Full version: för tidig sådd
BinnikeBengt
Nu har jag "herr-plantera-först-fråga sen" råkat och plantera solrosor och ampeltomater, det har redan kommit upp i jorden.
Sedan fick jag höra att det är alldeles på tok för tidigt för att förkultivera dom, så hur gör jag för att dom fortfarande ska bli fina i sommar?
Är lågenergilampa ett alternativ för att hejda deras växt, fast ändå inte så dom dör?
Peztis
Förösk att ställa dem svalt med extra belysning så kasnke det går vägen ändå.
Sådde du alla frön du hade? Annars får du kanske vänta till framåt mars och så en omgång till.
BinnikeBengt
njae jag har nog inga frön kvar, fast det kostar ju inte skjortan heller.
Men om jag inte sätter dom i större kruka, blir dom hämmade då, för att sen växa till sig när jag planterar dom i större när det blir säsong för det?
Åsa, mälardalen zon 2
Tomaterna kan gå bra det är ju en lite mindre sort du sått + tomaterna kan planteras ner djupt ifall de blir rangliga. Ställ tomaterna så ljust och glest du kan sedan, så kan de bli hyfsat knubbiga ändå, solrosorna lär du få så om och april-maj är nog mera lagom såtid där.
BinnikeBengt
Men om man vänder på det lite, vad KAN man plantera nu? Vad finns det för fröer som tar lång tid innan de gror?
Platinum
CITAT (BinnikeBengt @ 15-02-2010, 19:37) *
Men om man vänder på det lite, vad KAN man plantera nu? Vad finns det för fröer som tar lång tid innan de gror?

Paprika och en del sorters chilifröer är vad jag kommer att tänka på i första hand.

Perenna blommor finns det också en hel del som skall sås redan nu.
kentbra
Tomaterna kan du hålla på runt 15 grader, mycket ljus och blir de rangliga kan man klippa ner dem. i värsta fall kan du ta skott ifrån dem och sätta nya.
Det är lätt att ta skott från tomater och de rotar sig fort.

Mina Tomater (27 olika sorter) är redan mellan 10 och 20 cm höga.
Gurkorna (11 olika sorter) är större.
Nu är de bara att invänta våren. Blir den mycket sen, så klipper jag ner dem och tar sticklingar från det jag klipper bort.

Kent
Shrimpii
Mina tomater är kanske för tidigt planterade med. Det är ampeltomater och jag hoppas på att dem inte blir för stora i höjd, då jag vill ha dem inne biggrin.gif

just nu ser dem ut så här
[attachment=47319:Foto_0589.jpg]

Vid vilken storlek brukar man vanligtvis plantera ut dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon