cbe
Planterade ett äppelträd för 1 1/2 år sedan. Har varit noga med att skydda stammen, men det har aldrig slagit mig att hararna skulle ge sig på grenarna. Såg dock i morse att det var fullt med harspår runt trädet och när jag inspekterade det såg jag förödelsen. Den höga snön har gjort att haren som hoppar ovanpå kommit åt grenarna och tuggat i sig samtliga knoppar och anlag på i alla fall 4-5 grenar på det lilla trädet. Det är enbart de allra översta grenarna som klarat sig.

Kommer trädet klara det här? Kommer det kunna komma nya knoppar? Kommer det överhuvud taget finnas några blad på grenarna som haren gett sig på?

crying.gif
ingrids
Trädet borde nog klara sig, om barken är någorlunda oskadd på de gnagda grenarna finns det god chans på nya knoppar, men de grenarna kommer att "ligga efter". Har sett väldigt seriösa gnagskydd som är som en ganska hög nätbur runt hela trädet, men jag håller med om att det först i år jag fattat poängen med dem nu när snön ligger så djup.
Bassam
Hej

Om barken helt skadad runt grenar det betyder att näring ska inte går upp så ska bli alla delar som ligger övan dåligt.

H:Bassam.
Motti
Men brukar Harar ge sig på fruktträd ?det har jag aldrig varit med om fast vi haft både Hare i trädgården och fruktträd,däremot Ginst gillade dom att massakera hos oss och tulpanknoppar.Är det så att vi bara hade tur kanske?
ingrid fuxwall
Såg på håll att vårt äppleträd - planterades för 6 år sedan är delvis vitt på flera av grenarna. Snön ligger nästan meterdjup så jag har inte tagit mig fram till trädet än.
octachoron
CITAT (Motti @ 18-02-2010, 00:02) *
Men brukar Harar ge sig på fruktträd ?

Kaniner är i alla fall galna i barken på fruktträd. Speciellt äpple äter de här.
eugenia
Ja, harar skadar äppelträd. De kan äta knoppar men framför allt så ger de sig på unga träd med klorna och river sönder barken. Någon slags revirritual verkar det som... ninja.gif Från februari och ända fram till mitten av juni pågår detta, tro mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon