annelito
15-02-2010, 21:54
I något program där Leila lagade mat från sitt sommarställe så använde hon hjärtsallad. Det såg ut som små konformade salladshuvuden, som mini-isbergssallad ungefär. Eller som små endiver.
Men nu undrar jag, heter det hjärtsallad eller är det någon annan benämning på dessa? Jag är ute efter frön för att odla såna själv, men jag vet inte var jag ska hitta frön eftersom jag inte vet om det heter hjärtsallad eller om det bara är något alla säger men att det heter något annat.
Någon som vet? Och är dom tacksamma att odla?
Tack på förhand.
Det är säkert "hjärtat" av sallatshuvudet hon menar, alltså det innersta, ljusare, sprödaste på sallatshuvudet. Kanske säljs det framplockade innersta som "hjärtsallat" i fina affärer, men det är nog bara ett tecken på att man plockat bort de lite grövre yttre bladen på huvudet.
För att få kompakta hjärtan odlar du ett bra isbergssallatshuvud eller huvudsallat, de små varianterna av romansallat kan nog också funka likadant.
Platinum
16-02-2010, 06:43
Åsa, mälardalen zon 2
16-02-2010, 16:24
Fast någon "riktig" nyhet tycker inte jag det är, sorten little Gem är från 1870, fröer kan köpas hos ex. Impecta.
(+det är en bindsallat =romansallat inte någon förädlad isberssallat)
Romansallaten Little gem är god, och rätt lätt att odla, fast jag håller med Åsa om att det blir lite skumt när man kallar nåt så "gammalt" och beprövat för något annat än man brukar.
Man påminner sig hur det var med den så kallade senapskålen (som ingen ville köpa i svenska butiker) - när man senare köpte in den med sitt italienska namn - rucola - då tog det skruv och nu är den trendig (och ju, väldigt god).
Med detta ville jag fundera högt: att den där fina sallaten att göra goda ljusgröna salladsrätter av säkert funkar med fler sallatssorter än Little gem, även om det nu var den de plötsligt började kalla hjärtsallat. Och jag som är ivrig odlare av sallater av alla slag tycker det är underbart när man har så mycket egen sallat att man kan skala av ytterbladen och lyxa sig med "hjärtat" - jag tycker nästan huvudsallatssorterna blir allra godast (om man lyckas vattna i rättan tid och inte får snigelbesök förstås...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.