Full version: Hundgnäll
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Nej, inte från hundarna utan på dom. Eller på ägarna. När jag tar mig en promenad i grannskapet går jag ofta en gång- och cykelväg. Nu när det är snö ligger det upplogade högar vid sidorna och så gott som varenda hög är gulmarkerad. Plus ett antal hundskitar. Urinskvättarna ligger med ungefär en meters mellanrum i genomsnitt. Det ser faktiskt ganska äckligt ut. Hundskitar är ofta uppe till debatt men skvättandet är minst lika otrevligt. Det är nu på vintern man ser det men nog pinkar hundarna under resten av året också. Trevligt när ungarna går och petar i gräsmattan. Så, hur många blir arga på mig nu? rolleyes.gif
ingrid fuxwall
Kan hålla med dig om att det ser tråkigt ut med alla gula fläckar men förstår inte hur det ska lösas praktist - hundar behöver kissa och snö är det överallt
Aqvakul
Vad är alternativet - blöja?
Gossen Ruda
Ett alternativ kan vara att dressera hunden till att bara pinka på kommando. Nog svårt. Ett annat på sikt kan vara att undvika skaffa hund om den inte kan rastas på platser där allmänheten inte har tillträde, egna tomten, rastgård eller liknade.
Bengalow
Eh, om det stör dig att se gula fläckar så kan du ju

1) Stanna inne
2) Ta på mörka solglasögon i det snövita, bländande ljuset
3) Gå ut på kvällen när det är mörkt

Kom igen i sommar, eller när snön smält, och upprepa din klagan.....det ser ut som du har ett kosmetiskt problem.

zissi
CITAT (Aqvakul @ 15-02-2010, 18:47) *
Vad är alternativet - blöja?

rotfl.gif rotfl.gif
Fågelvägen
Hundpisset precis vid vår brevlåda såg snuskigt ut. Jag försökte skotta bort det och skapa en liten utstickande kant på snövallen en bit ifrån. Lockande för hundtidningsläsarna, trodde jag.
Icke! Följande dag var det gulmålat igen.

Vi bor i ett villaområde där hundarna inte ska springa fritt, så någon går ut med dem. Tycker hundägarna att andras brevlådor är ok? (Hundbajs - kvarglömt? - är en annan diskussion.)
Bengalow
Jag kan förstå att det ser "äckligt" ut med gult hundpink i den vita snön. Lika äckligt som stora feta duvskitar, eller andra exkrementer. På snön syns allting, men djuren gör dessa nödvändigheter året om. Att det ligger hundbajs på trottoarer och allmänningar gör mig förbannad på ägarna - oftast barnen i familjen som inte giter att plocka upp avföringen. Ser jag någon som går ifrån en sådan hög, så räcker jag fram en hundpåse, som jag alltid har med mig.
Att dressera djur till mänskliga vanor går inte - 9 av 10 piss är revirmarkering, och om du plockar den vanan av hunden, så kan man lika bra skaffa en tyghund att gå ut med. Inte riktigt samma glädje med den, förstås.
ingrid fuxwall
Nu kommer jag med min stötesten - hästskiten.

Det är djup snö och några tappra personer har jobbat hårt på att göra stigar genom snön och så kommer folk med sina hästar och tar dessa smala stigar och bryr sig inte om att hästarna lägger stora högar mitt på de smala stigarna - vi som går får hoppa över eller gå ut i snön för att komma förbi.

Samma sak på sommaren då hästägarna tar sina djur ner till stranden och inte bryr sig om att plocka undan efter dem i sanden där folk badar - bör tillägga att sandstranden bara är något tiotal meter bred

CITAT (Gossen Ruda @ 15-02-2010, 19:09) *
Ett alternativ kan vara att dressera hunden till att bara pinka på kommando. Nog svårt. Ett annat på sikt kan vara att undvika skaffa hund om den inte kan rastas på platser där allmänheten inte har tillträde, egna tomten, rastgård eller liknade.

Inte alls svårt att lära en hund det men att föreslå att folk utan egen rastgård inte ska få skaffa sig hund - lite skrattretande, menar du allvar?
Aqvakul
CITAT (Bengalow @ 15-02-2010, 21:02) *
Att dressera djur till mänskliga vanor går inte - 9 av 10 piss är revirmarkering, och om du plockar den vanan av hunden, så kan man lika bra skaffa en tyghund att gå ut med. Inte riktigt samma glädje med den, förstås.

tummenupp.gif
Bettis
Vi kan ju nämna alla dessa gubbar som står efter vägbanan och vattnar skogen/snön, hur gör vi med dom???? även där är det gult i snön och dom är ju inte ens hundar, eller g.gif
Meriona
Pissandet har jag inte ont av, det regnar liksom bort. Men den här vintern när det är snö så är skithögarna på ett par meters avstånd istället för annars kanske 10 meter per bajs. SMÄLTER skiten ner genom snön tror ni eller vadå?

Härom dagen såg jag till och med en pensionär (JA en skröplig gamling) lägga ner säkert 5 minuter på att skotta snö med lågskon över lillahundens utsöndring. Hade han plockat upp skiten i påse så hade det tagit ungefär halva tiden. Hur kan man komma tillrätta med sånt här beteende? ranting.gif
Gossen Ruda
Nåja, jag har faktiskt inte ropat på förbud utan mest viljat ringa i väckarklockan. Det ÄR inte trevligt med alla dessa gulmarkeringar. Det syns nu när det är snö men vad händer när det inte är snö? Inte slutar hundarna pinka. Jag kommer ihåg ett ställe jag passerade med bilen, några tiotal hus ute i skogen. På ett staket satt flera plakat med texten: Ingen hundrastning här tack. Dvs, det gick alltså inte att prata om problemet inom samhället. Tyvärr är det nog så att de flesta hundägarna verkar stunta i var deras hundar pinkar. Skiten tar många upp men pisset "försvinner" Out of sign out of mind. Utom på vintern.

CITAT (Bettis @ 15-02-2010, 21:26) *
Vi kan ju nämna alla dessa gubbar som står efter vägbanan och vattnar skogen/snön, hur gör vi med dom???? även där är det gult i snön och dom är ju inte ens hundar, eller g.gif

Fyllehundar kanske? laugh.gif Jo, det är ett problem det också men samtidigt brukar dom dra sig undan en bit. Inget jag accepterar ändå.
Bengalow
Ruda, berätta vad du accepterar, så skall vi och våra hundar finna oss i det...
"-Nej, fy! Gör inget som inte Gossen Ruda godtar!" - så länge det inte strider mot naturlagarna - och det är det du kämpar mot.
Good Luck!!
Inga från Närke
CITAT (Gossen Ruda @ 15-02-2010, 19:09) *

Kan du dresseras när du är pinknödig och bara kissa på toan. Har du aldrig pinkat ute i det fria någon gång? Ransaka dig själv.

Hundar pinkar revir och vill markera för andra hundar inte bara pinka när de är kissnödiga. Alternativet är ju då blöja med då är det nog att gå lite för långt mot naturen.
Såg ett TV-program där matte bytte blöja på sin hund för hon orkade inte gå ut med den för att pinka det är ju vansinne, eller som sångerskan Rihana eller hur det stavas lägger en speciell påse på golvet och har tränat hunden till att göra sina behov på den för att hon inte har tid att gå ut med hunden.
Fy f*n de ska inte ha hund tycker jag.
Med däremot tycker jag ALLA hundägare ska ta upp bajsen efter sin hund vinter som sommar det är en skyldighet tycker jag men tyvärr tycker inte alla det. Vi har samma problem där jag bor att ägarna inte orkar kröka rygg och plocka upp.
herkules
inte ser det så snyggt ut när snön är gul men vad ska man göra? hundarna måste ju få pinka.
mina hundar får inte pinka på grindstolpar eller brevlådor, iaf inte på vintern då det syns wink.gif
håller med andra här att det är värre när folk inte kan plocka upp efter sina hundar, det är ett jäkla oskick!
*Stintan*
CITAT (herkules @ 15-02-2010, 22:21) *
inte ser det så snyggt ut när snön är gul men vad ska man göra? hundarna måste ju få pinka.
mina hundar får inte pinka på grindstolpar eller brevlådor, iaf inte på vintern då det syns wink.gif
håller med andra här att det är värre när folk inte kan plocka upp efter sina hundar, det är ett jäkla oskick!

Instämmer och pinket regnar bort så småningom. Då är det värre med det som göms i snö och kommer upp i tö för att folk inte orkar plocka upp efter sina hundar och efter sig själva heller för den delen.
Samsara
Jag kan säga att här där jag bor så plockar folk upp sämre nu när det är snö än när det inte är och det är äckligt. Jag och min kompis var på väg att ge bort en bajspåse till en tjej som "letade efter sina" bajspåsar för att hunden sket mitt på trottoaren och så klart hade hon inga. Det var synd att jag inte hade några i fickan för jag hade glatt gått fram och gett henne den. Men oftast i alla fall här så vet man vilka som plockar upp efter sig och vilka som inte gör det. Gula snöfläckar bryr jag mig faktiskt inte om, jag tycker att hundarna ska få kissa där dem vill och absolut inte på kommando. Så klart får inte min hund kissa på brevlådor och staket till hus, men annars är det fritt fram för hunden att kissa vart han vill.

Jag som hästmänniska håller med dig Ingrid fuxwall att vi borde plocka upp efter våra hästar, men jag har för mig att vi är skyldiga om vi märker att hästen skiter gå åt sidan in på gräsmattan eller upp till buskarna för att det inte ska vara på trottoaren annars kan man ju av ren artighet antingen hoppa av hästen (beroende på dess temperament) och försöka få bort allt från trottoaren eller komma tillbaks senare att fixa.
Solstorm
CITAT (Gossen Ruda @ 15-02-2010, 18:43) *
Nej, inte från hundarna utan på dom. Eller på ägarna. När jag tar mig en promenad i grannskapet går jag ofta en gång- och cykelväg. Nu när det är snö ligger det upplogade högar vid sidorna och så gott som varenda hög är gulmarkerad. Plus ett antal hundskitar. Urinskvättarna ligger med ungefär en meters mellanrum i genomsnitt. Det ser faktiskt ganska äckligt ut. Hundskitar är ofta uppe till debatt men skvättandet är minst lika otrevligt. Det är nu på vintern man ser det men nog pinkar hundarna under resten av året också. Trevligt när ungarna går och petar i gräsmattan. Så, hur många blir arga på mig nu? rolleyes.gif

På vissa platser är helt enkelt hundtätheten för hög. För visst är det äckligt när det är nerpissat och nerskitet överallt. Nu när det är fruset så syns det bara. När allt fruset tinar samtidigt så kommer det att stinka något vedervärdigt.
herkules
CITAT (Solstorm @ 16-02-2010, 00:11) *
På vissa platser är helt enkelt hundtätheten för hög. För visst är det äckligt när det är nerpissat och nerskitet överallt. Nu när det är fruset så syns det bara. När allt fruset tinar samtidigt så kommer det att stinka något vedervärdigt.

japp, då gäller det att hålla för näsan.
Anki på Öland
CITAT (Solstorm @ 16-02-2010, 00:11) *

Fast det är inte hundskiten som stinker, det kommer från marken!!
Anki
CurlySue
Hundpiss stör inte mig, hundbajs kan man kasta in i rabatten.g.gif
Men varför är det ingen som gnäller på alla FIMPAR och snusprillor??? nuke.gif
De komposteras inte..men anses tydligen vara ok att sprida lite hur som helst.
Skit och piss är åtminstone naturligt. rose.gif
theseraphim
varför är det så självklar att hundar skall få pinka överallt, tänk om lika många människor skulle göra samma sak då skulle det bli ett jäkla ståhej och polisanmälningar. Varför ta man som hundägare som givet att det är helt okej att ha ett djur som inte tillhör den naturliga faunan och låta den fritt pinka revir överallt? Lite lustigt egentligen om man tänker efter bör man inte kanske överväga att gå ut i skogsdungar med djuren istället då eller liknade. Sedan om man nu bor mitt i stan och säger att det är besvärligt att gå till en skogsdunge osv varför ska ni ha hund för? Det är väl relativt få hundar som stortrivs i storstadsmiljö ändå?
Har själv haft hund och varit hundvakt i omgångar och hade två promenadvägar att välja, en genom bostadsområden och en genom en skogsväg, gick skogsvägen i ur och skur själv.
Fågelvägen
CITAT (Anki på Öland @ 16-02-2010, 10:40) *
Fast det är inte hundskiten som stinker, det kommer från marken!!
Anki

Intressant teori! Menar du alltså att MARKEN STINKER på våren? Om du går ut i en solig backe där det inte finns hundskit, stinker det då? confused.gif Och vad är det i så fall som stinker?
Har du gått igenom en park på våren när hundbajset tinat upp?

*Stintan*
Människor skräpar ner mycket värre än hundar. Jag har alltid fickorna fulla med bajspåsar och delar ut till slarviga människor som inte plockar upp efter sina hundar. Det finns en massa folk som inte borde ha hund men jag tycker faktiskt att det är lite löjligt att gå omkring och störa sig på att snön är lite gulfläckad.
Mitt i stan är snön ändå inte vit. Själv har jag en hund som inte lyfter på benet och pinkar på träd,buskar eller stolpar.
Anki på Öland
CITAT (Fågelvägen @ 16-02-2010, 11:31) *
Intressant teori! Menar du alltså att MARKEN STINKER på våren? Om du går ut i en solig backe där det inte finns hundskit, stinker det då? confused.gif Och vad är det i så fall som stinker?

Har läst om det för länge sen, minns inte exakt vad det var, men det är någon gas som frigörs från vissa marker, tror det var när tjälen släpper, minns som sagt inte exakt.
Och jadå, jag har en inhägnad trädgård som jag vistas i när snön smälter och den luktar inte alls trots att en hel del som "göms i snö kommer fram i tö".......
Anki
herkules
CITAT (Anki på Öland @ 16-02-2010, 12:08) *
Har läst om det för länge sen, minns inte exakt vad det var, men det är någon gas som frigörs från vissa marker, tror det var när tjälen släpper, minns som sagt inte exakt.
Och jadå, jag har en inhägnad trädgård som jag vistas i när snön smälter och den luktar inte alls trots att en hel del som "göms i snö kommer fram i tö".......
Anki

jag har också läst någonstans att det inte är hundskit som luktar om våren.
Samsara
Ne, jag har för mig att det är gaser som kommer upp från marken efter att ha legat under snön. Kommer inte ihåg vad den heter och har inte kommit så långt i min utbildning, vi pratar just nu om jordens magasin för snö, vatten m.m.
Solstorm
Visst kan det lukta från marken, metangas tror jag det är, men det är inget som man förväxlar med hundskit. Pröva när det töar att gå där det är mycket få hundar och att gå där stråken med rastande hundar är. Då är det ingen tvekan om vad som doftar.
Gossen Ruda
Idag var det trevligare att gå på den inpinkade gångbanan, det har kommit några cm snö så det mesta gula var täckt. tongue.gif Min avsikt med denna tråd var inte direkt att starta en hatahundartråd, bara väcka insikt hos alla hundägare som ännu inte skådat ljuset att det inte är problemfritt med hundpiss. Vissa reagerade tyvärr som ansvarslösa kattägare som låter sina djur ströva fritt och ställa till med problem. Förresten, man kan ju kastrera katter så dom inte markerar, borde det inte gå att göra samma sak med hundar?
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 17-02-2010, 15:31) *
Idag var det trevligare att gå på den inpinkade gångbanan, det har kommit några cm snö så det mesta gula var täckt. tongue.gif Min avsikt med denna tråd var inte direkt att starta en hatahundartråd, bara väcka insikt hos alla hundägare som ännu inte skådat ljuset att det inte är problemfritt med hundpiss. Vissa reagerade tyvärr som ansvarslösa kattägare som låter sina djur ströva fritt och ställa till med problem. Förresten, man kan ju kastrera katter så dom inte markerar, borde det inte gå att göra samma sak med hundar?

de slutar inte pinka för att du snöper dem

CITAT (Solstorm @ 17-02-2010, 14:59) *
Visst kan det lukta från marken, metangas tror jag det är, men det är inget som man förväxlar med hundskit. Pröva när det töar att gå där det är mycket få hundar och att gå där stråken med rastande hundar är. Då är det ingen tvekan om vad som doftar.

jag tror du har fel, det luktar skit även om där inte finns hundskit
Gossen Ruda
Nä, pisset måste ut men man kanske slipper 100 småskvättar.
CurlySue
sen måste jag förtydliga. Jag till hör dem som plockar upp bajs efter mina hundar till 100%, ligger det andra hundars "korvar" i närheten så tar jag dem med.
Mina hundar föredrar att kissa under buskar och sånt, som tur är.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 17-02-2010, 16:05) *
Nä, pisset måste ut men man kanske slipper 100 småskvättar.

jo, om man kastrerar tidigt så kanske småskvättandet försvinner. en kompis kastrerade sin hane vid 3 års ålder och han skvätter lika mkt som mina okastrerade hanar. jag kan ju tycka att det kastreras för lite hundar i det här landet, allt som inte är tänkt att gå i avel kan kastreras, hane som tik.
Anma
Min hane som kastrerades när han var 9 månader skvätter inte alls. Han pinkar max 3 gånger på en långpromenad. Tiken pinkar oftare.

Och det är inte hundskiten som luktar om våren. Så är det.

Hundkisset stör mig inte, om det inte är vid folks infarter eller utanför trapphus och sånt. Jag låter aldrig mina hundar kissa på såna ställen, det är bara att hålla in kopplet och inte låta dem stanna och snusa på sådana ställen.
Däremot blir jag tokig på alla som inte plockar bajset efter sig i parken och gatorna. I skogen bryr jag mig inte så länge det inte är mitt på stigen. Häromdagen fick jag skit för att några andra inte plockar efter sina hundar, men nu har de som skiter i att plocka fått skit från mig. Nu vågar de nog inte gå ut i vår park längre. Rätt åt dem. Skit ska skit ha. mycket skitsnack nu.
ingrid fuxwall
CITAT (Gossen Ruda @ 17-02-2010, 15:31) *

Det är alltid trevligt när det kommit lite nysnö som döljer allt fult, själv har jag mest ont av all sörja som bilarna sprider - tänk om bilägare tog sitt ansvar och tog reda på det som deras bil förorenade naughty.gif

Vill man gnälla hittar man alltid något att klaga på flirting.gif
*Stintan*
CITAT (ingrid fuxwall @ 17-02-2010, 21:19) *
Det är alltid trevligt när det kommit lite nysnö som döljer allt fult, själv har jag mest ont av all sörja som bilarna sprider - tänk om bilägare tog sitt ansvar och tog reda på det som deras bil förorenade naughty.gif

Vill man gnälla hittar man alltid något att klaga på flirting.gif

bravo.gif giggle.gif
Simplicity
CITAT (Fågelvägen @ 16-02-2010, 11:31) *

Vet inte riktigt vad du menar, men det som kan lukta på fälten och från gräsmattor på våren är smörsyra. Är väl en del i nedbrytningsprocessen på våta åkrar.

Men så klart luktar vovvarnas kiss oxåå... och bajs...

Jag är så rädd att få bära hundhuvudet för nerbajsningen här i byn att ajg plockar allt hundbajs jag ser längs vägen. Jag har en stor vovve av schäfertyp som uppenbarligen vissa har ett ont öga till trots att hon inte gör en fluga förnär... Hon bajsar nästan bara uppe i skogsbacken på min tomt...
Ingela i Segersberg
Här i min lilla stad plockar dom flesta upp efter sina hundar. Men några slänger sen bajspåsen på trottoaren eller i rännstenen. wacko.gif ranting.gif
Gossen Ruda
CITAT (Ingela i Segersberg @ 20-02-2010, 14:28) *
Här i min lilla stad plockar dom flesta upp efter sina hundar. Men några slänger sen bajspåsen på trottoaren eller i rännstenen. wacko.gif ranting.gif

Har sett det också, ibland undrar man om en del människor är födda utan förstånd. Idag sitter jag och är lite skadeglad när jag ser folk som är ute och rastar sina hundar i busvädret. Hunden MÅSTE ju ut och nån måste hålla i andra änden av kopplet. devil.gif
Bengalow
"-Gläd dig, du enfaldige, åt andras olycka!".

Som hundägare finns det inget dåligt väder. Det enda besvärliga är att "torka" sin trogne kamrat efter en våt tur. Men det är bara fram med hårtorken och handdukar.
Jag rekommenderar dig, Gossen Ruda, att skaffa en hund, så får du något annat att tänka på än bara dig själv....
pejori
CITAT (Ingela i Segersberg @ 20-02-2010, 14:28) *

Så görs här med.
Specielt om det är långt mellan papperskorgarna eller dom är fulla.
Dom får dess utom god hjälp av skatorna som är mästare på, att dra upp påsarna.
Gossen Ruda
CITAT (Bengalow @ 20-02-2010, 16:14) *
"-Gläd dig, du enfaldige, åt andras olycka!".

Som hundägare finns det inget dåligt väder. Det enda besvärliga är att "torka" sin trogne kamrat efter en våt tur. Men det är bara fram med hårtorken och handdukar.
Jag rekommenderar dig, Gossen Ruda, att skaffa en hund, så får du något annat att tänka på än bara dig själv....

Håll du inne med dina råd och sköt dig själv så blir det bäst. En självgående tvåbent varalse av honkön hade gått bra men en skällande, ätande, pissande och skitande inavlad vargättling som inte klarar sig själv kan jag undvara. Tiden är för dyrbar för att ägna åt något sådant.
Bengalow
Jaha, Gossen, så dina råd är mer "marknadsmässigt" värda än mina?
Med undantag för dubbelt så många ben, samt "vargättling", så är det ju samma sak du är ute efter, eller....?
Monarda
Här ligger det högar med hundskit vid lekparken! Det om något säger väl en del om mentaliteten hos vissa hundägare. Har också stött på fenomenet med kastade påsar. I vintertid borde det väl vara skönt som handvärmare med en påse hundskit nerstoppad i vanten.
Gossen Ruda
Sysslar inte med tidelag.
zissi
CITAT (Monarda @ 20-02-2010, 16:49) *
Här ligger det högar med hundskit vid lekparken! Det om något säger väl en del om mentaliteten hos vissa hundägare. Har också stött på fenomenet med kastade påsar. I vintertid borde det väl vara skönt som handvärmare med en påse hundskit nerstoppad i vanten.

Jovars, jag hade en kvarglömt bajspåse i jackfickan ett antal dagar innan vi kände det börja lukta så illa i hallen. Dröjde faktiskt ett tag innan vi kom på vad det var, men till slut gick det upp ett ljus idea.gif sick.gif
Det är ganska ofta så att Amigo bajsar ett par gånger i början på promenaden och där finns det ju inga "bajskorgar" och sen leker vi och tränar en stund vid en öppen plats och då måste jag ju lägga mina påsar i fickan under tiden. Om jag lägger ifrån mig påsarna på marken någonstans är det så lätt att glömma bort dom när vi ska hem sen.
Sätt inte i halsen nu crying.gif
Bengalow
Dina egna tankar vilseför dig, Gossen Ruda.
ingrid fuxwall
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2010, 16:24) *
Håll du inne med dina råd och sköt dig själv så blir det bäst. En självgående tvåbent varalse av honkön hade gått bra men en skällande, ätande, pissande och skitande inavlad vargättling som inte klarar sig själv kan jag undvara. Tiden är för dyrbar för att ägna åt något sådant.

Vilken tråkig inställning du har, blir bara ledsen av att läsa - min tid är för dyrbar för att lägga energi på sådana åsikter som din så nu slutar jag läsa här
Gossen Ruda
CITAT (ingrid fuxwall @ 20-02-2010, 19:53) *
Vilken tråkig inställning du har, blir bara ledsen av att läsa - min tid är för dyrbar för att lägga energi på sådana åsikter som din så nu slutar jag läsa här

Tråkig inställning du har, för min del blir jag ledsen när påstridiga och självgoda personer försöker tala om för mig vad jag skall göra och gilla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon