Undrar om någon har tips om var jag kan köpa lökar till krokus, tulpaner och liknande nu i februari och hur jag gör för att driva fram för plantering i rabatt när tjälen gått ur marken?
theseraphim
15-02-2010, 12:59
Tja då får du nog tyvärr se om någon har lite bottenskrap att sälja. Lök som blommar på våren säljs endast på hösten och det är inget som leverantörer lagerhåller tyvärr. Det enda man kan köpa är lök i kruka och liknande
Åsa, mälardalen zon 2
15-02-2010, 16:38
Japp och de du nämner måste ha flera månaders kyla för att blomma så satsa på att köpa färdiga krukor i handeln.
octachoron
15-02-2010, 21:10
Du kan alltid köpa påskliljor i kruka och plantera ner i rabatten.
Ett bra sätt att fixa till hål i rabatten...
diva&hero
17-02-2010, 12:15
Jag har krokuslökar kvar sen i höstas, kan jag plantera dom nu för att få blomning i vår?
Läste nåt om kyla, vad menas med det??
Alexander-VG-zon3
17-02-2010, 12:26
de lökar/knölar du köpte i höstas är oftast redan ''färdiga'' för att ge en garanterad blomning, dvs knopparna finns redan där vid köp/plantering. så dom kan man antigen plantera ut i marken på hösten eller efter att tjälen gått ur eller plantera inne/växthus i krukor för att få en tidig blomning.
diva&hero
17-02-2010, 12:40
CITAT (flaxss @ 17-02-2010, 12:26)

de lökar/knölar du köpte i höstas är oftast redan ''färdiga'' för att ge en garanterad blomning, dvs knopparna finns redan där vid köp/plantering. så dom kan man antigen plantera ut i marken på hösten eller efter att tjälen gått ur eller plantera inne/växthus i krukor för att få en tidig blomning.
Va bra, då ska jag plantera dom. Köpte dom från Odla, himmelsblåa. Hoppas jag..
Åsa, mälardalen zon 2
17-02-2010, 12:55
Vanliga krokusar och liknande vårlökar brukar inte vara preparerade, så de har blomanlag men de kommer inte upp ur löken förren den har fått flera månaders kyla. Lökar man köper på hösten som brukar drivas i blom runt jul typ tazetter är dock preparerade.
Det är dock bättre att plantera dem än att bara låta dem ligga i påsen.
diva&hero
17-02-2010, 13:06
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-02-2010, 12:55)

Vanliga krokusar och liknande vårlökar brukar inte vara preparerade, så de har blomanlag men de kommer inte upp ur löken förren den har fått flera månaders kyla. Lökar man köper på hösten som brukar drivas i blom runt jul typ tazetter är dock preparerade.
Alltså vad menar du med kyla, jag fattar inte hur man ska göra..? Ska själva löken få kyla eller ska jag plantera dom och sen ställa svalt.. ???
Finns det nån chans till att de blommar i vår?
Åsa, mälardalen zon 2
17-02-2010, 13:18
Lökarna planteras och ska sedan stå i runt kylskåpstemperatur gärna i några veckor så de rotar sig och sedan kan man sänka temperaturen något kanske till runt nollgradigt i runt 2-3månader åtminstone så det är inte säkert att de hinnaer få tillräckligt med kyla för att knoppen ska komma upp, men hinner de inte blomma iår så blommar de ju nästa år.
Man måste försöka efterlikna hur det växterna skulle haft det klimatmässigt ifall man planterade på hösten och fram till blomning under våren. Vi brukar ställa krokuskrukor, pärlhyacintkrukor tillsammans med lådorna med tulpaner i lökkylen på jobbet innan jul och framåt påsk brukar de tas fram och ställas i växthusen för framdrivning.
Alexander-VG-zon3
17-02-2010, 13:41
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-02-2010, 12:55)

jag har själv köpt lökar på hösten som jag planterade inne utan kyla som blommade, dessa var bland annat krokus.
likaså förra året planterade jag ute i krukor och tog in innan vintern kom dessa har blommat jätte vackert i jan-feb. dessa var inte ute i flera månaders med kyla.
plus så sa min lärare på KY-utbildningen (08) att lökarna redan har blommor och dessa kommer att blomma utan att man gör nåt speciellt med dom.
Hej
Det är bra om man plantera lökar under hösten, på grund att de ska få kyla som behöver .
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.