Full version: Övernattningsgäst
Skruttis
Vi har under ett par veckors tid haft tre älgar som smugit omkring husknuten. Oftast ser vi dem bara lite på håll när det är dagsljus samt spåren efter dem i trädgården. De är ganska skygga.
Häromnatten så tyckte tydligen den här älgen att vårat redskapsskjul var trevligt att ligga bredvid. Det befinner sig ca 50 meter från vårt hus. H*n var inte störd av att vi tände ljuset inomhus utan låg kvar och lyssnade och tuggade.
Det var först när en hundrastare passerade på vägen vid niotiden som h*n fick nog och klev iväg.

Är det vanligt att älgar sover så här nära hus?
Hos oss har det bara hänt en gång förut (på 15 år) och det var då en hel grupp med älgar.

Det är lite taskig kvalité på bilden men vi ville inte öppna köksdörren och skrämma iväg den utan kortet fick tas genom rutan.
Sussie F-Flower
Men det var väl roligt! wub.gif Överraskningarnas tid är inte förbi... tummenupp.gif flirting.gif

Älgen ser ut att ha ett rätt så kort huvud så det är förmodligen en ung individ (kanske en blivande 2-åring) som inte är så erfaren och därmed inte så skygg heller.
Du får passa på att njuta medans det är mycket snö, för sedan drar den nog till skogs...
smiley_small_hug.gif
Skruttis
Javisst är det roligt. Visserligen muttrar jag över dessa djur ibland när de ätit upp något som jag tycker är lite speciellt men jag har egentligen ingenting emot dem alls och det är väldigt roligt att kunna studera dem så här nära.
Stämmer säkert bra att det är ett ungdjur, för när vi såg dem ihop första gången så syntes det väldigt väl att det var ett större och två mindre djur.
Sista dagarna har vi bara sett två av dem samtidigt. Kanske det är kon som lämnat dem?

Vi bor i skogen happy.gif så vi brukar ha glädje av dem året runt men det är mycket lättare att få se dem nu på vintern.
Huggorm
Behändigt avstånd till frysboxen, passa på tillfället och gör älgfärs av den!
Skruttis
Nej men Huggorm då. Göra färs av mitt lilla husdjur? giggle.gif
Nä nä nä, så länge h*n håller tänder och klövar i styr så får det räcka med såsen och potatisen till middag. innocent.gif

Däremot såg vi spåren efter ett vildsvin igår.
Ligger det inte en tråd i receptavdelningen....... naughty.gif
zaaritha
Ta hand om älgarna!
Ge dem morötter, potatis. äpplen, bröd.....
Knäckebröd är bra!
Grovt mjukt bröd,,,,,,,

Freyas
Vilken härlig upplevelse! Lyckans ost!
Tack för den "fina" bilden också - en bild säger så mycket oavsett att det var mörkt och svårt att se....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon