|
Måste ta tag i mitt växthus när våren kommer och då vill jag ju ha det så välplanerat som bara är möjligt.
Det är ett Willab Euro-Serre Maxi 4 så det är på 14,1 kvm och måtten är 4,09x3,59 om jag minns rätt.
Jag har tänkt att ha en bädd utmed den ena långsidan och sedan utmed kortsidan, i det fjärde hörnet en mindre bädd där vindruvan får bo (växer just nu i det gamla växthuset som ska rivas ned). Jag har grävt ut för grus (25-50 cm, marken sluttar) och någon gång planerar jag lägga plattor (när ekonomin tillåter). Men hur ska jag bygga bäddarna och hur breda bör de vara?
Ska man bygga upp med lecablock eller räcker det med att bygga upp med trä som man oljar in och ev målar? Bygger man med leca borde det ju hålla rätt länge medan en träkonstruktion borde hålla mindre bra. Frågan är väl hur länge "mindre bra" är? Om man som sagt oljar och målar/betsar samt har plast på insidan mot bädden så borde det väl funka några år? Eller är det bättre att lägga ned tiden och pengarna att bygga med leca? Leca tar dock större plats i växthuset även om man köper de smalare på knappa 10 cm tjocklek...
Jag tänkte att de skulle sticka upp en bit över golvnivå så jag måste ju även bygga mot glassidan.
Som alltid är det skoj att höra hur ni tänker och/eller har gjort. Och självklart är bilder jättekul att se!
Anja Danmark
16-02-2010, 20:43
Hej Peztis -
fordelen ved at bruge træ er jo, at det er en fleksibel løsning - hvis man får lyst til at ændre på sin indretning, er det let at fjerne igen.
Jeg regner med, at mine bede holder i 5-7 år, og så må jeg jo se, hvad jeg kan finde på til den tid!
Og det er jo rigtigt, at leca bruger meget plads - og plads er der jo aldrig nok af i et drivhus...
Jeg ved ikke, om du har bemærket på mit billede, at jeg har sænket gulvet i drivhuset 30 cm? Så behøver jeg nemlig ikke bygge bedene op foran glasset, men kan lade trækanten flugte med betonkanten.
Det er jeg rigtig glad for, at jeg gjorde - og så giver det jo også ekstra højde i drivhuset!
Jeg sætter lige et billede ind fra den dag, hvor gulvet lige var lagt - der kan man tydeligt se, hvad jeg mener.
mvh Anja
[attachment=47249:fliser.jpg]
Kul - jag tror att det är samma växthus som jag har! [attachment=47251:Mars_2007_006.jpg] Som Du ser har jag endast odlingsbädden längs med ena sidan. Jag tror att det är ca 80-90cm. Jag har kantsten mot plattorna. Vinrankan har jag till höger om dörren. [attachment=47252:Mars_2007_033.jpg] här är det vårstädning på G! Jag tycker det funkar bra. Till vänster har jag en lång hylla för diverse små plantor på våren och sen kommer tomater i stora krukor. Mitten har jag reserverat för ett liiitet bord och tvår stolar för att sitta där och mysa, men det blir inte så ofta, tiden du vet...
Tack för era jättefina bilder! Så fint ni har det! Anja, jag tror inte att jag vill sänka så mycket. Och efter som jag har gjutit socken på pelare så tror jag inte att jag kan för då blir det lite rangligt, är jag rädd. Sedan är jag lat och vill gärna lätt kunna köra in en skottkärra så trappsteg vill jag helst undvika. Därför har jag beställt mitt växthus med extra höjd redan!  Det är en intressant lösning du har med en odling i mitten! I vilket läge ligger rabatten utmed fönstret? Stenis, är du nöjd med ditt? Hoppas det! Det ser i alla fall jättefint ut, ditt växthus. Ocj samma som för Anja: i vilket väderstreck ligger rabatten? Jag har planerat att ha den i söderläge men det kanske är dumt? För varmt, för stark sol osv...
Anja Danmark
16-02-2010, 22:47
Hej Stenis -
det ligner - men er ikke helt det samme, tror jeg.
Jeg har lige et bedre billede her:
[attachment=47259:drivhusodla.jpg]
mvh Anja
Ingången till växthuset ligger i nordöst - så bädden ligger i nordväst. På solsidan (sydost) har jag en skuggardin och så plast i taket. Det är ett Willab Euro-Serre Maxi 4 på 14,1 kvm- det också! Jag är nöjd med växthuset, men det kunde gärna ha varit lite större
CITAT (Stenis @ 17-02-2010, 21:30)  ... men det kunde gärna ha varit lite större  Men säg inte så! Jag har ju inte ens fått upp mitt...
Anja Danmark
17-02-2010, 22:39
CITAT (Stenis @ 17-02-2010, 21:30)  Ingången till växthuset ligger i nordöst - så bädden ligger i nordväst. På solsidan (sydost) har jag en skuggardin och så plast i taket. Det är ett Willab Euro-Serre Maxi 4 på 14,1 kvm- det också! Jag är nöjd med växthuset, men det kunde gärna ha varit lite större  Mit er et Euro-Serre Tropic Plus på 20,7 m2 - og slet ikke for stort! Hvis der havde været mere plads i haven, havde jeg købt den næste størrelse... Jeg har termoglas/isolerglas i siderne og 16 mm poly i taget. Huset vender ikke optimalt, men der var ikke andre muligheder i min have - siderne vender mod nordøst og sydvest, og jeg har skyggegardin på sydvestsiden, hvor mit ene bed er.
Anja, hur har du behandlat träet? Det ser lite betsat ut. Har du någon plast på insidan av blomlådorna? 20,7 kvm... åh.... avundsjuk! Fast egentligen inte!  Jag kan ju börja med att få mitt iordning, det är ju lååångt större än det på knappa 6 kvm som jag har idag! Om något år eller två, då ska jag bli avundsjuk på alla med större växthus än jag!
Anja Danmark
17-02-2010, 22:55
Hej Peztis -
det er oliebehandlet fsc-træ med bassinfolie på indersiden.
Det er ret tyndt - men jeg fik det billigt, og så må det holde så længe det kan... Jeg købte det på udsalg/rea - det er sandkasser, som tidligere havde kostet 700 kr. stykket, og nu kostede de 50 - så dem købte jeg 16 af!
Før jeg købte det store drivhus sidste år, havde jeg haft et på 8 m2 i over 20 år, så det var virkelig en drøm, der gik i opfyldelse, og jeg er helt vildt glad for det!
mvh Anja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|