|
Carina i Västerås
18-12-2003, 08:30
Mitt citrusträd dignar av frukt. Minns inte riktigt vilken sort det är, tror namnet börjar på c (calamodin eller nåt sånt). Kan man man äta frukten eller vad kan man annars göra?
Morrrrrrrr, hur klistrar man in en bild här på forumet? Eftersom jag inte fick till det så försökte jag lägga in en bild i albumet men bilden var för stor (för många mb). Hur får man den mindre? Suck och stön va krångligt allt blev!
hälsningar Carina
Det går säkert att äta citrusfrukten (det finns inga giftiga citrusfrukter), däremot är kanske inte alltid smaken och framförallt konsistensen så lätt att hanter, passar kanske bättre att pressa? Endel citrusfrukter är också mycket tjockskaliga, och då är det främst skalet som man använder.
Man kan inte lägga in bilder i inlägg om inte bilden fysiskt finns någonstans på nätet (tex i ett album). Är den alltför stor för odla.nu:s album, minska ner storleken eller lägg den i ett annat album på nätet och lägg sedan en länkt till bilden i inlägget.
Christer i Falköping
18-12-2003, 09:54
Jag åt upp en av mina calamodinfrukter häromdagen. Den var inte dum alls. För oss som gillar att lägga skal av citrusfrukter i tét är det ju dessutom helt giftfritt Christer.
MRLINDELL
18-12-2003, 09:57
Jag håller med. Har man citron t ex så skall man i första hand ta tillvara skalet. Köpta citroner kan vara ordentligt besprutade och en del maträtter kräver t ex rivet citronskal. Varför då inte ta tillvara detta "ekologiska" tillfälle och hemmaodlat brukar ge mycket mera smak.
Carina i Västerås
18-12-2003, 12:44
Äntligen! Vilket krångel att få in bild i albumet men jag tror jag fått in snitsen nu  . Om ni kollar i mitt album så kan ni se citrusträdet. hälsningar Carina
Åsa K, zon 1
18-12-2003, 13:23
Jättefint citrus träd Om du inte behövt behandla citrusen mot ohyra "sköldlöss", så kan du klart äta frukterna. I bland måste man ge provadopinnar eller spruta mot bladlus och då bör man skrubba frukterna noga först. Du bör nog plocka av de mogna frukterna för de tar mycket kraft från trädet. De faller INTE av själva Om någon månad börjar citrusarna att blomma och sprida en ljuvlig doft
Eva i Skåne
18-12-2003, 22:51
Så jättefint träd. Jag läste nyss i AoT om citrusväxter. Kanske värt att pröva, frestande i alla fall.
andreas i uppsala
19-12-2003, 11:53
mitt citrusträd har aldrig drabbats av ohyra.Det är en chinotto.Så snart blir jag väl tvungen att göra göra marmelad av de små frukterna.De smakar nämligen inte gott.De är sura och små med en massa kärnor.Jag tror att jag ska göra mig av med den.Jag får ta den till frankrike och ge bort den till några vänner eller så ger jag bort den till några grannar här i sverige. Nu när min poncirus snart kommer så behöver jag ingen krukodlad(mindre god) citrus.Här ska det vara citrus på friland o inget annat med tanke på att jag behöver mer plats i förrådet nästa vinter. PS.mrlindell uppsala ligger i zon III om inte mer. mvh från uppsala som just nu har +7(trachy nr:1 stortrivs) andreas
Ingrid på Västkusten
19-12-2003, 14:07
Todeloo,
Jag tror itne AoT tog upp kalamondinen i sin citrusartikel som var trevlig förutom att de aldrig kan rek en bra gödning åt träd i kruka :-(
Åhhh jag som gilalr Chinotto så! Grät faktiskt en skvätt den vintern vi förlorade vårt tio år gamla Chinotto i en frostknäpp högst ovväntad som gjorde pannkaka av alla värmekablar å fläktar i ena växthuset.
Synd Du itne bor i närhetenAndreas annars hade jag gärna gett den ett nytt hem!
Hälsar ingrid
Dan i Nacka
19-12-2003, 18:09
Sura att äta är ju kalamondins frukter men helt underbara till att göra marmelad på. Marmeladen smakar inte som någon annan marmelad jag stött på och den blir god...
Vänliga hälsningar
Dan
Oj Carina, vilket underbart träd, jätteimponerad!
andreas i uppsala
22-12-2003, 20:51
Nu har den kommit.För sex dagar sedan beställde jag den och sex dagar senare står den under den starka "solen" i förådet.Jag var tvungen att beställa den från nederländerna eftersom jag inte vet någon svensk affär som säljer dem. Jag förväntade mig bara en kvist på 20cm men i stället så var den 80 hög och med cirka 30 stora taggiga gröna grenar med några blad på.Den var nog tidigare runt 90-100 hög men 2 grenar hade gott sönder.Det skulle vara kul om jag kunde få dem att rota sig. Den är tät o fin, med en massa taggar på.En del är bort åt 5cm långa,och riktigt vassa.Inte undra på att de används som häckväxter som ska förhindra att tjuvar och andra djur kommer in. Dessvärre tror jag inte den kommer att blomma,förutom i nu i vår då jag har den inne under ett starkt lysrör.Men man kan ju alltid hoppas.
Ingrid hur stora är dina?(och hur stor är kenneths) PS.ingrid du hade gärna fått chinotton om du bara hade bott en "aning" närmare
kerstin z5-6
22-12-2003, 23:00
Här är mina lille citrusCitrus imp från sicilien -ympad på stam,7 år ca i den stora gröna plasttunnan Hoppas på fin blom i vår
andreas i uppsala
23-12-2003, 00:13
Den var stor om det är det stora trädet du menar.Poncirus blir som störst så där stor(kanske lite större)Fast poncirus är mer en buske än ett träd.
Jag har just lagt in några bilder på den under namnet poncirus trifoliata. Jag kan knappt vänta till våren och sommaren, då den ska planteras ut på ett soligt ställe. mvh andreas
kerstin z5-6
23-12-2003, 21:33
andreas i uppsala
24-12-2003, 00:12
Kerstin här har du en till.Fast här gäller det lite mer exotiska växter än det du testar är jag gansak övertygad om.Vad sägs som fikon,palmer,citrus,yucca,banan,agave,kaktus,bambu.Jag har också tänkt prova stenek,eucalyptus,olika cupresser,pagodträd,ginkgo och lite annat smått o gott.Fast jag är nog lite fegare än dig.En hel del skyddar jag mot den värsta kylan. mvh andreas God jul,nu är det julafton
kerstin z5-6
25-12-2003, 19:39
ginko har klarat några vintrar här i 5-6 fast dog vårvintern 2003 som var hemsk , yucca och opuntia har jag ute , de går fint
andreas i uppsala
25-12-2003, 20:00
Ginkgo i zon 5-6 ok kerstin du är en riktig zonknäckar.När jag pratar om yucca så tänker jag på stammbildande som tex yucca elata eller yucca rostrata,och när jag tänker på kaktus så tänker jag på minder härdiga som tex opuntia ficus-indica. Kerstin har du prövar bambu nån gång?Om du lyckats med ginkgo(även fast den dog) så klarar du lätt av bergsbambu och kanske också några mindre härdiga varianter. Nu regnar det och snön är helt borta , fast det håller på att bli kallare.Vi är nu nere i +4.6  som tur är så kommer det bli varmare igen.Hur har ni det där uppe?
kerstin z5-6
26-12-2003, 11:19
jo lite bambu rassel har jag alltid velat ha -vid dammen tex .Tror detta blir året då jag testar den -bergbambu säjer du -har du nåt lat namn på den härdigaste av dem från -27 till minus 5 på ett dygn har det varit här -så jag är lite orolig för sprängverkan på vedartat hälsar
andreas i uppsala
26-12-2003, 12:50
Fargesia murielae är den vanliga bergsbambun.Den sägs vara härdig till -35 medan andra menar -25.En del anser att fargesia murielae jumbo är härdigare än vanlig bergsbambu men det är ungefär lika.
Dessa tillsammans med simba,bimbo och några till finns nästan i varje trädgårdsbutik i syd och mellansverige.De är mycket vanliga.
Själv så föredrar jag phyllostachys eftersom de blir större och finare Pseudosasa är också väldigt fin med sina stora blad.
-27 till -5 på ett dygn är ganska mycket men du är inte ens nära rekordet.
kerstin z5-6
26-12-2003, 18:24
tack för svar  nej minus 45 grader var det här för 6år sedan ..det vill jag inte ha igen
andreas i uppsala
26-12-2003, 19:49
-45!!!!WOW!!.Kan det bli så kallt?.Jag har aldrig varit med om -25 men det kommer nog. Vi -45 måste alla dina lite mer känsliga växter dött. Yucca glauca som är helt otroligt härdig skulle lätt ha dött vid det.Det ända som skulle kunna klarar en sån kyla är opuntia fragilis. Hur klarar du att bo där uppe.Själv förstår jag knappt att jag lyckats överleva här i Uppsla på vintern,då vi som kallast får runt -20 och kanske lite kallare.
mvh andreas
kerstin z5-6
27-12-2003, 02:15
andreas i uppsala
27-12-2003, 13:55
Ja det måste man ju vara, annars skulle det aldrig gå
Dan i Nacka
27-12-2003, 20:53
Jag har precis fått Berhard Voss bok "Citruspflanzen - Von tropisch biz Winterhart" och Poncirus trifoliata har nu hamnat på nästa års inköpslista. Får man fråga varifrån du köpte ditt exemplar Andreas?
Vänliga hälsningar
Dan
andreas i uppsala
27-12-2003, 21:20
Jag köpte min via postorder från nederländerna.Jag kommer inte ihåg namnet på företaget.Det ända jag vet är att de har vinterstängt just nu och öppnar först i mars. Det fanns bara en kvar ,och den köpte jag  Fast det kommer nog in nya till våren men de är nog inte lika stora som min. Nu sitter min under lysröret och om jag har tur så börjar den också att blomma.Den ska ut på en solig plats nu i vår. Kan man inte köpa poncirus trifoliata från berhard voss plantskola?
Dan i Nacka
28-12-2003, 12:17
Jodå, Bernhard Voss skall allt ha den i sitt sortiment också. Det var mest med tanke på eventuella prisskillnader som jag ville undersöka fler alternativ.
Lycka till med blomningen!
Vänliga hälsningar
Dan
andreas i uppsala
29-12-2003, 00:34
Hur beställer man från Bernhard? Jag börjar redan tänka på att skaffa mig lite mer härdiga citrusar. mvh andreas
Dan i Nacka
29-12-2003, 00:57
Jag har inte beställt något från honom själv ännu men vad jag förstår så kan man beställa via epost. Adressen finns på hans hemsida: Agrumi Voss - Citrus-nurseryVänliga hälsningar Dan
Ingrid på Västkusten
02-01-2004, 14:44
Han skicka rmig veterligen inte utomlands alls för postorder, åk dit, visit rekommenderas säger hon som varit där 2 ggr :-) men var beredd på att han tar duktigt betalt för små ex. Poncirus är hanses grundstam så den måste man beställa i GOD tid så han inte har ympat alla och det är mestadels årets fröplantor man kan få köpa hanses stora ex tror jag inte är till salu ( de friplanterade alltså).
Hälsar ingrid
Andreas! Har du sett den stora Ginkgon på Hammarbygatan i Fålhagen? Den har nog överlevt ett par vintrar kan jag tänka. Vill du bli av med chinotton så kan den gärna få bo hos mej  (Bor i Uppsala) Hälsn. Lars
andreas i uppsala
05-01-2004, 12:38
Hej Lars Nej,den ginkgon har jag inte sett.Jag får dra dit och ta mig en titt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|