Lillaoliv
En enkel fråga.

Kan man odla jordgubbsplantor i balkonglådor?
Vad bör man tänka på då? =)

ingrid fuxwall
Självfallet kan du göra det, andra får komma med vad du ska tänka på.
Det enda jag tänker på är att de kanske inte kan övervintra i balkonglådan
Åsa, mälardalen zon 2
Hyfsat bra jord, vatten + lite gödning (överdriven gödning ger oftast mest bladmassa) + sol = jordgubbsplantor med bär
Solstorm
Välj en remonterande gubbe så blir säsongen längre.
ingrid fuxwall
CITAT (Solstorm @ 16-02-2010, 21:45) *
Välj en remonterande gubbe så blir säsongen längre.

Förklara gärna för oss vanliga dödliga vad det betyder confused.gif
Solstorm
De flesta jordgubbar ger bara skörd under ett par veckor, remonterande ger bär långt in på hösten.
ingrid fuxwall
CITAT (Solstorm @ 16-02-2010, 21:56) *
De flesta jordgubbar ger bara skörd under ett par veckor, remonterande ger bär långt in på hösten.

Då undrar jag vilka sorter som är remonterade och var skaffar man sig dessa?
Solstorm
Ostara, finns i plantskolor ibland. Den är söt och jättegod

http://images.google.se/images?gbv=2&h...oq=&start=0
Lillaoliv
Tack för alla bra svar.
Det är nämligen såhär att jag har två stora jordgubbsland odlade i "pallkragestyle" i etager. Men den ena har blivit angripen av myror så jag tänkte ta några plantor från det landet och sedan ta bort den odlingen helt.

Tror ni det fungerar?
Jag fick ingen bra skörd på dem förra året alls, antar att plantorna är rätt gamla...

ingrids
Jag har odlat smultron i balkonglådor och fått dem att övervintra i zon 2-3 så själva principen tror jag funkar. Men jag skulle nog satsa på nya plantor, endera remonterande som Solstorm föreslår eller ampeljordgubbar som är jag vet funkar bra i kruka. Att sätta plantor som redan börjat ge upp i en balkonglåda kan leda till färre jordgubbar än man tänkt sig, tror jag.
Sofflan
Vi har både smultron och jordgubbar i balkonglådor här hemma. Dom stod här när vi köpte huset och har överlevt hittills iaf. Våra sitter på en solvägg och jag har märkt att dom torkar ut otroligt fort i balkonglådorna, så mycket mycket vatten. Sen få rjag känslan av att OM dom hade vart planterade i jorden så hade plantorna vart betydligt större. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon