Full version: Lökplantering nu?
Yvonne Holmgren
Jag köpte i höstas olika sorters lök bl a Ornithogalum magnum, Fritillaria imperialis, Nectariscordum siculum och Fritillaria meleagris. Glömde dem i ett svalt och mörkt rum i källaren. Undrar nu, kan jag plantera dem i krukor och ställa dem i växthuset för att de ska blomma i vår/sommar?Eller ska jag vänta o gräva ner dem i höst? Är de kanske för gamla då?
Laura
Jag 'glömde' (läs: orkade inte plantera ut dem i höstas giggle.gif ) ett gäng tulpanlökar i garaget (ca. 5 plusgrader) och de blev t.o.m. lite mögliga... jag hade inte hjärtat att slänga dem, så jag grävde ner dem i lite gammal planteringsjord in några olika krukor inomhus på fönsterbrädan för några veckor sedan och nu är det fullt överallt med flera tulpanskott i varje kruka. bravo.gif
Yvonne Holmgren
CITAT (Laura @ 16-02-2010, 11:37) *
Jag 'glömde' (läs: orkade inte plantera ut dem i höstas giggle.gif ) ett gäng tulpanlökar i garaget (ca. 5 plusgrader) och de blev t.o.m. lite mögliga... jag hade inte hjärtat att slänga dem, så jag grävde ner dem i lite gammal planteringsjord in några olika krukor inomhus på fönsterbrädan för några veckor sedan och nu är det fullt överallt med flera tulpanskott i varje kruka. bravo.gif

ojdå!! Då låter det ju som att det kan fungera att plantera dom nu. Tack för ditt svar!
Alexander-VG-zon3
de lökar man köper på hösten är redan ''färdig gjorda'' för att ge en garanterad blomning till våren. dvs knopparna finns redan där. så man kan antigen plantera dom inne och få blomning då. eller plantera dom ute i marken på hösten eller efter att tjälen gått ur.
Yvonne Holmgren
CITAT (flaxss @ 16-02-2010, 16:42) *
de lökar man köper på hösten är redan ''färdig gjorda'' för att ge en garanterad blomning till våren. dvs knopparna finns redan där. så man kan antigen plantera dom inne och få blomning då. eller plantera dom ute i marken på hösten eller efter att tjälen gått ur.

Tack! Låter perfekt! Då ska jag sätta igång!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon