Full version: Klockranka
Polly66
Hej!

Jag byggde en spalje o grävde en rabatt under den för tre år sedan då jag flyttade hit.
Sådde då fleråriga luktärter o skott från en grön klätterväxt från mammas rabatt (ingen aning om vad det är, men den har vackra stora blad)
Såg fram emot en tjock grön vägg på min spalje, men det går såå sakta sleeping.gif

Letade nya förslag o fann Klockrankan. Har suttit o läst fjolårets tråd som var riktigt låååång!

Den verkar vara svår att få blom på före frosten. Att så den tidigare inne är ju uppenbart inte ett alternativ!

Jag undrar:

* Är den värd "besväret" att så ändå?
* Har den vackra blad, fylligt växtsätt ifall den inte får några blommor?
* Läste att den vill ha full sol, funklar det med sol halva dagen?
* Hur hög kan den egentligen bli?

Tacksam för råd & tips
Alexander-VG-zon3
jag tycker dom är vackra även utan blommor, men så klart är blommorna nåt man vill ha.

är det en varm sommar och höst så håller dom väldigt länge även någon lätt första frostnatt tål dom, så jag tycker det är värt att så dom.

här är bilder som jag tog förra hösten den 11okt nere i centrum och dom var vackra väldigt länge

http://www.pixbox.se/pic_show_id29607202.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29607213.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29607221.html

jag har redan sått mina, såddes i början av feb. men dock sådde jag dom under extra ljus och ganska svalt ställe så dom blir knubbiga och fina. så har du ett sådant utrymme kan du så dom i feb. och då också mer chans till tidigare blomning. annars utan extra ljus så dom i mars.

dom funkar i halvskugga, men desto mer sol är ju såklart bättre. dom gillar värme speciellt hög nattvärme , för att växa bra och blomma bra. jag odlar mina i östläge. och så hur dom täcker med ''bladen'' beror ju på sommaren/vädret och vattningen och näring. lucker jord som är näringsrik tycker jag funkar bra och gärna låta dom torka upp lite (om det nu inte är jätte varmt och soligt för då dricker dom mycket). annars mår dom bra av att få torka upp lite. den kan bli ca 3-6m hög (lång i rankorna).

sedan är det viktigt att inte sätta ut dom för tidigt även om det är frostfritt så gillar dom inte kalla nätter i början. blir det för kallt så kan dom avstanna vilket blir negativt till blomningen. däremot på hösten är kyliga nätter inget problem och kan även fortsätta att vara vacker efter en lätt forstnatt.
Polly66
CITAT (flaxss @ 18-02-2010, 18:49) *
jag tycker dom är vackra även utan blommor, men så klart är blommorna nåt man vill ha.

är det en varm sommar och höst så håller dom väldigt länge även någon lätt första frostnatt tål dom, så jag tycker det är värt att så dom.

här är bilder som jag tog förra hösten den 11okt nere i centrum och dom var vackra väldigt länge

http://www.pixbox.se/pic_show_id29607202.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29607213.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29607221.html

jag har redan sått mina, såddes i början av feb. men dock sådde jag dom under extra ljus och ganska svalt ställe så dom blir knubbiga och fina. så har du ett sådant utrymme kan du så dom i feb. och då också mer chans till tidigare blomning. annars utan extra ljus så dom i mars.

dom funkar i halvskugga, men desto mer sol är ju såklart bättre. dom gillar värme speciellt hög nattvärme , för att växa bra och blomma bra. jag odlar mina i östläge. och så hur dom täcker med ''bladen'' beror ju på sommaren/vädret och vattningen och näring. lucker jord som är näringsrik tycker jag funkar bra och gärna låta dom torka upp lite (om det nu inte är jätte varmt och soligt för då dricker dom mycket). annars mår dom bra av att få torka upp lite. den kan bli ca 3-6m hög (lång i rankorna).

sedan är det viktigt att inte sätta ut dom för tidigt även om det är frostfritt så gillar dom inte kalla nätter i början. blir det för kallt så kan dom avstanna vilket blir negativt till blomningen. däremot på hösten är kyliga nätter inget problem och kan även fortsätta att vara vacker efter en lätt forstnatt.

OK, tack för svaret smile.gif
Jag får kanske göra ett försök då i alla fall. Men det kändes lite vanskligt med höjden... 3-6 meter!
Undras vad grannen kommer att säga då mina blommor växer över hans fönster whistling.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Polly66 @ 18-02-2010, 21:36) *
OK, tack för svaret smile.gif
Jag får kanske göra ett försök då i alla fall. Men det kändes lite vanskligt med höjden... 3-6 meter!
Undras vad grannen kommer att säga då mina blommor växer över hans fönster whistling.gif

det blir ju inte raka höjden på 3-6m, utan rankorna växer ju på sidan och neråt och in värvat i sig själv. utan det är att rankorna blir 3-6m, själva växtens höjd blir väl mer 1-2m. hoppas du förstår.
Polly66
CITAT (flaxss @ 18-02-2010, 22:15) *
det blir ju inte raka höjden på 3-6m, utan rankorna växer ju på sidan och neråt och in värvat i sig själv. utan det är att rankorna blir 3-6m, själva växtens höjd blir väl mer 1-2m. hoppas du förstår.

Ahhh, då är jag med!
Hade ju läst mig till att de kunde bli upp till två meter, men så såg jag alla fina foton på jättestora klockrankor i olika profilalbum o sen ditt svar... rolleyes.gif
Då är inte "problemet" höjden, utan åt vilket håll jag ska styra rankorna... Men de kan ja köpa happy.gif
Solstorm
Jag har haft klockranka som blivit bra mycket längre/högre än två meter. Det där med halvskugga är tveksamt. De växter bra och blir gröna och frodiga men blomningen beror direkt på mängden sol och värme. Om det blir en varm sommar med mycket sol så ger de bra med blommor, blir sommaren sval med mindre sol så blir det inte lika mycket blommor.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Solstorm @ 19-02-2010, 17:26) *
Jag har haft klockranka som blivit bra mycket längre/högre än två meter. Det där med halvskugga är tveksamt. De växter bra och blir gröna och frodiga men blomningen beror direkt på mängden sol och värme. Om det blir en varm sommar med mycket sol så ger de bra med blommor, blir sommaren sval med mindre sol så blir det inte lika mycket blommor.

jo den på bild som jag visar är nog högre än 3m men det beror ju hur man leder rankorna. och jag skrev ju också att dom vill ha/ska ha sol och mycket värme för att blomma och växa som bäst. och att en bra sommar ger en bättre blomning. den jag visade här på bild växer i halvskugga så nog funkar det även om det inte är optimalt.
strandskatan
Klockranka är lätt att övervintra inne, och sticklingar på våren rotar sig otroligt lätt! Frön planteras stående på högkant för bättre groning, de kan annars ruttna.
Polly66
OK, nu har jag fått beslutångest...

Jag har alltså tidigare sått luktärtor o pipranka.
Halvhjärtat o oengagerat, vilket resulterade till halvtaskig tillväxt!

Nya tanken inför sommaren 2010 var att testa klockrankan i stället... Men nu blir jag så osäker blink.gif

Jag är inte den mest tålmodiga vad det gäller förkultivering. Lite plats o dålig på omskolning
(vilket kräver än mer plats) Vill ha lätt sådda, helst odlingsanv 1, direkt på plats!

Om jag ska göra mig till o så klockranka, jävlas m slingertrådar som trasslar in sig i allt
å så visar det sig att det inte funkar i min halva-dagen-skuggiga-rabatt...

Så, vad tror ni...?!
Kanske är det ändå bättre att hålla mig till luktärt och eller pipranka...?!

Jaa, jag vet att jag är velig! Men det är ju därför jag ber er om hjälp blush.gif
Alexander-VG-zon3
har du provat rosenböna ? lätt att så, så antigen inne någon vecka innan utplantering eller direkt på plats i april-maj (beroende på vädret).

de växer snabbt och blommar mycket och väldigt lättskötta. jag odlade rosenböna förra året i östläge och det funkade jätte bra.

sedan finns det ju både ettårig humle och flerårighumle som övervintrar ute även i krukor (om de har stor volym). humle växer snabb och täcker snabbt och är vackra. används mer som bladväxt.

annars så kanske du kanske ska plantera nåt flerårigt ? går oftast att föröka igenom sticklingar/rotskott om man inte vill köpa plantor. exempel murgröna vackra städsegröna blad och tål skugga/sol och väldigt lättskött. som gammal får den helablad och blombollar på hösten.

eller varför inte klätterhortsensia eller kaprifol som bägge funkar i skugga-halvskugga och dessutom så blommar dom. väldigt lättskötta och täcker. finns doftande kaprifoler också.
Polly66
CITAT (flaxss @ 21-02-2010, 17:08) *
har du provat rosenböna ? lätt att så, så antigen inne någon vecka innan utplantering eller direkt på plats i april-maj (beroende på vädret).

de växer snabbt och blommar mycket och väldigt lättskötta. jag odlade rosenböna förra året i östläge och det funkade jätte bra.

sedan finns det ju både ettårig humle och flerårighumle som övervintrar ute även i krukor (om de har stor volym). humle växer snabb och täcker snabbt och är vackra. används mer som bladväxt.

annars så kanske du kanske ska plantera nåt flerårigt ? går oftast att föröka igenom sticklingar/rotskott om man inte vill köpa plantor. exempel murgröna vackra städsegröna blad och tål skugga/sol och väldigt lättskött. som gammal får den helablad och blombollar på hösten.

eller varför inte klätterhortsensia eller kaprifol som bägge funkar i skugga-halvskugga och dessutom så blommar dom. väldigt lättskötta och täcker. finns doftande kaprifoler också.

Låter spännande! Ska gensast sätta mig o kolla foton o läsa lite om dem.
Tack happy.gif
Östh
Har inte haft tid att helt följa tråden. Vill bara meddela att frö av klockrankan gror trots att de inte har legat i blöt el såtts på högkant. Njuter nu av att se 9 av 9 frö gro perfekt inom mindre än 10 dagar. tummenupp.gif Ni som tvekar och tror att klockrankan lär lite "kingig"/krångligt- lägg bara ner frön i såjord och täck sedan lite lätt. Jag hoppas och tror att vi kanske kan få njuta av en några meter hög växt i sommar wink.gif
Maggan H
CITAT (Östh @ 02-03-2010, 19:38) *
Har inte haft tid att helt följa tråden. Vill bara meddela att frö av klockrankan gror trots att de inte har legat i blöt el såtts på högkant. Njuter nu av att se 9 av 9 frö gro perfekt inom mindre än 10 dagar. tummenupp.gif Ni som tvekar och tror att klockrankan lär lite "kingig"/krångligt- lägg bara ner frön i såjord och täck sedan lite lätt. Jag hoppas och tror att vi kanske kan få njuta av en några meter hög växt i sommar wink.gif

Håller med helt och fullt, jag varken lägger i blöt eller sår på högkant och groningen brukar vara 100%. tummenupp.gif
Tror säkerligen att du får fina höga plantor Östh, toppa dem några ggr så tätnar de bra. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon