Full version: Fröundran
Frideborg
Har hittat gamla fröpåsar.
Både ettåringar och perenner.
Vad tror ni.
Är det nåt att satsa på?
De är 3-7 år gamla
mvh Frideborg
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror lite på vilka sorter det är, många ettåringar och perenner har mycket långlivade frön som kan leva bra mycket längre än 3-7år men en del sorter har frön med inte så lång livslängd.
Frideborg
Det är Astrar,Blåklint,Lejongap,Luktärt,Ringblomma,Rosenskära,Tagetes,Sommarmalva,Zinni
a,
KrassePensee.
Rubeckia,Stjärnflocka,Riddarsporre,Aklleja,Bolltistel,Brudslöja,Lavendel, och Luktviol.
mvh Frideborg
Peztis
Jag kanske kan tipsa om denna tråd http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=94998
biggrin.gif
Frideborg
Hej !
Mkt trevligt med frötråd!
mvh Frideborg
veram
Testa att så! Du kan ju prova att så några frön i fuktat papper, för att se om de vill gro och så resterande frön senare av ettåringarna. Av de perenna som behöver stratifiering kan du så nu och ställa ut.
Jag har sått pelargonfrö från 2005 i kruka i januari och alla frön grodde! Jag var skeptisk innan måste jag säga.
Lycka till! Veram
Åsa, mälardalen zon 2
Stjärnflocka och akleja brukar inte gro bra med gamla frön men de flesta andra speciellt de ettåriga brukar ha frön som gror hyfsat bra även när de har nåra år på nacken.
Frideborg
Tack för tipsen!
Bra att veta nu när jag hittat och fått gamla fröer.
Skall bli spännande.
mvh Frideborg
Rosmarin
Jag tycker att du ska prova!
Jag hade sått alla frön av samma sort i en kruka och respekterat den sortens fröns förutsättningar. Dvs: alla aklejor av samma sort i en kruka, alla blåklintsfrön av samma sort i en kruka osv. Ut i kylan med de sådder som behöver det, och in i värmen med de som vill det. osv. Dvs. att jag hade gjort på samma sätt som jag gör vanligtvis gör med alla mina sådder.

Hoppas att det inte blev rörigt nu och att du förstår hur jag menar.
Frideborg
Det låter bra.Praktiskt oxå.
Skall ta till mig tipset tack tack!
mvh Frideborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon