Sådde Blomstertobak idag. Har hört att man skall så tidigt men detta kanske var i tidigaste laget. Efterklok är man. MEN, om de skulle bli långa och rangliga går det bra att toppa dom ?
Åsa, mälardalen zon 2
17-02-2010, 18:47
En aningen tidigt jag hade nog väntat till mars-april men du kan ju ställa dem svalare när de grott så bromsar du tillväxten + om du ger dem gott om ljus med extra belysning så blir de ju också knubbigare, tobak brukar man inte toppa.
MirMaja
17-02-2010, 19:56
Jag har också sått tobak! Trodde jag var ute i "normaltid" men det kanske jag inte var ändå? Jag har tänkt ha lysrörsbelysning i alla fall

Fast jag kan inte hitta någonstans där det står hur lång groningstid det är på tobak? Jag har satt den stora Garndiflora.
Åsa, mälardalen zon 2
17-02-2010, 20:20
Det brukar inte vara många dagar det tar för tobak att gro ifall man kom ihåg att tobak har ljusgroende fröpn som ej ska täckas.
Red Top
18-02-2010, 05:23
Jag tycker det går bra att toppa blomstertobak.
Jag sådde för tidigt förra året, så jag var tvungen att toppa mina.
Dessutom klippte jag ner mina helt, två gånger under säsongen. De blev så fula, när det regnade så mycket. De kom snällt tillbaka och blommade ända fram till frosten tog dem.
bellaobert
19-02-2010, 12:43
Jag har också sått nu i dagarna och jag hoppas verkligen att de blir fina! Tänkte ställa dem svalt när de väl har kommit igång lite.
Andra veckan i febr. sår jag alltid mina tobaksfrön. Har nu planterat om dom i riktig jord och ställt under lysrör.Men vilka mängder det blir. Men fröna är ju så små trots att plantorna blir riktiga bjässar framåt hösten.
Pauline/Sthlm
24-02-2010, 12:06
Det var just det där med mängderna... bredsådde i fjol och tänkte att det skulle gallra sig själv genom srisk för självdöd på vägen. Blev som hela salladstråg långt före möjlig utplantering. Å andra sidan var flera av utplanteringsställena tuffa med kringväxande funkia o annat som höll igen + att bladen knäcktes lätt, ung. som plocksallat. Liiite rangligt blev det ute men också en hel del blom.
Håller nog igen på antalet frön nästa gång...
bellaobert
24-02-2010, 14:58
Jag sådde mina frön för ca en vecka sedan och ännu har inget kommitupp. Hur lång tid tar det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.