Full version: Så frön
em_san
Hej!
Nu är det så att jag har hittat tre olika frösorter som jag skulle vilja beställa från impecta, och det är lavendel, prakt betonika och murreva. Är det någon här som har sått frön från någon av de blommorna tidigare? Gror de lätt eller inte? Hur gjorde ni?

Jag har sen tidigare prakt betunikor som verkligen växt till sig och som jag delar ibland men det är ju billigt med frön så tänkte att det kanske kan vara värt att testa så några och få fler på det sättet också då dom är så fina. Jag har även två små lavendel plantor sen ifjol som jag då planterade ner, och om de överlevt, så har jag läst att det ska gå att bara klippa ner dem och bara sticka ner det avklippta i sandblandad jord och vattna, stämmer det?

Hoppas någon kan svara på mina frågor! smile.gif
Nettan8
Jag köpte vit lavendel i frö och alla har grott! Så nu har jag lavendel i hela källaren *L* Tog ca 6 dagar för dem att gro!
Det ska vara lätt att ta sticklingar så som du har skrivit, jag gjorde detta förra året och nu hoppas jag bara de har överlevt vintern. Lycka till!
em_san
Okej, men du har inte haft fröna ute, utan bara i källaren alltså?

Det står odlingsanvisning 4 = sås utomhus i halvskuggigt läge, men man kanske kan göra lite olika?
linalina
Lavendel kan behöva en köldperiod, men det kan fungera bra utan också, har jag märkt. Lycka till.
Anki V
Murreva - Cymbalaria muralis sådde jag för två år sedan och fröna grodde efter 4 dagar. De behöver ingen kyla. Jag drev mina under lysrör i köket.

Vad jag minns av den var att den efter några månader försökte kasta ut revorna och slå rot i andra växters krukor. Det var ett evigt klippande för att hålla den i schack. Ute har jag den i en stenmur där det är kallt och blåsigt och där håller den sig lugn.

Jag skulle nog tänka mig för både en och två ggr innan den fick växa tillsammans med andra växter i en rabatt.

/Anki

em_san
Jag har murrevor sen tidigare men det kostar så mkt att köpa nya plantor därför jag vill köpa frön så jag kan plantera dem i min långa stenmur som är lite tråkig, så jag ska inte ha den i en rabatt.

Men vad bra, det låter ju som att jag kasnke ska kunna få några växter ändå även om jag köper frön, förhoppningsvis iaf. Och misslyckas man så är det ju inte så dyrt med 23kr/påse då jag bara ska ha någon påse.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon