Full version: Frilandshibiskus
bellaobert
Har flera underbara frilandshibiskusar och nu vill några vänner ha sticklingar från dem men hur gör jag? Går det att ta vintersticklingar och sätta dem i jord nu och ställa svalt? Eller ska jag vänta?
bellaobert
Här är en bild på blomman. Busken är nu ca 2 m hög och väl förgrenad.
Alexander-VG-zon3
ta sticklingar på den efter att frostrisken är förbi

jag hade testat att göra såhär

klipp av efter toppar med 4-8noder (bladveck), den understa delen ska sluta med en nod så där klipper man då strax under noden, dra av hälften av bladen. rötterna kommer ut vid noderna. detta görs efter att frosirksen är förbi så plantan har säkert inta blad än. men antigen sätter man dom direkt i marken där den ska vara och så håller man fuktigt eller sätter man i krukor antigen i ett växthus eller inne. håll lätt fuktigt och ljust och lagom varmt.

eller tar du grönaskott (de nya skotten) klipp som ovan och dra av hälften av bladen. sätt sedan sticklingarna i vatten ev med rotningshormoner. håll vattnet rent och vänta tills rötter ev kommer. placera dom inne eller i växthus.

eller tar du och klipper som innan (samma nod antal och dra av hälften av bladen), men nu klipper du av skotten efter det att plantan fält sina blad. antingen sätter du dom inne med extraljus och rumsvärme i jord. eller förvarar du dom i kylskåpet till våren och antigen sätter dom i marken eller i växthus/inne.

bilder på var noderna finns
http://en.wikipedia.org/wiki/Plant_stem
bellaobert
Tack! Jag ska absolut försöka med flera sticklingar till våren!
malin72
hoppas att det är ok att jag hoppas in här blush.gif
jo jag har en som jag satte ute för kanske 3 år sedan..men jag tror nog inte at den trivs just där, den får en massa blad och visar at den lever, men den växer
inte alls eller ja det syns knappt.'
det var ett rotat skott när jag fick den...men när ska den börja växa och visa någon blomma tro?
Eller ska jag flytta den...hm jag tyckte att jag satte den bra...soligt relativt torrt..
(Visst ja det var på en Aot träff jag fick den och jag tror att den skulle vara blå....)

tar dom många år på sig att bli buskiga g.gif
Alexander-VG-zon3
ja de växer rätt så sakta, och kan ta en tid innan de är ordenligt etablerade.

dock gillar de att ha det fuktigt under sommaren, och torrt på vintern. så får den små eller gula blad under sommaren är det antigen brist på vatten eller brist på näring.

ett bra läge är varmt och soligt, i lucker och luftig jord. när dom är äldre så tål dom mycket torka och kanske också trivs i torr jord när rötterna har etablerat sig. annars är det bra att stöd vattna den lite de första åren.

är det ett skott från en redan blommande ex, så kommer den blomma när den mår bra och vill blomma ja när allt är rätt för den. dock så kan dom vilja blomma men dom hinner inte i Sverige av att antigen är sommaren för sval eller läget för svalt. därför är det viktigt med varmt läge så att tillväxt och trivsel och blomningen blir bra. speciellt i zon 2-4 är det bra med ett varmt och skyddat läge, zon 4 är oftast också deras klimatgräns på vad dom tål.
malin72
tack för svar!!! jag ska se till att ge den extra med vatten, den ser ut och må bra gör många gröna blad och ser frisk ut.

Är det dummt att flytta på den? Jag har som vanligt ändrat mig ang massa växtplatser och tänkte flytta många, men hur är det med den??? Mår den dåligt av det tro
Alexander-VG-zon3
CITAT (malin72 @ 17-02-2010, 12:48) *
tack för svar!!! jag ska se till att ge den extra med vatten, den ser ut och må bra gör många gröna blad och ser frisk ut.

Är det dummt att flytta på den? Jag har som vanligt ändrat mig ang massa växtplatser och tänkte flytta många, men hur är det med den??? Mår den dåligt av det tro

att flytta den gör ju att den måste etablera sig på nytt och den blir störd på nytt, dör gör den nog inte. men är den grön och fin och så, så kanske du ska vänta med att flytta den för att då kanske det är en fråga om att den är seg än att läget är fel. men gör så här inför nästa år när frostrisken är välförbi och den har fått nya blad och är aktiv så ge den näring 1-2gånger per sommaren (gör det innan juli) och sedan ev stödvattna den om sommaren blir torr. så kanske den får en extra kick av det.
malin72
oki smart så gör jag...kom just på att jag kan gräva runt om och göra en rabatt runt den! thanks.gif
Bassam
Hej

Växter behöver tålamod även om man ge dom bra miljö och jord och näring .

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon