Full version: 2010 års Gladtråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Red Top
Jag är glad, väldigt glad. Äntligen har jag börjat fatta att det verkligen är sant. yahoo.gif

Försäkringskassan har beviljat mig "utanförskap" retroaktivt och tillsvidare. Nu slipper jag grubbla över hur jag ska klara mig ekonomiskt.

Eftersom FK hade slarvat med mitt ärende, blev jag erbjuden ett möte med en av FK:s 'utredningsläkare'. Han kunde snabbt konstatera, att jag inte klarade av att utföra något på arbetsmarknaden förekommande arbete.

Intygen från mina olika läkare, bl a reumatolog, dög inte. Där framkom ju bara hur sjuk jag var. Det läkarna ännu inte förstått, är att de måste göra en bedömning av hur sjukdomen hindrar oss sjuka från att arbeta.

Det räcker inte att intyga graden av nedsatt rörelseförmåga, värk och ev sömnsvårigheter. Det måste också ställas i relation till alla på marknaden förekommande arbeten.

Minst sagt svårt för en läkare att göra. Det ingår ju inte i deras utbildning egentligen.

Men, jag är glad, jätteglad! Om inte kroppens tillstånd hindrade det, skulle jag hoppa över små hus. giggle.gif
hattstugan

Härligt Red Top!! Vilken underbar känsla att FK ger retroaktivt till

dig!! Hoppas att fler får samma besked snart!! smiley_small_hug.gif

Simplicity
Redtop - Så skönt att höra att något faktiskt funkar... även om det kanske är i senaste laget!

Jättegrattis och njut av glädjen..! Se till att fira!
smiley_small_hug.gif

Jag blir glad av min man varje dag.
Jag är så tacksam att jag har förmånen att leva med någon som honom.
Han är vänlig... i alla situationer...
De vänliga är ett utrotningshotat släkte...
Anma
CITAT (Red Top @ 18-02-2010, 05:09) *
Jag är glad, väldigt glad. Äntligen har jag börjat fatta att det verkligen är sant. yahoo.gif

Försäkringskassan har beviljat mig "utanförskap" retroaktivt och tillsvidare. Nu slipper jag grubbla över hur jag ska klara mig ekonomiskt.

Eftersom FK hade slarvat med mitt ärende, blev jag erbjuden ett möte med en av FK:s 'utredningsläkare'. Han kunde snabbt konstatera, att jag inte klarade av att utföra något på arbetsmarknaden förekommande arbete.

Intygen från mina olika läkare, bl a reumatolog, dög inte. Där framkom ju bara hur sjuk jag var. Det läkarna ännu inte förstått, är att de måste göra en bedömning av hur sjukdomen hindrar oss sjuka från att arbeta.

Det räcker inte att intyga graden av nedsatt rörelseförmåga, värk och ev sömnsvårigheter. Det måste också ställas i relation till alla på marknaden förekommande arbeten.

Minst sagt svårt för en läkare att göra. Det ingår ju inte i deras utbildning egentligen.
Men, jag är glad, jätteglad! Om inte kroppens tillstånd hindrade det, skulle jag hoppa över små hus. giggle.gif

Härligt! Jättegrattis!
Eva i Höga
Gratulerar Red Top! Gott att höra!

Och Simplicity - så fint du skrev om din man!
torvan
Härligt! yahoo.gif
Jag vet ju själv hur jobbigt det är med all oro under väntan.
Det tar ett tag innan man verkligen kan fatta...
smiley_small_hug.gif torvan
Aqvakul
Så härligt, Red Top! yahoo.gif yaay.gif

Personligen försöker jag påminna mig så ofta jag kan, hur lyckligt lottad jag är. Jag är frisk, har en helt underbar fru, två barn som mår bra och försörjer sig själva och ett fantastiskt barnbarn. Jag trivs både med mitt jobb och mitt boende. Ändå så klagar jag lite ibland.. men så är väl livet...
gnon49
Skönt att hör att ett möte med FK kan skingra oron för framtiden. Men ärligt talat förstår jag inte hur regelverket är utformat idag. Det självklara, att få ersättning tillsvidare för att sedan omprövas då o då finns ju tack o lov kvar. Trodde i min okunskap att den möjligheten var i stort sett borta.
Alba
Jag blir så glad bara av att läsa ditt inlägg Red Top.
Jag vet vad det vill säga att kämpa mot överheten.
Så skönt - nu kan du andas ut.
mojan
Grattis! blomma.gif
pejori
Verkligen grattis. blomma.gif
Hoppas du inte hör till undantagen, utan att flera kan få bra besked.
Hej igen
Jättestort Grattis! blomma.gif

Måste vara en otrolig lättnad. smile.gif
Eva i Höga
CITAT (Aqvakul @ 18-02-2010, 12:14) *
Personligen försöker jag påminna mig så ofta jag kan, hur lyckligt lottad jag är. Jag är frisk, har en helt underbar fru, två barn som mår bra och försörjer sig själva och ett fantastiskt barnbarn. Jag trivs både med mitt jobb och mitt boende. Ändå så klagar jag lite ibland.. men så är väl livet...

tummenupp.gif Det är fina ord, så ska man tänka och säga emallanåt - och då får man också klaga litegrann.
pejori
CITAT (Eva i Höga @ 18-02-2010, 20:20) *
tummenupp.gif Det är fina ord, så ska man tänka och säga emallanåt - och då får man också klaga litegrann.

Visst får man klaga, även om man på det stora hela har det gott i livet. tummenupp.gif
Anma
CITAT (gnon49 @ 18-02-2010, 12:33) *
Skönt att hör att ett möte med FK kan skingra oron för framtiden. Men ärligt talat förstår jag inte hur regelverket är utformat idag. Det självklara, att få ersättning tillsvidare för att sedan omprövas då o då finns ju tack o lov kvar. Trodde i min okunskap att den möjligheten var i stort sett borta.

Vilket menar du?? Folk som till och med FK bedömer som sjuka blir ju utförsäkrade?? PMa eller skriv i Försäkrinskassetråden då denna inte handlar om sånt.
gnon49
CITAT (Anma @ 18-02-2010, 20:31) *
Vilket menar du?? Folk som till och med FK bedömer som sjuka blir ju utförsäkrade?? PMa eller skriv i Försäkrinskassetråden då denna inte handlar om sånt.

Ursäkta, jag trodde tråden handlade om försäkringskassan och dess bedömning, som i detta fallet var positivt.
Och det är väl positivt? Såna besked borde FK kunna ge fler människor. Vilka trådar jag skriver i kan jag väl få bestämma själv. I sann demokratisk anda. Inga pekpinnar tack.
Anma
CITAT (gnon49 @ 18-02-2010, 20:48) *
Ursäkta, jag trodde tråden handlade om försäkringskassan och dess bedömning, som i detta fallet var positivt.
Och det är väl positivt? Såna besked borde FK kunna ge fler människor. Vilka trådar jag skriver i kan jag väl få bestämma själv. I sann demokratisk anda. Inga pekpinnar tack.

Ursäkta själv det var ingen pekpinne. kan du svara på min fråga? Då folk i min närhet blivit utförsäkrade som du redan läst i min tråd om det vill jag ju så klart veta hur jag kan hjälpa dem.
Och du får skriva precis vad du vill men jag ville inte förstöra en tråd om glädje med mina funderingar.
Red Top
Tack alla ni som gläds med mig. smiley_small_hug.gif

Tanken med tråden var att vi delger varandra glädjeämnen här i livet. Smått som stort. Sådant som Simplicity och Aqua skrivit om t ex. Att mitt eget inlägg handlade om just försäkringskassan berodde ju på min stora glädje över att äntligen få andas ut.

Nu när det stora gråa molnet är borta, kan jag fortsätta att uppleva alla de små glädjeämnen, som livet bjuder på.

Som t ex min fantastiska man, som står ut med mig, trots att jag ibland kan vara ganska lättretlig och grining på grund av all värk. Han har en fantastisk förmåga att få mig att skratta i eländet. yes.gif

Stor kram till er alla! smiley_small_hug.gif
pejori
CITAT (Anma @ 18-02-2010, 21:37) *
Ursäkta själv det var ingen pekpinne. kan du svara på min fråga? Då folk i min närhet blivit utförsäkrade som du redan läst i min tråd om det vill jag ju så klart veta hur jag kan hjälpa dem.
Och du får skriva precis vad du vill men jag ville inte förstöra en tråd om glädje med mina funderingar.

Överklaga beslutet till FK först och sedan till länsrätten om inte FK ändrar sitt beslut.
Tryck på, "arbetsförmåga saknas" i överklagandet.
Glöm inte att "yrka på" att ändring sker.
Hej igen
CITAT (Red Top @ 18-02-2010, 22:21) *

Tanken med tråden var att vi delger varandra glädjeämnen här i livet. Smått som stort. Sådant som Simplicity och Aqua skrivit om t ex. Att mitt eget inlägg handlade om just försäkringskassan berodde ju på min stora glädje över att äntligen få andas ut.

Nu när det stora gråa molnet är borta, kan jag fortsätta att uppleva alla de små glädjeämnen, som livet bjuder på.

Som t ex min fantastiska man, som står ut med mig, trots att jag ibland kan vara ganska lättretlig och grining på grund av all värk. Han har en fantastisk förmåga att få mig att skratta i eländet. yes.gif

Kram tillbaka. smiley_small_hug.gif

Jag gläds varje dag åt att ha lyckan att ha make som tar hand om hem & hushåll och hjälper mig
med allt jag inte klarar av själv. wub.gif
Imorse överraskades jag med nybakta muffins. wub.gif
Gläds åt barn och barnbarn .... att det går bra för dem alla och de slipper svåra sjukdomar. wub.gif
Biggan_
CITAT (Red Top @ 18-02-2010, 05:09) *

Å vad härligt Red Top! smiley_small_hug.gif Grattis! blomma.gif
Jag förstår att en stor sten föll! Så skönt att kunna invänta våren nu i lugn och ro! smiley_small_hug.gif
Gör nu inga glädjeskutt utan var rädd om dej! kompiskram.gif
Red Top
CITAT (Biggan_ @ 18-02-2010, 23:04) *
Gör nu inga glädjeskutt utan var rädd om dej! kompiskram.gif

Tack, Biggan! smiley_small_hug.gif

Jag lovar. Glädjeskutten förekommer bara i min fantasi. giggle.gif
pejori
CITAT (Red Top @ 18-02-2010, 23:37) *
Tack, Biggan! smiley_small_hug.gif

Jag lovar. Glädjeskutten förekommer bara i min fantasi. giggle.gif

Du får stampa lite käckt med ena foten.... tummenupp.gif
gnon49
CITAT (Red Top @ 18-02-2010, 22:21) *

Jag gläds med dig, det skall du veta. Vad jag förstår är det ledvärk du har och har säkert fullt upp med den delen. Skall vi glädjas tillsammans åt den vår som ju trots allt kommer? yes.gif
Red Top
CITAT (gnon49 @ 18-02-2010, 23:44) *
Jag gläds med dig, det skall du veta. Vad jag förstår är det ledvärk du har och har säkert fullt upp med den delen. Skall vi glädjas tillsammans åt den vår som ju trots allt kommer? yes.gif

Absolut! Inte för att det ser så ut, men snart är den här! kompiskram.gif
Myosotis
Vad härligt, Red Top! Grattis!! smiley_small_hug.gif
Eva i Höga
Jag är bara glad för att vi lyckades skotta bort snön från båthallarna idag innan de rasade in! Och jag är glad för att jag lyckades komma hem utan missöden trots att vägen var i det närmaste oframkomlig! yes.gif
Motti
Får man säga att man är glad över att barnbarna åkt hem till sina föräldrar blush.gif älskar mina barnbarn men någon supermormor är jag inte !jag är totalt utmattad efter att ha haft dom här sen i söndags,men jag är så glad för att vi har dom smiley_small_hug.gif Jag är glad över att få vara så frisk som jag är,jag är glad över att min bästa väns cancerbehandling har gått över förväntan trots alla odds.Jag är glad över att få bo som jag gör och jag är glad över att jag lärt mig uppskatta tystnaden.Ja man har så mycket att vara glad över så man lätt glömmer bort det wub.gif
Eva i Höga
CITAT (Motti @ 19-02-2010, 18:53) *
Ja man har så mycket att vara glad över så man lätt glömmer bort det wub.gif

Det är så sant som det är sagt! smiley_small_hug.gif
Motti
Jsut nu är jag totalt utmattad och jätte sur och för:b därför att jag har haft för mycket omkring mig och för mycket på mig !men gudskelov är jag inte långsur eller långsint.Men tro F.n man blir arg när gubben kommer hem och tycker man glidet på ett Bananskal med två banbarn i en vecka som bara mucka med varan och inte kan sitta still två sekunder.Jag har redan gått igenom det med mina egna inte måste jag acceptera allt från barnbarna utan att sätta i foten confused.gif Man kan ju få tycka att det är jobbigt?
Föresten vad är det med barna nu för tiden ?de kan ju för böveln inte sitta still en sekund de är som bläckfiskar är överallt och på allt under och över.Jag kanske har glömt !men inte var mina barn sådana eller var dom det ?nä absolut inte confused.gif !finns inte en fäck på våra skinmöbler som dom inte varit på eller inte en stol som de inte snott runt på och omkring laugh.gif Är det jag som är hysterisk -fear-.gif är jag en gnäll mormor ?

Oj oj !ber så hemskt mycket om ursäckt blush.gif det här skulle ju vara en gladtråd rotfl.gif och så sitter jag här och gnäller !Vi kanske skulle ha en gnälltråd också giggle.gif
Simplicity
Jaaaa! Vi lägger upp en gnälltråd där vi bara får stryka andra medhårs istället för ifrågasätta!
Red Top
Du får väl starta en. Min tanke med den här tråden var ju att vi skulle dela med oss av våra glädjeämnen. Gnäll- och pajkastningstrådar tycker jag vi har så det räcker och blir över. kompiskram.gif

Här får du lite blåsippor som uppmuntran i eländet.

Ooops! Simplicity hann emellan med sitt förslag. smile.gif
Motti
Förlåt om jag förstörde tråden Red Top crying.gif men jag är utmattad skittröt och en liten gnällspik just nu confused.gif Men jag är på G det börjar gå över nu smiley_small_hug.gif
JAAA nu börjar det släppa smiley_small_hug.gif
Red Top
Ingen fara! smiley_small_hug.gif
Motti
Tack för du har översende w00t.gif
Simplicity
CITAT (Simplicity @ 19-02-2010, 20:14) *
Jaaaa! Vi lägger upp en gnälltråd där vi bara får stryka andra medhårs istället för ifrågasätta!

Jag har hittat en tråd där jag kan gnälla i så att jag kan vara glad och nöjd här!
Hej igen
Glad för solsken vi haft idag. biggrin.gif
Simplicity
Å jag är glad att det inte är jag som får skotta idag!
Jag stannar inne och bakar chiabatta istället. Det är oxå lycka!
Motti
Gladtråden låg inte högt på listan i dag rolleyes.gif de flesta är väl sura på all snö kan jag tro.Jag är i alla fall glad för att jag matar våra småfåglar och har nöjet att få ha dom utanför mitt fönster och även Kråkorna som fick puts från en fläskfile i dag dom ringde på och tackade för festen giggle.gif thanks.gif
hattstugan

I det här ovädret är jag glad för att strömmen inte har gått!!!!!
Motti
Jag är skitglad och det kan jag tacka Candidato för whistling.gif trots den där jäkla snön så är livet faktiskt ganska kul rotfl.gif
Biggan_
CITAT (Motti @ 20-02-2010, 23:45) *
Jag är skitglad och det kan jag tacka Candidato för whistling.gif trots den där jäkla snön så är livet faktiskt ganska kul rotfl.gif

Idag ja! naughty.gif
Motti
Å ja !nu ska vi inte va persimisster Biggan !det finns Alvedon som kan förgylla en förmiddag whistling.gif fins både för oralt intag och annalt vilket som passar bäst för stunden.Jag ser ljust på morgondagen sick.gif
Biggan_
CITAT (Motti @ 20-02-2010, 23:59) *
Å ja !nu ska vi inte va persimisster Biggan !det finns Alvedon som kan förgylla en förmiddag whistling.gif fins både för oralt intag och annalt vilket som passar bäst för stunden.Jag ser ljust på morgondagen sick.gif

Ja ja, det som inte dödar, det härdar! angel_not.gif
Motti
Kunde inte sakt det bättre själv tror jag yaay.gif
Biggan_
CITAT (Motti @ 21-02-2010, 00:03) *
Kunde inte sakt det bättre själv tror jag yaay.gif

kompiskram.gif
Motti
Tro jag ska köra lite Rysk champanj i Sodastreamern yaay.gif
Biggan_
Javisst! Det är ju vit vecka! Eller rättare sagt, vita månader! tummenupp.gif
Motti

Ja och vitt skin på kroppen giggle.gif allt är visst vitt nu,är det det som kallas för snöblindhet -fear-.gif jisses då är det det jag har unsure.gif
Biggan_
CITAT (Motti @ 21-02-2010, 00:16) *
Ja och vitt skin på kroppen giggle.gif allt är visst vitt nu,är det det som kallas för snöblindhet -fear-.gif jisses då är det det jag har unsure.gif

Ja solen kan det ju inte va! cool.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon