Golskrutt
16-02-2010, 15:09
Hejsan!
Jag skulle vilja köpa mig amerikanska blåbär nu denna säsong.
Men skulle behöva lite tips och råd om dessa!
Hur ska man vinterförvara dom? Är det en perenn? Jord, sol, skugga?
ALLA tips mottages varmt!!!!!
Har även fundering kring citrusträd, någon som kan ge något bra tips på en bra sort för mellansverige?
Mvh Camilla
Mentha-Arvensis
16-02-2010, 15:41
CITAT (Golskrutt @ 16-02-2010, 15:09)

Hejsan!
Jag skulle vilja köpa mig amerikanska blåbär nu denna säsong.
Men skulle behöva lite tips och råd om dessa!
Hur ska man vinterförvara dom? Är det en perenn? Jord, sol, skugga?
ALLA tips mottages varmt!!!!!
Har även fundering kring citrusträd, någon som kan ge något bra tips på en bra sort för mellansverige?
Mvh Camilla
Hej!
Jag ska inte påstå att jag är expert i ämnet.
men jag vet att det finns en blåbärsfarm i sthlm's trakten.
Men om det är trädblåbär eller trädgårdsblåbär har jag ingen aning om.
Men man kan nog utgå från att alla utom dom tropiska varianterna är tillräckligt tåliga för att klara vårt klimat bra.
Jan Lindgren
16-02-2010, 17:03
Hej!
Amerikanska blåbär eller trädgårdsblåbär är nordamerikanska sorter som är härdiga i Sverige. Det finns en mängd blåbärsarter som inte går här i landet så köp inte från USA om du inte kan sorterna. De sorter som säljs mest här i Sverige är V. corymbosum eller hybrider med den. Det finns sorter från 50 cm upp till ett par meter. Blåbären tål inte kalk utan behöver en humusrik jord med lågt pH. Använd helst okalkad torv. Gödsla inte med naturgödsel. Kvävet kan tillföras med ammoniumsulfat eller urin. moderna sorter är självfertila. Många plantskolor hävdar att man behöver två sorter vilket inte är riktigt sant. Vill du ha en lättodlad, låg sort med relativt små bär så välj Emil eller Putte. En bra storfruktig sort är Duke. Senblommande men bären mognar ändå tidigt. Det finns massor med sorter och alla smakar olika så det är svårt att säga vilken du kommer att gilla mest. Har du plats så köp flera sorter så att du får lite variation både när det gäller smak och mognadstid. Blåbär passar bra ihop med rhododendron och andra surjordsväxter så det finns stora möjligheter att göra en fin plantering.
En vacker sort som du inte ska köpa är Sunshine Blue. Den säljs ibland i Sverige men är inte tillräckligt härdig. Skulle jag vilja ha ett blåbär i ett uterum så skulle jag däremot välja Sunshine Blue.
MVH
Jan Lindgren
Hej
Jag tycker att säga att man ska köpa plantor från land som man lever i ,plant skolor i landet vet vilka växter passa land klimat.
H:Bassam
CITAT (Jan Lindgren @ 16-02-2010, 17:03)

Gödsla inte med naturgödsel.
Vad händer om man gödslar med naturgödsel? Jag har tidigare använt kogödsel, är det skadligt?
Jan Lindgren
18-02-2010, 19:23
Hej!
Enligt "ekologisk" expertis så höjer naturgödsel pH-värdet. Blåbär kan inte ta upp all näring om pH är för högt. Att gödsla med naturgödsel enstaka gånger är inga problem om jorden är tillräckligt sur men i det långa loppet kan det bli problem. Man lär sig många konstiga saker på en blåbärskurs.
MVH
Jan Lindgren
Ezereht
18-02-2010, 19:37
Mm dom sa att jorden här i Umeå är tillräkligt sur för blåbären, men mina (som jag har i vanliga "potatis"-landet) ville som inte ta sig, taniga surputtar. Köpte rhododendonjord (på påse) och planterade om lite, och genast gav dom mycket bättre skörd. Så dom vill nog ha det ganska rejält surt för att trivas optimalt. Jag har Emil och Putte och en sort som är högre som jag glömt namnet på.
Fast har man tålamod kan man ju testa och se iofs.
CITAT (Jan Lindgren @ 18-02-2010, 19:23)

Hej!
Enligt "ekologisk" expertis så höjer naturgödsel pH-värdet. Blåbär kan inte ta upp all näring om pH är för högt. Att gödsla med naturgödsel enstaka gånger är inga problem om jorden är tillräckligt sur men i det långa loppet kan det bli problem. Man lär sig många konstiga saker på en blåbärskurs.
MVH
Jan Lindgren
På Emmaljungas kogödsel står det att det har ph 6-7, alltså svagt sur jord. Jag tror det kan väl fungera...

Jag använder det även till rhododendron, som jag har tillsammans med blåbären på torvblock.
Jan Lindgren
18-02-2010, 23:08
Hej!
pH 6 är på tok för högt för rhododendron och blåbär.
MVH
Jan Lindgren
ingrids
19-02-2010, 09:04
Ezereht - det kanske är för dig som för mig att det vi har är fyllnadsmassor som kan komma lite varifrån som helst. De som har jord med säkert ursprung Umeå kanske har "blåbärsjord"?
CITAT (Jan Lindgren @ 18-02-2010, 23:08)

Hej!
pH 6 är på tok för högt för rhododendron och blåbär.
MVH
Jan Lindgren
OK, då vet jag!

Hönsgödsel borde däremot fungera...
Jan Lindgren
19-02-2010, 10:21
Hej!
Använd inte hönsgödsel till surjordsväxter. Urin eller möjligen blodmjöl. Det pågår tydligen försök på SLU att använda blodmjöl för att sänka pH på vatten i "ekologiska" odlingar.
Även om den "vilda" jorden är lämlig före surjordsväxter så har villaägare och jordbrukare ofta kalkat jorden och på så sätt gjort den olämplig för vissa växter.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.