lorentz
16-02-2010, 10:23
Hittade en intressant artikel om Moderaterna
http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv/1.37181?l=svI länken kan man bla läsa detta stycke
Det handlar bland annat om direktiv att partimedlemmar ska använda vissa ord och begrepp, och undvika andra, som ett sätt att komponera kampanjbilder som ska stämma överens med partiets image. Ordet ”arbetslös” är till exempel ett ord som moderater ska undvika. De ska hellre prata om ”människor som saknar jobb”. ”Arbetslös” uppfattas som ett utslitet och negativt begrepp, speciellt nu när moderaterna är i regeringsställning.
Ett annat ord som gärna lyfts fram är ”människor” istället för ”individer” eller ”medborgare”.
- Det är ett sätt att komma närmare människor på ett personligt plan och att försöka vara på samma nivå som alla andra. Ett annat exempel är att de säger ”det ska löna sig att arbeta”, istället för att prata om att ”sänka ersättningsnivån”.
*Stintan*
16-02-2010, 10:42
CITAT (lorentz @ 16-02-2010, 10:23)

http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv/1.37181?l=svI länken kan man bla läsa detta stycke
Det handlar bland annat om direktiv att partimedlemmar ska använda vissa ord och begrepp, och undvika andra, som ett sätt att komponera kampanjbilder som ska stämma överens med partiets image. Ordet "arbetslös" är till exempel ett ord som moderater ska undvika. De ska hellre prata om "människor som saknar jobb". "Arbetslös" uppfattas som ett utslitet och negativt begrepp, speciellt nu när moderaterna är i regeringsställning.
Ett annat ord som gärna lyfts fram är "människor" istället för "individer" eller "medborgare".
- Det är ett sätt att komma närmare människor på ett personligt plan och att försöka vara på samma nivå som alla andra. Ett annat exempel är att de säger "det ska löna sig att arbeta", istället för att prata om att "sänka ersättningsnivån"."samma nivå som alla andra" ??? Man kan ju undra om dom tror att "alla andra" beter sig som vissa moderater och fuskar som dom gör????? Att dom t.ex. har medlemmar som betalar medlemsavgiften åt folk för att de ska bli medlemmar i partiet. Lite märkligt att människor låter sig köpas så billigt. Själv skulle jag kräva minst en årslön på ett bräde och sen snabbt som attan begära utträde.
Aqvakul
16-02-2010, 10:44
Politik handlar väldigt mycket om att marknadsföra idéer, personer och partier. Nixons presidentvalskampanj 1968 var den första där man hade en klar genomtänkt strategi för att "att sälja en statman" (läs gärna boken med samma titel). Moderaterna är säkert inte unika i Sverige. Socialdemokraterna var tidiga att utnyttja reklambyråer i sina valrörelser.
lorentz
16-02-2010, 10:54
För den som är intresserad så kan man läsa hela uppsatsen på länken.
Man kan börja läsa från sid 44 om man inte vill läsa hela uppsatsen.
http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:224344/FULLTEXT01
theseraphim
16-02-2010, 11:06
Politik har alltid varit PR genom alla tider det är ganska lätt att se:-) Detta oavsett politisk inriktning, höger vänster mitten gör alla samma sak. Sedan vet jag inte om moderaterna fuskar mer, toppen har nog legat på sossarna om man ser det historiskt.
*Stintan*
16-02-2010, 11:15
CITAT (theseraphim @ 16-02-2010, 11:06)

Politik har alltid varit PR genom alla tider det är ganska lätt att se:-) Detta oavsett politisk inriktning, höger vänster mitten gör alla samma sak. Sedan vet jag inte om moderaterna fuskar mer, toppen har nog legat på sossarna om man ser det historiskt.
Det ursäktar väl inte att moderater fuskar
Snöflinga
16-02-2010, 12:00
Nej, men alla politiker är nog lika goda kålsupare på ett eller annat sätt
*Stintan*
16-02-2010, 12:10
CITAT (Snöflinga @ 16-02-2010, 12:00)

Nej, men alla politiker är nog lika goda kålsupare på ett eller annat sätt

Jopp säkert!
Solstorm
16-02-2010, 12:32
Då kan det ju passa med en varning i denna tråden. Jag tror alla partier och de flesta idrottsföreningar gör vad som helst (nästan) för att få så mycket bidrag som möjligt.
Socialdemokraterna var på besök på dotterns högstadieskola. De som var lite intresserade kunde skriva på att de ville ha mer information. Detta ledde till att dottern registrerades som medlem och vi fick massa utskick därifrån. Det dröjde ett tag innan det gick upp för mig att hon faktiskt var registrerad som medlem, vilket hon inte själv visste om. Jag ringde runt till massa människor i partiet och fick leva om ordentligt för att dels få henne struken och dels få reda på hur mycket i föreningsbidrag de plockat ut på henne. Hur mycket de fått i bidrag på hennes namn lyckades jag inte få reda på. Naturligtvis får hon gå med i vilket parti hon vill men hon ska själv välja, hon ska inte bli kapad av ett politiskt parti.
När sonen spelade innebandy så var det ett krav att lämna namn och personnummer på samtliga familjemedlemmar de måste också vara medlemmar fast de slapp betala medlemsavgift. Jag vägrade. Jag anser att det är bedrägeri att på ett sådant sätt plocka ut så mycket som möjligt i bidrag.
Tyvärr så har vi ju sett genom åren hur flera politiska ungdomsförbunden fifflat för att få så mycket bidrag som möjligt. Och det är i ungdomsförbunden våra politiker skolas som ska sköta hela Sverige så småningom. De får ju i sig bedrägerikunskaperna med modersmjölken.
lorentz
16-02-2010, 13:58
Ämnet handlade inte om fusk.
Läs länken som finns
Solstorm
16-02-2010, 14:25
CITAT (lorentz @ 16-02-2010, 10:23)

Det handlar bland annat om direktiv att partimedlemmar ska använda vissa ord och begrepp, och undvika andra, som ett sätt att komponera kampanjbilder som ska stämma överens med partiets image. Ordet ”arbetslös” är till exempel ett ord som moderater ska undvika. De ska hellre prata om ”människor som saknar jobb”. ”Arbetslös” uppfattas som ett utslitet och negativt begrepp, speciellt nu när moderaterna är i regeringsställning.
Ett annat ord som gärna lyfts fram är ”människor” istället för ”individer” eller ”medborgare”.
- Det är ett sätt att komma närmare människor på ett personligt plan och att försöka vara på samma nivå som alla andra. Ett annat exempel är att de säger ”det ska löna sig att arbeta”, istället för att prata om att ”sänka ersättningsnivån”.Tillbaka till ämnet då
Jag tror att alla partier gör så att de väljer vissa ord som låter bra och ska gå hem hos väljarna. På samma sätt har de ett ordval om motståndarnas politik som får dem att låta dåliga. Det är helt enkelt så strateger gör för att påverka människor.
*Stintan*
16-02-2010, 14:27
Som "utanförskap" då som i mina ögon är ett bedrövligt ord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.