lolonevander
Hej!

Jag odlade gurkor förra året i grönsakslandet. Det gick jättebra och jag fick gurkor tills plötsligt gurkorna fick något vitt på bladen, dessa grånade och plantorna dog en efter en, snabbt som tusan. Vad var detta för något och vad berodde det på? Något jag kan undvika i år?
Jag undrar om jag bör undvika att odla gurkor på samma ställe i år, om sjukdomen kan sitta kvar i jorden? Och om jag i så fall kan odla sallad eller tomater där istället eller om det kan vara något som smittar? (Jag hade rödbetor och mangold bredvid gurkan förra året, de drabbades inte.)
Jag har också hört att man inte ska odla gurkor på samma ställe mer än vart fjärde år, stämmer detta?

Mvh Lolo
Åsa, mälardalen zon 2
Mjöldagg, och nej gurkmjöldaggen övervintrar inte överhuvudtaget i sverige den kommer med sydliga vindar från Europa varje sommar.

Ofta är det bra att odla på nytt ställe varje år men gurkväxter brukar funka hyfsat bra att odla på samma ställe åtminstone några år i rad ifall man jordförbättrar med sånt som kompost/gödsel som har en god aktivitet av bakterier mm.

Åtgärd mot mjöldagg är ex. sånt som att odla en sort som har god motståndskraft mot mjöldagg, aldrig låta gurkorna torka ut för mycket, vid första lilla vit mjölfläck börjar man spruta bladen regelbundet med mjölkvatten (ej i solsken).

Gurkmjöldaggen går enbart på växter som hör till gurksläktet ex. gurka, melon, squash
lolonevander
Tack så mycket, Åsa!
Hade lyckats beställa gurkfrön som är resistenta mot mjöldagg i år! Underbart!:)
Mvh! Louise
Bassam
Hej

Att man odla inte samma växt på samma plats flera år , det är inte bra på grund att varje växter behöver speciell näring från jorden .

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon