Full version: Gissa växterna!
darkdays
Hej!

Impulsköpte 5 krukväxter på Netto idag. I min iver att komma ut därifrån, och i min allmänna misstro då åtminstone två namn på skylten definitivt inte var växterna som stod på vagnen, så la jag aldrig några av de andra namnen på minnet. Nu skulle jag gärna vilja veta vad det är jag har släpat hem egentligen.

Finns här några som kan hjälpa till att sätta namn på de späda små skönheterna? Borde inte vara några rariteter, jag känner igen de flesta från andras hem. Behövs det mer information är det bara att säga till.

Försten med alla rätt vinner stor ära och berömmelse! tummenupp.gif

Växt 1

Växt 2

Växt 3

Växt 4

Växt 5

(De kostade 40kr styck inkl en keramikkruka om nu någon blir intresserad av att springa till närmaste Netto)

/ Petter
Sussie F-Flower
CITAT (darkdays @ 16-02-2010, 22:04) *
Hej!

Impulsköpte 5 krukväxter på Netto idag. I min iver att komma ut därifrån, och i min allmänna misstro då åtminstone två namn på skylten definitivt inte var växterna som stod på vagnen, så la jag aldrig några av de andra namnen på minnet. Nu skulle jag gärna vilja veta vad det är jag har släpat hem egentligen.

Finns här några som kan hjälpa till att sätta namn på de späda små skönheterna? Borde inte vara några rariteter, jag känner igen de flesta från andras hem. Behövs det mer information är det bara att säga till.

Försten med alla rätt vinner stor ära och berömmelse! tummenupp.gif

Växt 1

Växt 2

Växt 3

Växt 4

Växt 5

(De kostade 40kr styck inkl en keramikkruka om nu någon blir intresserad av att springa till närmaste Netto)

/ Petter

Hej!
Nr 1 vet jag inte.
Nr 2 är en Ficus (fönsterficus eller robusta som de också kallas ibland).
Nr 3 och 4 är två olika Dracaenor. Du kan googla så hittar du spec namn. (fragance och marg...? nånting?)
Nr 5 ser ut att vara en varigerad Schefflera. Har själv enfärgade men har aldrig sett dessa som varigerad... shy.gif
Boxer
1. Aspidistra
theseraphim
1. se rut som en bredbladig bergspalm chamadorepalm
2. Ficus Robusta alternativt en Elastica
3. Dracaena MArginata Variegata
4. dracaena deremensis lemon lime
5. Scefflera Arboricola tex Gold Capella kanske?
darkdays
Oj, vad snabba ni var...

Jag tror theseraphims tipsrad blev den lyckliga vinnaren, med extrapoäng för variantnamnen.. har för mej att Chamaedorea nånting fanns med på skylten, tycker jag känner igen det, så att 1;an är en bergpalm är förmodligen helt sant..
De andra verkar ni rätt överens om och de ser ju rätt ut när jag googlar namnen dessutom..

Tack så mycket för hjälpen allihopa, hoppas de tar fart lite nu till våren så jag får en liten djungel i burspråket till sommaren..
Alexander-VG-zon3
CITAT (darkdays @ 16-02-2010, 22:04) *
Växt 1

en Howea forsteriana - Förmakspalm eller en Dypsis Lutescens - Guldpalm. så små plantor är det svårt att se även om jag lutar mer åt Howea, när den utvecklas mer så är det väldigt lätt att se skillnad på dom. blandannat har Guldpalmen gula stammar. när man köper dom så här så är dom typ precis grodda nästan och som groddar ser många palmer väldigt lika ut.

CITAT (theseraphim @ 16-02-2010, 23:44) *
2. Ficus Robusta alternativt en Elastica

Ficus elastica 'Robusta' ska det vara, Robusta är en namnsort.
Dilara
CITAT (flaxss @ 17-02-2010, 11:32) *
en Howea forsteriana - Förmakspalm eller en Dypsis Lutescens - Guldpalm. så små plantor är det svårt att se även om jag lutar mer åt Howea, när den utvecklas mer så är det väldigt lätt att se skillnad på dom. blandannat har Guldpalmen gula stammar. när man köper dom så här så är dom typ precis grodda nästan och som groddar ser många palmer väldigt lika ut.

Jag tycker den ser mer som en ungkarlsblomma - aspidistra
Alexander-VG-zon3
CITAT (Dilara @ 17-02-2010, 11:36) *
Jag tycker den ser mer som en ungkarlsblomma - aspidistra

ja det kan det ju också vara, dock är jag ganska säker på min sak.

Aspidistra får bladen direkt från rotstammen och den har hela blad.

den på bilden får bladen från toppen plus har den på bild delade blad (syns blandannat på sidan av växten). plus ser det ut som en frösådd palm, länk ;

http://podnesi.com/howea-forsteriana-12021-p-1873.html
Eva i Höga
Gratulerar dig till dina fina köp! Kul att få lite nytt! tummenupp.gif
teo
Dessutom om nr 1 hade varit en Aspidistra så hade det nog varit ett fynd för 40 kr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon