Full version: När så?
BigDaddy
Jag har tänkt ha en mindre odling på jobbet & en hemma.
Tänkt sätta en massa olika chili, paprika & Gyllenbär nu först.
Ev passionsfrukt & Kiwi också.
Jag har lite olika tillfällen det passar att så detta & undrar nu när det blir lämpligast.

På jobbet har jag några helger att välja på. Antingen nu till helgen el helgen om 2v.
Alltså antingen 20-21 feb el 6-7 mars.
Vilket blir lämpligast av dessa el ska jag vänta ytterligare en 2-veckors period kanske?

Hemma hade jag tänkt mig helgen om knappt 2 veckor. Alltså 27-28 feb. Där är jag mer foglig men kan det passa tro?

Jag har inget extra ljus ngnstans av placen.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är gyllenbäret Goldie du har så är det ingen brådska jag brukar så den i slutet av mars-början av april och den brukar sätta första mogna frukten i början av juli. Behandla fröerna som ljusgroende.

Kiwi och passionsfrukt kan du så de först och sedan chili/paprika i slutet av feb-början mars.
BigDaddy
Ok tack.
Så utöver Gyllenbär så är 1-7 Mars varken för tidigt el för sent då? Helt lagom kanske? smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Med tanke på att du inte har extra belysning så är början av mars ganska lagom. Det finns dock både snabba och sena sorter av chili/paprika. Om man odlar sena sorter och sår dem lite senare kan det innebära många av de mogna frukterna kommer när man tar in plantorna på hösten. Det brukar dock inte bli så bra plantor ifall man sår sena sorter tidigt (jan-feb) och inte kan ge plantorna extra belysning.
ingrid fuxwall
Antar att du tänker sätta krukorna i fönster och då är ju frågan vilka väderstreck dessa är i
BigDaddy
Väster men solen orkar inte riktigt upp här än så är inte mycket till sol än.

Ja jag kör den veckan där & hoppas på det bästa.
Inget ljus extra & inte mycket jag vet om de är tidiga el sena, men håller tummarna & hoppas det blir bra därefter. smile.gif
Nybörjare & väldigt ont om både tid & plats just nu så det får bli som det blir.

Tack ska ni ha. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon