|
Lillaoliv
16-02-2010, 19:59
[attachment=47242:IMG_3260.JPG]
Jag har en liten "kulle" i min trädgård, den som ni ser på bilden.(tagen i maj förra året) Förra sommaren var första sommaren i huset och jag fick se hur den här kullen betedde sig. Den är FULL med kirskål och konstiga växter, som liksom ser ut att ha kastats dit utan vidare eftertanke. Dom där små bollarna är superfina på våren, lilarosa små blommor (minns inte namnet) Det finns även några blommor som liknar midsommarblomster, men dom breder ut sig över hela landet så dom ska bort. Sen finns även några grässorter och pioner om jag inte såg helt fel i sommras..
Nu behöver jag ER hjälp att få tips på hur jag får den fin igen. Min tanke är att gräva upp hela skiten och lägga ny jord och börja om från början. Så mina frågor är:
1. Vilka växter hade ni planterat på kullen? 2. Ska jag bygga upp en ny kulle, eller ha en "platt" rabatt? 3. Vad bör jag tänka på angående växtval? Jag bor i Dalarna...
Är jättetacksam för alla tips jag kan få. Är nybörjare i trädgårdsarbete, men älskar att lära mig allt om trädgårdar och växter!
Så snälla hjälp mig ni som kan! =)
"Det finns även några blommor som liknar midsommarblomster, men dom breder ut sig över hela landet så dom ska bort." Det är väl nävor, en marktäckare som ska hindra ogräset att slå rot!!!!!!!!!
Gudrun i Göteborg
18-02-2010, 22:58
På fotot ser det inte ut som att den "är FULL med kirskål och konstiga växter, som liksom ser ut att ha kastats dit utan vidare eftertanke". Jag tycker den ser fin ut. Men det var ju i maj.
Om du har kirskål så är det enda vettiga att gräva upp rabatten och lägga i ny jord. Plantera om de växter du vill ha där - som sagt så tycker jag att rabatten är fin på fotot så du skall nog spara och plantera om en hel del av växterna. Då vet du också att de tål klimatet.
Jag tycker den ser fin ut, ev lite glest mellan plantorna. Har du bar jord kommer du alltid att få ogräs, det är ju bara en tidsfråga. Jag skulle skynda långsamt. Antingen göra ett försök att hålla efter kirskålen till förmån för nävorna (?) och låta dem breda ut sig. Eller försöka täcka jorden mellan plantorna med täckbark, ev med duk under för att missgynna ogräset. Endast om det är mycket kirskål skulle jag gräva upp alltihop.
Hej
Det ärr bästa sätt att ta bort ogräs är förbjuder vatten luft och ljus av dom , så du kan täcka dom på markduk och lämna dina växter går upp genom gror som du gör på markduk .
H:Bassam
Lillaoliv
19-02-2010, 19:16
Okej, men grejen med dom här Nävorna, är att dom har tagit över hela landet. Dom känns felplacerade och täcker många av dom finare växtsorterna. På bilden har inte kirskålen hunnit ta sig, men på slutet av sommaren täcker dom hela landet, trots att jag rensat och rensat. Min plan är att gräva upp dom plantor som jag vill ha kvar, men även köpa lite nya sorter som passar in.
Att lägga täckbark emellan plantorna var en bra idé för det tycker jag är superfint i ett trädgårdsland.
Har ni några tips på fina växter som kanske skulle passa. Som sagt vill gärna ha kvar dom fina "bollarna" och dom växterna som tog sig och var fina förra året. Men vill ha lite nytt också, när jag ändå ska gräva upp hela landet.
Så har ni några tips?
Är som sagt nybörjare så jag är så himla glad och tacksam för er hjälp! =)
Lillaoliv
22-03-2010, 17:20
Gör ett nytt försök, finns det någon som har bra tips på växter som passar i ett sånt här land? Jag vill gärna ha blommande växter, i fina färger. Hoppas att någon vill hjälpa mig!
Jag vill i alla fall ha kvar bollarna, dom har lilarosa fina blommor och täcker fint. Sedan tänkte jag lägga täckbark över landet också.
Så...vad ska jag plantera mer? Finns det några entusiaster där ute som kan hjälpa mig??
Ser ju jätteprydligt ut på bilden, har du inga där man verkligen ser att nävorna tagit över?
Tänker att det skulle vara snyggt med nåt rosa lite högre, astilbe kanske på några ställen?
Helén
Lillaoliv
23-03-2010, 08:29
Nej jag var ju inte så smart att jag tog kort på kullen när den blommade som mest. Det är lätt att vara efterklok =)
Nävorna är ju fina, men dom blir så långa och lägger sig över dom andra blommorna. Kan man stötta upp dem eller göra så de blir mindre på nåt vis, så kanske jag kan ha kvar dem ändå?
Det finns även gullvivor och två små pionbuskar där. Även ett antal liljor i orange. Det är små "klickar" av olika blommor, som liksom inte blir att synas, eftersom de är små och göms under t.ex. nävorna. Det jag är ute efter är ett mer sammanhängande arrangemang. Blommor som man kan plantera som mer sammanhängande delar av landet. Små blommor längst ner (dom små "bollarna) lite halvhöga på mitten och de fina pionerna och liljorna högst upp. Vad tror ni om det? Vill ha mer tips på fina blommor som ni tror skulle kunna passa.
(som sagt jag är helt nybliven trädgårdsägare och har ingen vidare koll..hehe)
skogstroll
23-03-2010, 08:59
"bollarna" var ju jättefina". Kanske något högt gräs i mitten och lite röda färger...?
Hej Du kan titta noga på dom och bestämma vad du ska göra, växter älskar vem som beskära dom och gör dom vackra . H:Bassam
Malin_MeL
23-03-2010, 21:30
CITAT (skogstroll @ 23-03-2010, 08:59)  "bollarna" var ju jättefina". Kanske något högt gräs i mitten och lite röda färger...? jag tror oxå på att blanda in lite höjd. ett större gräs i mitten är en bra ide jag tycker även att du kan sätta blommande plantor som är högre än de gröna bollarna, mellan dem jag kan inte så många växter, men typen lupiner eller något annat som sticker upp men inte tar över. bollarna ska ju fortfarande synas. sen tycker jag att såna här kullar ska vara "jordfria" alltså att växterna ska växa ihop nävorna kan du riva och dra i och testa hur du vill, du lär inte bli av men dem ändå...jag har lika mycket irritation över dem som över kirskålen här hemma, de kommer igen direkt....
vitavargen
23-03-2010, 21:38
Tänk hur väcker den kullen blir, om du tar bort stenarna runt omkring den. Gräset skulle klippas väckrare och en gång per år går du runt cirkeln och klipper gräset så att det inte tar sig in i cirkeln. Vilka blommer och buskar du har där inne spelar mindre roll.
Jag fattar inte funktionen som de stenarna har, förutom att förminska skönheten hos kullen.
Malin_MeL
23-03-2010, 21:45
CITAT (vitavargen @ 23-03-2010, 21:38)  Tänk hur väcker den kullen blir, om du tar bort stenarna runt omkring den. Gräset skulle klippas väckrare och en gång per år går du runt cirkeln och klipper gräset så att det inte tar sig in i cirkeln. Vilka blommer och buskar du har där inne spelar mindre roll.
Jag fattar inte funktionen som de stenarna har, förutom att förminska skönheten hos kullen. jag håller inte riktigt med, jag gillar sten, men det skulle vara mer uppe i kullen oxå, inte bara en ring
vitavargen
23-03-2010, 21:49
Ok, om du gillar stenarna är det annat. Gräset runt omkring ser ovådat ut. Stenarna hindrar klipparen att göra sitt. Men det är smaken som gäller här också
Hej!
Jag har ett stenparti med en del fina växter om man tycker om lite blått, ,rosa och silvrigt. Jag lägger in en bild så kan du kolla. De två blåa växterna till vänster är praktveronika, den stora blålila längre bak är salvia, förutom det finns något silvrigt gräs, aklejor, nejlkor, lammöron, porslinsklockor, lavendel mm.
Kanske du hittar nåt du tycker om här!
Hälsningar Mollis
Lillaoliv
24-03-2010, 11:14
CITAT (Mollis @ 24-03-2010, 09:07)  Hej!
Jag har ett stenparti med en del fina växter om man tycker om lite blått, ,rosa och silvrigt. Jag lägger in en bild så kan du kolla. De två blåa växterna till vänster är praktveronika, den stora blålila längre bak är salvia, förutom det finns något silvrigt gräs, aklejor, nejlkor, lammöron, porslinsklockor, lavendel mm.
Kanske du hittar nåt du tycker om här!
Hälsningar Mollis Jättefint!! Jag snor lite idéer från dig =) Stenarna la jag dit förra året, för att jag inte hade någon annastans att lägga dom, det är meningen att de ska upp i landet som någon sa.( Jag tog bort dom från en damm vi hade) Kände bara att det är lika bra att vänta med att lägga dit dom innan man ska gräva upp allt och styra om. Kommer att täcka all jord sedan också med täckbark och hoppas på att kunna hålla ogräset i schack.
Hej du kan göra mycket fint dom , om du plantera dom på rätt sätt . H:Bassam
Malin_MeL
24-03-2010, 21:09
lägg gärna ut bilder på hur din plantering fortskrider! sånt här e så roligt!
Här kommer en bild på min kulle på sommarstugan. Syns kanske inte i så jätteväl är ju ingen närbild på den men lite syns den ju i bakgrunden Klicka upp så ser du den större
[attachment=48361:Kulle_50.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|