Full version: organisk gödning
gigi
Jag undrar om det är någon skillnad på hornspån och benmjöl samt var man kan få tag på kakaoflis
Mentha-Arvensis
CITAT (gigi @ 18-02-2010, 14:16) *
Jag undrar om det är någon skillnad på hornspån och benmjöl samt var man kan få tag på kakaoflis

Jag tror du kan fråga på chokladshopen, dom säljer kakaokross och kakaobönor.
Jag förmodar att du talar om flisad frukt och inte bönor.
Jag har för mig att dom äger ett kakaoplantage.

http://www.chokladshopen.com/
Piccante
CITAT (gigi @ 18-02-2010, 14:16) *

Horn består av proteiner som i naglar och hovar hos djur medan ben är kalciumfosfat. Jag skulle tro att horn är rikare på kväve (eftersom det ingår i proteiner) och benmjöl består uteslutande av kalcium och fosfor.
ingrids
googla på kakaoflis så hittar du flera svenska trädgårdsproduktföretag som säljer det. Jag förstår det som att det är bönans skal, inte frukten, som blir flis men jag kan ha förstått fel.
Mentha-Arvensis
CITAT (ingrids @ 18-02-2010, 15:41) *
googla på kakaoflis så hittar du flera svenska trädgårdsproduktföretag som säljer det. Jag förstår det som att det är bönans skal, inte frukten, som blir flis men jag kan ha förstått fel.

Bönorna är inte frukten,
Men har även dom ett skal.
Om det med skal menas hölje,
Skulle jag kunna tänka mig att kokosflis funkar lika bra.
kakaoflis
Kakaoflis ger mycket näring det gör inte cocos. Det är även väldigt bra för rosor eftersom svampsporer inte överlever i kakaoflis,(mindre svampsjukdomar som är ett stort problem hos rosor). Kakaoflis är det enda täckmaterialet som ger näring samtidigt som det håller bort ogräs.Det blir dessutom billigare än täckbark.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon