Gossen Ruda
18-02-2010, 15:46
Sent i höstas fångade jag en humlehane här i Göteborg som gjorde mig förbryllad, den var obestämbar med mina nycklar. Framför allt den svarta rumpan ställde till det. Jag hade telefonkonsultationer med Björn Cederberg på Artdatabanken man han var lika frågande. I början av året skickade jag den till Björn och med hjälp av parningsapparaten kunde han bestämma den till en Mosshumla, Bombus muscorum. Bara det är märkligt, den finns i Sverige bara i Skåne, Blekinge, på Öland och Gotland. Några fynd i Östergörland och Uppland men man kanske skall resa varningsflagg för dessa, den kan vara svår att sklija från Backhumlan som är mera spridd.
Ännu märkligare var dock att färgformen är beskriven som en underart av den norska experten Astrid Löken, ssp liepeterseni. Känd från norska västkusten från Bergen och upp till Lofoten. Så långt har vi kommit nu. Är det en vilseflugen hane som kommit hela vägen från Norge? Tveksamt, den borde vara mer avflugen då dvs sliten. Har den kommit instängd i en båt? Finns det kanske en population i området som undgått mig? Inget är omöjligt i dagens läge, jag kommer dock att noga granska varenda brun humla jag ser nu i sommar.
[attachment=47309:muscorum.jpg]
Å vad spännande!!!
Då har man något nytt att kolla efter.
Hoppas du berättar mera om du hittar flera.
Alltid roligt med anorlunda fynd och arter.
Fågelvägen
18-02-2010, 16:23
Vacker och lurvig, fin bild!
Kanske den hade åkt buss eller tåg? Både humlor och getingar verkar stiga på och åka med en bit. Åstadkommer tyvärr hysteri och mordlystnad bland andra passagerare. Tänk om det är Någon Sällsynt som slås ihjäl!
Gossen Ruda
18-02-2010, 16:56
Jo, det är lite roligare när man hittar något sånt här även om triviala arter inte är så dumt heller. Jag återkommer om jag hittar någon mer i sommar. På tal om ovanliga arter så tog jag en hane och en hona av en solitärgeting i Härryda förra året, Ancistrocerus antilope. Senaste fyndet från Västergötland är över 100 år gammalt. Nu är det inte så att arten har sovit törnrosasömn, det är bara ingen som har samlat steklar här under samma tidsrymd. Därför är det bra för utbredningskunskapen att jag samlar här.
Tur att det finns någon, som kan ta upp gamla traditioner.
Vem vet, det kan kommit nya arter och några kan ha försvunnit.
Spännande! Det blir till att hålla utkik efter bruna humlor med svart rumpa i sommar. Nu har jag läst din intressanta artikel om den i Aromia också.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.