Full version: Alpmartorn
bellaobert
Jag har köpt frö från alpmartorn och nu undrar jag hur jag ska så dem. Har läst olika saker på olika sidor och är nu en smula förvirrad. Hjälp!!!
Åsa, mälardalen zon 2
Tom Clothier skriver

Eryngium alpinum, bourgatii, giganteum, glaciale, palmatum, and spinalba , Sow at 18-22ºC (64-71ºF) for 2-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 4-6 wks, move to 5-12ºC (41-53ºF) for germination . Best if sown immediately after harvest.

Så det verkar som om fröerna behöver värme för att svälla och sedan en kallstratifiering för att sedan ställas i ett lite varmare men ändå hyfsat svalt ställe för att gro. +Enligt kommentaren verkar det som ju färskare frö desto bättre groning.
bellaobert
Verkar vara lite besvärliga fröer menjag tycker att växten är vacker så jag ska verkligen göra ett försök. Tack för hjälpen!
Rosmarin
När jag sått Martorn så har jag sått, vattnat, låtit sådden stå i rumstemperatur tills dagen därpå och sedan satt sådden i kylskåpet. (Ute under snön går lika bra.) Enligt mina anteckningar grodde de i kylskåpet efter fyra veckor. Plockade då ut sådden och ställde ljust och svalt.
De var inte svåra alls.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon