oxå. tummenupp.gif
Märta-Linnéa
Vilken bra idé - det ska jag testa. Då har man kanske äntligen någon nytta av alla tidningar och reklamblad man får. Men jag antar att man får vattna ganska försiktigt, annars rasar väl "krukan" ihop, eller?
Najsan
Det var inget problem jag hade, däremot insåg jag att de riktiga tidningarna är bättre än det lite blanka reklampappret, det går bara sönder tvärs av sad.gif

Inga vattenrestriktioner, men det är klart att krukan är mindre stabil än en plastkruka, så var försiktig när du flyttar den och håll under!
salikons
Jag odlade i sådana papperskrukor förra året. Det fungerade fin fint för min del. Dock gjorde jag dem med en kruktillverkare, men det fungerar säkert att göra på andra sätt också. De höll ihop fin, fint för min del trots flitigt vattnande. Luktärtorna sätter jag i toapappershållare, så det är snart dags att börja spara igen för sommaren sådder
Lilla hjärtat
Hej!

Förra året gjorde jag enbart med min krukmakare, men i år har jag gjort både mindre och större krukor med andra hjälpmedel - fast med samma teknik. Dels har jag rullat papper runt brustablettrör, dels runt nedre delenen av en flaska som är cirka 10 cm i diameter. Det går jättebra - både med och utan krukmakare. Kanonbra att odla i då det bara är att stoppa ner i jorden när det är dags att sätta ut. Jag viker tidningspappret dubbelt för stadga.

Bild på krukorna som rullats runt brustablettrör

Bild på normalstora och en extra stor papperskruka

Enda nackdelen är egentligen att det tar rätt mycket tid att göra krukorna. Helt okej om man bara ska sätta några frön, men är det många frön som ska sås, så blir det rätt mycket jobb.

Vänligen
//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon