Full version: Himmel och pannkaka!
tinnak
Ja just det! Har bl a ett litet minipersikoträd i växthuset där temp ligger på ca 8 grader. I morse var jag ut och tittade till hur det såg ut där ute. Och såg att knopparna svällt så att i alla fall ett par blommor var rejält på väg ut ur sin knopp.
Nu är det vår!
Maggan H
Grattis!

Underbart att höra wub.gif och det måste vara lycka att få SE dem! yahoo.gif Lägg gärna en bild så vi andra svultna stackare får något att se fram emot! smile.gif
Aqvakul
yahoo.gif yaay.gif
Gudrun i Göteborg
bravo.gif Vill också se!
tinnak
Tyvärr har jag inte någon bild att visa. Och jag undrar också om det verkligen är bra att det får börja blomma redan nu. Kanske ska jag försöka hejda det genom att täcka över så det blir mörkare. För om det sätter igång att blomma nu så får jag ju dels inte se så mycket av blomningen, man springer ju inte i växthuset varenda dag vid den här tiden, och dessutom så måste jag ju själv leka bi om det ska bli någon frukt.
Någon som har åsikt om detta? För jag vet verkligen inte. Blommar persikoträden så här himla tidigt där dom växer naturligt?
Sussie F-Flower
Jättekul!!! Grattis!!! tummenupp.gif Vill också se bild!!!! yes.gif

Jag har aldrig haft ett persikoträd själv men tidigare när jag hyrde på en bondgård så hade bondhustrun persikor i ett av ladugårdens förråd under vintern. Där var det nog ca 10-12 grader. Dom blommade på vintern och hon pollinerade varje dag så länge det fanns några blommor att pollinera. Sedan tog det lång tid för de små träden att bilda frukter som dessutom skulle mogna. Om jag minns rätt så var inte frukterna klara förrän i juli-aug kanske tom sept.

Jag tror inte att du ska fördröja blomningen. dunno.gif Den har ju liksom redan kommit igång.
octachoron
Enligt vad jag hört (ingen egen erfarenhet) så är ett av de största "problemen" med persikoträd att de blommar så tidigt att det inte finns några pollinerande insekter vid den tiden.
Kicki71
Det måste ju kännas härligt. coolgleam.gif
Själv har vi 1,5-2 meter snö och -28.
Ska börja att så fröer, men det känns inte direkt
så inspirerande då man tittar ut.
Cilla
Det är ingen fara med pollineringen - men den behöver göras! Ta en mjuk liten pensel, gno omkring som ett bi i ena blomman och fortsätt till den andra osv. Persika är självfertil (alla sorter jag stött på åtminstone).

Atrt skugga nu är för sent. Det måste man göra strax innan eller efter att första antydan om knoppsvällning sker.

Jag har också ett minipersikoträd, fast utomhus. Zon 3 på ett mycket varmt och dränerat ställe, kanske bra zon 2. Gav 15 små persikor under sin glanstid, sedan fick det krussjuka som ökar trots idog behandling, men trädet får stå kvar ändå. Blommorna är mycket vackra på många persikosorter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon