|
Vad ska man göra för att hjälpa djuren i skogen  ( idag stod det två älgar ca 1m från vägen och tittade på mig "Har du någon mat till oss"?? näää sa jag det ända jag har är läkerol och det tror jag inte ni vill ha  ( om man häller ut en massa äpplen (ICA har massor såg jag igår när jag var där) måste man fortsätta mata dom eller är det en myt?? Om någon svälter/jättehungrig och får en mugg välling så överlever det ju en stund till och kan ev få kraft att hitta mer mat??? eller är jag ute och cyklar. Inte står väl älg/rådjur kvar och väntar tills jag ev, kommer med mer Äter dom morötter tro???
Sussie F-Flower
17-02-2010, 11:02
Jag har haft precis samma tanke som dig Bettis! Visst vill man hjälpa... Dom lider ju brist både på föda och vatten nu. Kanske inte precis brist på vatten de sista dagarna för nu har det ju ändå inte varit SÅ himla kallt. Men när kylan kryper kallare än ca -10 så kan dom ju inte tillgodogöra sig vätskan i snön heller. Jag var inne på att skaffa ensilage från en bonde i närheten. Men det är bara ytterst lite man kan ge dom per dag om dom inte är van. Att ge lite hackade äpplen skulle dom nog tycka om men ge bara lite åt gången. Dom biter inte så gärna i hela äpplen eller rotsaker utan man bör hacka/dela. Nu har jag inte sett till "mina" 2 rågetter på säkert 2 veckor men det är spår bredvid komposten, så jag vet att dom kommer ibland. Därför så har jag heller inte skaffat någon mat till dom, än. Fast jag har slängt ut lite kålrester och lite andra matrester. Vill dom inte ha så får väl fåglarna picka på resten... Jag bor i ett villaområde och jag vet att i alla fall 2 till lägger ut lite mat, men VAD exakt vet jag inte. Har även funderat på att ställa ut en balja med vatten men inte kommit på något bra sätt att isolera den från kylan. Kanske det skulle fungera att bara ställa den på ett liggunderlag? I alla fall några timmar. Okokt potatisskal vet jag att dom gillar. Förmodligen också morötter, bara det är i bitar/strimlor. Jag har också hört att det är bäst att fortsätta att mata om man en gång har börjat, för dom kommer tillbaka dit dom vet att det har funnits mat.
Mata ni efter bästa förmåga. Att man måste fortsätta mata, är en myt. Visst kommer djurne tillbaka för att se om det kommit mer mat, men dom står inte kvar och väntar tills dom dör av svält. Dom går vidare till nästa matplats. Så ha inte dåligt samvete, för att ni inte kan mata varje dag. Bättre att ge dom något, än inget alls. Butiker brukar också vara villiga att skänka gammalt bröd, som också går åt. (Säger pejjan som matar efter förmåga just nu)
CITAT (pejori @ 17-02-2010, 12:10)  Visst kommer djurne tillbaka för att se om det kommit mer mat, men dom står inte kvar och väntar tills dom dör av svält. Just så tänkte jag också, för så dumma kan dom ju inte vara Tack för era svar, här ska handlas både det ena och andra till dom stackarna (jä....la jaktvårdsgubbe  ) på hösten är han minsann allert i skogen och kör iväg oss för dom jagar, ska säga till älgarna att dom ska gå någon annan stans till hösten. Han borde ge dom mat när det är en så himla kall och snöig vinter. Nu känns det bättre  när jag vet att jag kan göra några lite gladare.
herkules
17-02-2010, 12:42
CITAT (pejori @ 17-02-2010, 12:10)  Mata ni efter bästa förmåga. Att man måste fortsätta mata, är en myt. Visst kommer djurne tillbaka för att se om det kommit mer mat, men dom står inte kvar och väntar tills dom dör av svält. Dom går vidare till nästa matplats. Så ha inte dåligt samvete, för att ni inte kan mata varje dag. Bättre att ge dom något, än inget alls. Butiker brukar också vara villiga att skänka gammalt bröd, som också går åt. (Säger pejjan som matar efter förmåga just nu)  hej pejjan, jag har saknat dig!
Har man tillgång till sly så kan man ju knippsa av en del och lägga på backen,vi hade en hög efter att vi fällt en del träd där har både rådjuren och haren varit och ätit på grenarna,då får dom i sig lite vätska också.Det ska nog finnas viltpellets att köpa på Granngården som man kan stödmata med.
theseraphim
17-02-2010, 12:44
Här i kommunen har man tagit ett beslut tillsammmans med kommunjägarna att kommunen betalar för ensilage till hungriga rådjur. ensilage har placerats ut på flera ställen runt stan i närheten av tätbebyggt område men givetvis inte mitt i stan, detta för att dels mata dem men också för att de inte skall bli allt för tama och börja springa i trädgårdar. Tycker det är ett bra beslut själv.
Myosotis
17-02-2010, 14:17
CITAT (theseraphim @ 17-02-2010, 12:44)  Här i kommunen har man tagit ett beslut tillsammmans med kommunjägarna att kommunen betalar för ensilage till hungriga rådjur... Var i landet är det?
ängsvädd
17-02-2010, 15:40
Jag har en kompis som får frukt o grönsaker från en butik som de tänkt kasta. Lök ska man INTE ge.
Det finns särskilda viltpellets - vet ej vad de heter - på Granngården/Lantmännen.
Jag har alltid besök på komposten där jag lägger ut växtavfall.
Jag tror faktisk att det är bättre att ge hö än att låta bli - har hört att hö är för torrt, men djuren äter väl snö?
Det är bara att mata på - i vår lokaltidning rekommenderades det att mata rådjuren nu.
Nu har jag varit på Granngården, dom hade inte viltpellets men det skulle gå lika bra med lammpellets så det blev en säck med det, tydligen många som köpte och la ut till viltet, (billigt var det inte  ) sedan till affären köpte massor med äpplen, morötter och potatis vilket dom också gillar hörde jag, när jag stod där undrade jag om det skulle vara fast eller mjölig potatis  undra vilket dom gillar bäst, ska jag skala potatisen  men dom får den som den är. Så när gubben kommer hem ska han få släpa in grönsakerna så ska jag dela dom i bitar. I morgon har jag bestämt träff med en vännina som har en kolonilott strax intill och där har hon sett både rådjurslegor och älg, problemet är att det är en bom med lås till området men hon har ju nycket. Då är dom en bit in på området och inte nära vägen, stackarna dom får vänta till i morgon  men då blir det kalas  . Tack alla för tips mm ska nog köpa hö nästa gång för då kan dom få mer, går många balar på en säck lammpellets
Sussie F-Flower
17-02-2010, 16:36
Härligt Bettis! Det var omtänksamt av dig! Ge för guds skull inte hö, såtillvida du inte vet med säkerhet att någon annan matat dom med det ända sedan i höstas. Min storebror har varit jägare i nästan 40 år och han har berättat att han vid flera tillfällen fått tagit reda på döda rådjur som förätit sig av höet efs det blir alldeles för mycket protein i det, mot för vad deras kroppar är van, den här tiden på året. Vätskan som ska vara i snön försvinner när det blir kallare än ca 10 grader och dom måste typ äta 30 liter snö för att få i sig en liter vatten vilket gör att dom kyler ner sin egen kropp så att dom kan frysa ihjäl istället.
theseraphim
17-02-2010, 17:14
I uddevalla kommun:-)
CITAT (Bettis @ 17-02-2010, 16:19)  Nu har jag varit på Granngården, dom hade inte viltpellets men det skulle gå lika bra med lammpellets så det blev en säck med det, tydligen många som köpte och la ut till viltet, (billigt var det inte  ) sedan till affären köpte massor med äpplen, morötter och potatis vilket dom också gillar hörde jag, när jag stod där undrade jag om det skulle vara fast eller mjölig potatis  undra vilket dom gillar bäst, ska jag skala potatisen  men dom får den som den är. Så när gubben kommer hem ska han få släpa in grönsakerna så ska jag dela dom i bitar. I morgon har jag bestämt träff med en vännina som har en kolonilott strax intill och där har hon sett både rådjurslegor och älg, problemet är att det är en bom med lås till området men hon har ju nycket. Då är dom en bit in på området och inte nära vägen, stackarna dom får vänta till i morgon  men då blir det kalas  . Tack alla för tips mm ska nog köpa hö nästa gång för då kan dom få mer, går många balar på en säck lammpellets  En stilla undran angående kolonilotten - finns det fler ägare där? Vad tycker de om att djuren lockas att hitta mat på området? De kommer ju att gå dit även i vår sedan. Bra att du tänker på djuren. (bäst att lägga in ett vänligt ord också) De rådjur och älgar jag har sett häromkring har gott hull. Ute på fälten är det en ca 50-80 cm snö, men inne i skogen har granarna plockat det mesta av snön så på marken är det bara någon dryg decimeter och det är lätt för djuren att skrapa undan. Personligen tycker jag att det är farligt när man börjar reda för mycket i naturens gång - hur ska djuren klara sig sedan om de blir vana vid att plocka av ett smörgåsbord?
Överbölingen
17-02-2010, 17:36
Rådjuren må väl var OK att stödutfodra. De har det lite halsvårt med grövre material. Men älgen behöver knappast någon stödutfodring. Finns det bara salix, rönn, asp och fin, värdefull ungtallskog så klarar de sig alldles utmärkt. Trenne älgar håller på att spana in vår trädgård. Ungskogen våran har de redan hittat. De kommer väl ihåg Salix bullata från förra året och börjar slå sina lover upp mot huset. Nypon finns det också kvar att smörja kråset med.
ängsvädd
17-02-2010, 17:58
CITAT (Sussie F-Flower @ 17-02-2010, 16:36)  Härligt Bettis! Det var omtänksamt av dig! Ge för guds skull inte hö, såtillvida du inte vet med säkerhet att någon annan matat dom med det ända sedan i höstas. Min storebror har varit jägare i nästan 40 år och han har berättat att han vid flera tillfällen fått tagit reda på döda rådjur som förätit sig av höet efs det blir alldeles för mycket protein i det, mot för vad deras kroppar är van, den här tiden på året. Vätskan som ska vara i snön försvinner när det blir kallare än ca 10 grader och dom måste typ äta 30 liter snö för att få i sig en liter vatten vilket gör att dom kyler ner sin egen kropp så att dom kan frysa ihjäl istället. OK. Vad synd. Hö är väl inte särskilt proteinrikt, inte om man jämför med havre iaf, men man vågar ju inte chansa när jägaren sagt så. Jag undrar hur mycket protein viltpelletsen innehåller jämfört med hö.
En sådan här sträng vinter kommer att decimera stammen av rådjur o älg. Är egentlighen inget att göra åt utan det är naturen sätt att minska beståndet och stärka stammen. Visst kan man stödutforda men det gör nog varken till eller ifrån i det stora hela. Okey en del kanske överlever av stödutfordning ända till rådjursjakten startar igen. Vi får dog acceptera att många dukar under i vinter. Säger jag som är en sådan djurvän. Fy på sig.
Gossen Ruda
17-02-2010, 18:52
CITAT (gnon49 @ 17-02-2010, 18:45)  En sådan här sträng vinter kommer att decimera stammen av rådjur o älg. Är egentlighen inget att göra åt utan det är naturen sätt att minska beståndet och stärka stammen. Visst kan man stödutforda men det gör nog varken till eller ifrån i det stora hela. Okey en del kanske överlever av stödutfordning ända till rådjursjakten startar igen. Vi får dog acceptera att många dukar under i vinter. Säger jag som är en sådan djurvän. Fy på sig. "Survival of the fittest" gäller fortfarande i naturen. Hur illa det än kan se ut.
CITAT (Grå @ 17-02-2010, 17:29)  En stilla undran angående kolonilotten - finns det fler ägare där? Vad tycker de om att djuren lockas att hitta mat på området? De kommer ju att gå dit även i vår sedan. Personligen tycker jag att det är farligt när man börjar reda för mycket i naturens gång - hur ska djuren klara sig sedan om de blir vana vid att plocka av ett smörgåsbord? Förstår din undran men i detta fallet så är dom redan i området finns flera älg/rådjurslegor där, dom går omkring och äter på träden mm så de som bor där blir nog glada om dom inte fördärvar träd och buskar mer än dom gjort redan. Nu tror jag inte att dom går till något smörgåsbord till våren/sommaren för då har dom säkert så det räcker i skogen för jag kommer iaf inte att mata dom då  . Jag kan hålla med att i normala fall ska man nog låta dom sköta sig själva men i dagens läge så är det ju inte riktigt normalt med vädret, så själv tycker jag att man gott kan mata dom tills dom kan få tag i mat själva. Det finns tyvärr nästan inga lövträd alls, gammal granskog så det finns inte så himla mycket att äta där. Idag pulsade jag in i skogen för att se hur mycket snö det var!!!! det var nästan till knäna och så försökte jag att få undan snön och se om det gick att komma till botten men det var nästan omöjlig eftersom det var is,snö,is,snö på varandra så rådjuren kommer inte åt i botten. Ja man kan tycka och tänka vad man vill men i år tänker jag försöka ge dom lite extra iaf.
ängsvädd
17-02-2010, 19:59
Ja, varför ska man inte stödmata rådjuren när man stödmatar fåglar.
Håller med, det är exceptionellt i år - rådjuren far mycket illa.
Naturen är ändå så rubbad i o med jägarna och trafiken. Jägarna kan ju skjuta även de starkaste rådjuren.
CITAT (gnon49 @ 17-02-2010, 18:45)  En sådan här sträng vinter kommer att decimera stammen av rådjur o älg. Är egentlighen inget att göra åt utan det är naturen sätt att minska beståndet och stärka stammen. Visst kan man stödutforda men det gör nog varken till eller ifrån i det stora hela. Okey en del kanske överlever av stödutfordning ända till rådjursjakten startar igen. Vi får dog acceptera att många dukar under i vinter. Säger jag som är en sådan djurvän. Fy på sig. Visst är det så, att naturen sköter sig själv. Men det känns ändå bra, att veta att även om dom dukar under, har dom fått mat ialla fall. Så känner jag det, att det känns bra för mej att stödmata.
CITAT (ängsvädd @ 17-02-2010, 19:59)  Ja, varför ska man inte stödmata rådjuren när man stödmatar fåglar.
Håller med, det är exceptionellt i år - rådjuren far mycket illa.
Naturen är ändå så rubbad i o med jägarna och trafiken. Jägarna kan ju skjuta även de starkaste rådjuren. Så är det. Naturen tar dom svaga, Jägarna tar dom starka. Vill gärna ställa en följdfråga. Är det verkligen en ovanligt sträng vinter, eller upplever vi bara att det är det. Vet ju attt barndomens vintrar i stort sett alltid var snörika, ofta med mängder av snö även här på västkusten. Har vi "glömt vad ne vinter egenligen är?
CITAT (Bettis @ 17-02-2010, 16:19)  /:::::;/ ska nog köpa hö nästa gång för då kan dom få mer, går många balar på en säck lammpellets  Tror du kan få köpa någon bal hö på ridskolan. ge inte för stora givor till att börja med bara, så föräter dom sig inte. CITAT (gnon49 @ 17-02-2010, 21:37)  Så är det. Naturen tar dom svaga, Jägarna tar dom starka. Vill gärna ställa en följdfråga. Är det verkligen en ovanligt sträng vinter, eller upplever vi bara att det är det. Vet ju attt barndomens vintrar i stort sett alltid var snörika, ofta med mängder av snö även här på västkusten. Har vi "glömt vad ne vinter egenligen är?  Den är ovanligt sträng mot vad det brukar vara på västkusten. Tror du får gå tillbaka till -80-talet för att hitta samma mängd snö under så lång sammanhängande tid. (82-83)
CITAT (pejori @ 17-02-2010, 21:36)  Visst är det så, att naturen sköter sig själv. Men det känns ändå bra, att veta att även om dom dukar under, har dom fått mat ialla fall. Så känner jag det, att det känns bra för mej att stödmata.  Du har helt rätt. Försökte resonera logiskt, men jag lurar nog bara mig själv. Köper ju själv fågelmat som om jag var gjord av pengar. Däremot är jag säker på att naturens urval som kan te sig grymt, är förutsättningen för det rika djurliv vi har.
CITAT (gnon49 @ 17-02-2010, 21:50)  Du har helt rätt. Försökte resonera logiskt, men jag lurar nog bara mig själv. Köper ju själv fågelmat som om jag var gjord av pengar. Däremot är jag säker på att naturens urval som kan te sig grymt, är förutsättningen för det rika djurliv vi har. Visst är det så. Naturen är utformad för, att den starkaste överlever. Det blir så, även om vi stödmatar. Vi känner oss bättre bara och tycker vi gör en insats. Vem vet, kanske en liten pippi eller hind, får uppleva en vår till tack vare det. Sedan är det rätt mysigt att se när dom kommer och äter.
CITAT (pejori @ 17-02-2010, 21:43)  Tror du kan få köpa någon bal hö på ridskolan. ge inte för stora givor till att börja med bara, så föräter dom sig inte. Den är ovanligt sträng mot vad det brukar vara på västkusten. Tror du får gå tillbaka till -80-talet för att hitta samma mängd snö under så lång sammanhängande tid. (82-83) Men om man vänder på det. Har vi haft ovanligt milda vintrar dom senaste decenierna? Vilket är normalt? Nu tjatar jag. Ursäkta
CITAT (gnon49 @ 17-02-2010, 22:02)  Men om man vänder på det. Har vi haft ovanligt milda vintrar dom senaste decenierna? Vilket är normalt? Nu tjatar jag. Ursäkta Nä. Du tjatar inte... Det är "vädergossarna" som mäter vad som är normaliteten. Det onormala blir en normalitet, när den upprepas tillräckligt ofta. Först säger dom "det var en ovanligt mild vinter, jämfört med dom senaste tio åren" Efter tjugo milda vintrar är det normalt, och när det då kommer en så här kall och snörik vinter, hör det tiill undantagen. Blir det så här i tio vintrar till nu, är det plötsligt normalt igen.
CITAT (pejori @ 17-02-2010, 22:10)  Nä. Du tjatar inte... Det är "vädergossarna" som mäter vad som är normaliteten. Det onormala blir en normalitet, när den upprepas tillräckligt ofta. Först säger dom "det var en ovanligt mild vinter, jämfört med dom senaste tio åren" Efter tjugo milda vintrar är det normalt, och när det då kommer en så här kall och snörik vinter, hör det tiill undantagen. Blir det så här i tio vintrar till nu, är det plötsligt normalt igen. Överens.
-3,5 nu har jag hackat en hel bärkasse med äpplen, morötter och potatis, pelletsen ligger i bilen. Fåglarna har fått sin frukost äpplen, russin, leverpastej, cocosfett, hackat ägg, nötter och frön. Hundarna har också fått mat, men inte jag  , äter sedan...
man kanske skulle föreslå att någon kör ut på ängarna med snöplogen och rensar undan snön- det finns ju grönska under!!????
ängsvädd
18-02-2010, 11:01
CITAT (Bettis @ 18-02-2010, 07:26)  -3,5 nu har jag hackat en hel bärkasse med äpplen, morötter och potatis, pelletsen ligger i bilen. Fåglarna har fått sin frukost äpplen, russin, leverpastej, cocosfett, hackat ägg, nötter och frön. Hundarna har också fått mat, men inte jag  , äter sedan...  Vad gulligt av dig  Ett heltidsgöra låter det som
emmas matte
18-02-2010, 12:36
Jag vet att häromkring plogar en del undan snön på gärdena så att rådjuren kan komma åt gräset under den snö som är kvar, älgarna äter väl mest sly och grenar på träden på vintern, vi fäller aspar så att de når grenarna
CITAT (gunvor @ 18-02-2010, 07:41)  man kanske skulle föreslå att någon kör ut på ängarna med snöplogen och rensar undan snön- det finns ju grönska under!!???? Här tippar dom all snö just på ängarna. Det är inte lätt att vara älg eller rådjur i Partille.
ninnisky
18-02-2010, 19:08
När jag backade ut bilen ur garaget igår stod plötsligt ett rådjur några meter från mig. Det har hänt tidigare, men denna gången stod rådjuret kvar och tittade på mig. Kändes som om det ville mig något! När jag kom hem några timmar senare finner jag många spår i trädgården och ett var i form av ett stort hjärta...
Visst lägger jag ut mat till dom efter detta!
CITAT (pejori @ 18-02-2010, 13:24)  Här tippar dom all snö just på ängarna. Det är inte lätt att vara älg eller rådjur i Partille.  och var tror du att jag bor
CITAT (pejori @ 18-02- 2010, 22:25)   så var det ju ja  jag har ju inget minne har tappat det någonstans, skulle behöva ett nytt  i morgon ska jag åka upp med en kasse till med äpplen och morötter, vågar mig nog inte på hö finns ju inget vatten och jag orkar inte bära ut vatten i skogen och sedan se till att det inte fryser  ibland önskar man att man inte bodde i tätbebyggt område utan mer ute på landet då skulle man lättare kunna hjälpa dom. Annars är det inga problem med att få tag i hö köpte i Kåhög tidigare till hästen, men jag har frågat och dom har inte ensilage, tyvärr.
Sussie F-Flower
19-02-2010, 23:37
-En stor eloge för ditt engagemang, Bettis! (Själv så har jag fortfarande inte kommit till handling...  Inga nya spår heller...  )
hattstugan
19-02-2010, 23:41
Blir GLAD av att läsa om erat engagemang för de vilda djuren!!! Värmer i vinter kylan!! Har alltid varit van vid att djuren stödutfodras på vintern!! Alla som gör det är guld värda!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|