Eva i Skåne
16-12-2002, 20:37
Jag har blandat malda kikärter med sesampasta och vitlök förr, men skulle det vara något mer i?
Och var köper man ny sesampasta? Jag har frågat i utländska butiker utan resultat, men sen har jag läst att det heter något annat. Någon som vet?
Jag behöver göra lite vegetariska varianter till julbordet.
Sesampastan kallas för tahini. Den kan finnas i hälsokostbutiker. Kryddning av hommos (alternativa stavningssätt; hummus, hoummus) görs efter tycke och smak. Lite cayennepeppar, spiskummin och citron, kanske?
Olivolja (eller annan god olja) och citron, dessutom tycker jag att det är gott med dill och chili eller cayennepeppar. Sesampastan brukar jag hoppa över.
Helen i Skåne
17-12-2002, 08:06
Jag brukar mixa kikärter, olivolja, rejält med vitlök, citron och salt. Guuuuud vad jag blev sugen nu så här på morgonkvisten!
Sesampastan kan man hoppa över, ja. Det brukar jag också göra. I en receptbok jag har står det att det är kort hållbarhetstid på tahini, så man bör kolla redan i affären om burken man köper har god marginal fram till bäst-före-datumet.
Jag blir aldrig sugen på något på morgonen...

Jag får känna efter i kväll i stället!
Jag brukar använda sesampasta eller sesamolja när jag har. Annars lime, salt, peppar, olja och vitlök. Har jag färsk peppar tar jag det, annars krossad chili. Har jag inte det blir det rosmarin. Har jag inte det går det bra med vilken färsk eller torkad örtkrydda som helst. Blir den torr kan det vara gott med lite buljong i.
Cilla
Eva i Skåne
17-12-2002, 21:06
Tack för hjälpen.
Det var citron jag inte kunde komma på. Jag tror jag också ska hoppa över sesampastan nu, så slipper jag leta i affärerna. Jag tar olivolja istället. Dessutom ska jag använda lite av mina torkade örter. Det ska bli gott.
Hälsn Eva
Sesamolja fungerar närapå lika bra om det är sesamsmaken man vill åt, och den är iallafall här lättare att hitta.
Cilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.