Christina i Taxinge~
Ser att Djurskyddet Sverige startat ett upprop för att kräva märkning av halal- och kosherslaktat kött.
Tänk, jag trodde inte att sånt fanns i våra vanliga ICA och COOP.......naivt?
Jag skulle ju isåfall gärna se att det märktes.
Skickade ett mail till COOP och frågade om detta.
Fick till svar att djuren bedövas först, vänds sedan mot Mecka och man läser en bön innan man skär halsen av dem.

Visste ni om att det finns religiös slakt i Sverige och att köttet säljs i vanliga butiker?

Djurskyddet Sverige

Åsa, mälardalen zon 2
Javisst finns halalslakt i sverige fast det är inte samma halalslakt som utomlands eftersom den typen av halalslakt som finns utomlands inte är tillåten i Sverige. De djur som halalslaktas i Sverige slaktas på exakt samma sätt som vanliga djur fast de blir vända till Mecka och välsignade av en Imam. Jag har inget mot att man välsignar djuret innan man slaktar det så svenskt halalkött har jag inga problem med att köpa + äta, varför skulle man protestera mot svensk halalslakt när de slaktas på identiskt sätt som de andra djuren?.
Fny
så länge inte slakten sker på ett ovanligt smärtsamt eller panikartat vis så ser jag inget fel på just religiös slakt... tror att det ofta är betydligt lugnare slakt än på många "vanliga" slakterier, t.ex. Men det vore väl ändå bra med sådan märkning av köttet, så de som av religiösa skäl endast äter sådant kött har lättare att hitta rätt. Men SJÄLVKLART talat jag på intet sätt för plågsammare slaktmetoder, som bara är förkastliga. Jag menar, jag är ju fortfarande veggo i hjärtat... Men ska man prompt slakta djur så ska det göras så lugnt och smärtfritt som möjligt, det är det enda jag bryr mig om.
Christina i Taxinge~
Det var bara det att jag var (är) så naiv att jag inte visste att det fanns öht!
Nu vet jag det.
Grejen är också om man kan lita på att det fungerar som det är tänkt och att inte det kommer in religiöst slaktat kött utifrån Europa och som alltså inte alls slaktas på "svenskt" sätt..
Det som står på Djurskyddets sida.
Aqvakul
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-02-2010, 18:53) *
Javisst finns halalslakt i sverige fast det är inte samma halalslakt som utomlands eftersom den typen av halalslakt som finns utomlands inte är tillåten i Sverige. De djur som halalslaktas i Sverige slaktas på exakt samma sätt som vanliga djur fast de blir vända till Mecka och välsignade av en Imam. Jag har inget mot att man välsignar djuret innan man slaktar det så svenskt halalkött har jag inga problem med att köpa + äta, varför skulle man protestera mot svensk halalslakt när de slaktas på identiskt sätt som de andra djuren?.

tummenupp.gif
LasseB
Vet i sjutton om man kan kalla dethär köttet för halal. Halal betyder ju tillåtet och jag tror inte att varesig muslimer eller judar utanför Sverige skulle godkänna den slaktmetod som vi använder.

Håller delvis med Åsa men ser ju samtidigt risken med att vi idag har halalkött, imorgon importerat äkta halalkött och i ytterligare nästa steg så kanske vi har inhemskt äkta halalkött
Piccante
som Åsa skrev, det finns slakterier i Sverige där djur slaktas enligt svensk djurskyddslag men vänds mot Mecka och djuret välsignas av en troende muslim. Den slakten brukar godkännas av liberala muslimer som anpassar sig efter omgivningen. Tro det står i Koranen att man ska äta halal och be så långt det är möjligt men man får anpassa sig efter förutsättningarna.

Det verkar finnas en märkning i England och andra länder, har sett halalmärkning på importerad kyckling och misstänker att den som importerats har halalslaktats enligt stränga regler dvs utan bedövning eftersom det är tillåtet i vissa länder.
ängsvädd
Jag hörde om att det kanske blir tillåtet med religiös slakt av djur som man gör utomlands, men jag vet inget om det. Någon som vet mer?
Huggorm
Det som är lite känsligt är ju att vid halalslakt skall djuret tömmas på blod. Det görs genom att man skär av halsådern och låter blodet rinna ut medan djuret ännu lever. Detta är lite känsligt för svenskar som vill att djuret skall dö ögonblickligen. Men jag vet inte hur illa det egentligen känns för djuret att förblöda, dom blir väll bara väldigt trötta och somnar strax.
Piccante
CITAT (Huggorm @ 18-02-2010, 19:34) *
Det som är lite känsligt är ju att vid halalslakt skall djuret tömmas på blod. Det görs genom att man skär av halsådern och låter blodet rinna ut medan djuret ännu lever. Detta är lite känsligt för svenskar som vill att djuret skall dö ögonblickligen. Men jag vet inte hur illa det egentligen känns för djuret att förblöda, dom blir väll bara väldigt trötta och somnar strax.

För en vuxen ko tar det allt några minuter att förblöda. En kyckling dör nog ganska fort. Tanken är nog att hjärtat ska slå för att tömma kroppen på blod fortare och därför vill de inte bedöva djuret så det är medvetslöst.
LasseB
Ett litet påpekande
Alla djur slaktas levande. Skillnaden är av vid halal är djuret vid fullt medvetande men vid "svensk" slakt så är djuret så kraftigt bedövat att det inte känner varken panik eller smärta när strupen snittas.

Huggorm
CITAT (Markus_H @ 18-02-2010, 19:53) *
För en vuxen ko tar det allt några minuter att förblöda. En kyckling dör nog ganska fort. Tanken är nog att hjärtat ska slå för att tömma kroppen på blod fortare och därför vill de inte bedöva djuret så det är medvetslöst.

Och här har vi en delikat motsättning mellan två känsliga områden i svensk politik. Man vill inte gärna begränsa vare sig islam eller judendom, och samtidigt kan vi inte tillåta något djurplågeri. Det är bara att luta sig tillbaka och se på medan två krafter ställs mot varandra.

Jag gissar att det är som det brukar: Förfarandet är olagligt men genom att undvika kontroll får folk i praktiken göra som dom vill i alla fall. Som att sänka hastighetsgränserna på alla byvägar samtidigt som man aldrig har några kontroller, folk kör som dom vill ändå.

CITAT (LasseB @ 18-02-2010, 20:05) *
Ett litet påpekande
Alla djur slaktas levande. Skillnaden är av vid halal är djuret vid fullt medvetande men vid "svensk" slakt så är djuret så kraftigt bedövat att det inte känner varken panik eller smärta när strupen snittas.

Vid svensk slakt används slaktmask, en spik i hjärnan dödar nog omgående. Men på sätt och vis är väll djuret bara bedövat i perioden mellan att hjärnan är död till att resten av kroppen slutat fungera.
Hej igen
Halalkyckling var enda hela kyckling som fanns att få på Coop forum hos oss, kring jul.
Den har funnits här i flera år ... jag köper den inte.

Kyckling hel halal
1 KG (QIBBLA HALAL) kostar 39.90 kr/kg

Christina i Taxinge~
Undrar om det kan komma in religiöst slaktat kött utifrån Europa på t ex Lidl & Willys....?

har man råd är det nog säkrast att alla köper kravkött eller åtminstone kött märkt "svenskt".

pejori
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 18-02-2010, 20:18) *
Undrar om det kan komma in religiöst slaktat kött utifrån Europa på t ex Lidl & Willys....?

har man råd är det nog säkrast att alla köper kravkött eller åtminstone kött märkt "svenskt".

Risken är stor, då det inte är inportförbud på det.
I muslimtäta områden finns det redan. (det står NZ på, men katten vet, om det stämmer)
Huggorm
CITAT (pejori @ 18-02-2010, 20:21) *
Risken är stor, då det inte är inportförbud på det.
I muslimtäta områden finns det redan. (det står NZ på, men katten vet, om det stämmer)

Det kanske står "halalslaktat" på paketet, men så är det bluff...
Piccante
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 18-02-2010, 20:18) *

Finns redan, man ser det ganska ofta.
pejori
CITAT (Huggorm @ 18-02-2010, 20:22) *
Det kanske står "halalslaktat" på paketet, men så är det bluff...

Vet ej, men finns gör det .
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det är inte importförbud, och ex. lammkött från Nya zeeland brukar ha halalmärkning på sig har jag sett på förpackningarna på Coop.
Piccante
CITAT (Huggorm @ 18-02-2010, 20:08) *
Och här har vi en delikat motsättning mellan två känsliga områden i svensk politik. Man vill inte gärna begränsa vare sig islam eller judendom, och samtidigt kan vi inte tillåta något djurplågeri. Det är bara att luta sig tillbaka och se på medan två krafter ställs mot varandra.

Jag gissar att det är som det brukar: Förfarandet är olagligt men genom att undvika kontroll får folk i praktiken göra som dom vill i alla fall. Som att sänka hastighetsgränserna på alla byvägar samtidigt som man aldrig har några kontroller, folk kör som dom vill ändå.
Vid svensk slakt används slaktmask, en spik i hjärnan dödar nog omgående. Men på sätt och vis är väll djuret bara bedövat i perioden mellan att hjärnan är död till att resten av kroppen slutat fungera.

Jag tror inte att det fuskas eftersom alla slakterier står under livsmedelsverkets kontroll och det finns en besiktningsveterinär vid varje slakteri. Däremot finns det husbehovsslakt och där är kanske möjligheterna större att få köpa sig förbi reglerna?

Frågan är svår. Det är det sekulära samhällets djurskyddslag mot religionsfriheten. Folkpartiet motionerade en gång om att tillåta halal/ koscher av religiösa skäl för att inte diskriminera.
Huggorm
Ingen som hittat halalslaktat griskött? Det vore stor humor.
Christina i Taxinge~
CITAT (Markus_H @ 18-02-2010, 20:23) *
Finns redan, man ser det ganska ofta.

Å fy devil.gif !
Detta hade jag ingen aning om....gissa om jag kommer att ha ögonen på helspänn nästa gång jag är på Willys!

gnon49
Ja när vi väl har minskat religionens påverkan i samhället så kryper den in bakvägen rätt ner i köttdisken.
Öppna en chark i mosken eller synagogan där religionen hör hemma. Varför skall alltid religionen vara på tvären mot samhället.

CITAT (Huggorm @ 18-02-2010, 20:26) *
Ingen som hittat halalslaktat griskött? Det vore stor humor.

Vänder du en gris mot Mecka grymtar Imanen ogillande.
theseraphim
Frågan är om djuret lider mer av halalslakten eller inte, sett djur blivit avlivade på vanligt sätt och de verkar sprattla en hel del men det kan ju vara nervsignaler men bara för att de får ett skott i pallet behöver det inte innebära snabb död, det knallar omkring en hel del folk med kulor och splitter i skallen som tex veteraner från Afghanistan och Irak.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 18-02-2010, 20:36) *
Varför skall alltid religionen vara på tvären mot samhället.

Därför att samhället strävar mot utveckling medan religionen strävar mot stillastående
Piccante
CITAT (theseraphim @ 18-02-2010, 20:58) *
Frågan är om djuret lider mer av halalslakten eller inte, sett djur blivit avlivade på vanligt sätt och de verkar sprattla en hel del men det kan ju vara nervsignaler men bara för att de får ett skott i pallet behöver det inte innebära snabb död, det knallar omkring en hel del folk med kulor och splitter i skallen som tex veteraner från Afghanistan och Irak.

Dödsryckningar är helt omedvetna. Det ska i princip räcka med en kula rakt i hjärnan för att knocka ett djur. Slaktmetoden är förhoppningsvis framtagen i samarbete med veterinärer så de nska vara så snabb som möjligt. för mindre djur används kolmonoxidbedövning eller el. Tror de metoderna är mer sårbara för fel.
Meriona
Slaktmask är inte hundraprocentig heller tyvärr. Som parentes kan jag nämna att här i närheten avrättades en man med slaktmask för ett år sedan, men även om gärningsmannen var kobonde och van att nödslakta, så dog den stackars mannen inte direkt, han hade krälat omkring och blodat ner hela lägenheten. Fast såklart kunde det ju vara så att mördaren tänkt ut det också. Men visst förekommer det att de misslyckas även på slakterierna, det har jag bestämt läst om, däremot kan jag inte komma ihåg var, så nån länk kan jag inte lägga in. Kanske i Djurskyddet, men det kan också vara i en vanlig dagstidning.

Huggorm
Det finns ju dom som överlevt att få ett järnspett tvärs genom skallen, hjärnan är ett fantastiskt organ. Slaktmask är knappast dödligt på direkten i 100% av fallen, men ändå tillräckligt ofta för att vara en bra avlivningsmetod. Jag gissar att det dödar omedelbart i mer än 99% av fallen.
Christina i Taxinge~
CITAT (LasseB @ 18-02-2010, 20:05) *
Ett litet påpekande

Är det så att strupen skärs av?
Eller snittar man halspulsådern?
Om det är strupen som snittas kan man knappast tvivla om vilket sätt som är värst att dö på - den äkta halalslakten eller den "svenska" halalslakten!
Den ångest djuret måste uppleva isåfall, går bortom förståndet!!

Huggorm
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 18-02-2010, 21:39) *
Är det så att strupen skärs av?
Eller snittar man halspulsådern?
Om det är strupen som snittas kan man knappast tvivla om vilket sätt som är värst att dö på - den äkta halalslakten eller den "svenska" halalslakten!
Den ångest djuret måste uppleva isåfall, går bortom förståndet!!

Det finns ingen anledning att skära av strupen, det är bara halspulsådern man skär av för att tömma djuret på blod

Så här står det i koranen om vad muslimer inte får äta:
CITAT (Koranen (5:3))
kött av självdöda djur, blod, svinkött och sådant kött som har slaktats i ett annat namn än Guds, samt vidare kött av djur som strypts, kvävts eller dödats genom ett hårt slag eller som fallit utför ett stup eller stångats ihjäl eller rivits av ett rovdjur.

Dom får alltså över huvud taget inte lov att äta kött från djur som dödats med slaktmask eftersom det är just ett hårt slag. Blod får dom heller inte äta, det är därför dom vill tömma djuret på det medan det är möjligt. Det är inte alls lika lätt att bli av med blodet när djuret redan är dött.
theseraphim
tänk på alla djur jägarna har ihjäl de dör sällan snabbt....Springer djuret iväg ochd et behövs eftersök är det inga ryckningar
Piccante
CITAT (theseraphim @ 18-02-2010, 22:10) *
tänk på alla djur jägarna har ihjäl de dör sällan snabbt....Springer djuret iväg ochd et behövs eftersök är det inga ryckningar

Jägare siktar inte på huvudet pga för liten träffyta. En kula i hjärt/lungregionen kan gå igenom djuret men chockverkan av träffen brukar slå ut organen efter en stund. En ko som får en kula rakt i hjärnan springer inte omkring utan det är dödsryckningar om de sprattlar.
Hej igen
Hemma på gården dödades djuren med slaktmask ... tror inte att det någonsin hände
att djuret inte dog (föll ner) direkt.

LasseB
CITAT (Huggorm @ 18-02-2010, 20:08) *

Nja inte riktigt så Slaktmasken dödar inte djuret utan slår ut medvetandet. Meningen är ju att hjärtat ska hjälpa till att pumpa ut blodet.

Skillnaden mellan halal och svensk slakt är ju just det att djurei vid halal är vid fullt medvetande medan den svenska slakten bygger på ett levande men medvetslöst djur. Smågrisar sänks ofta ner i en kammare med kväve varvid medvetandet slås ut.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaktmask

BinnikeBengt
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 18-02-2010, 18:48) *
Ser att Djurskyddet Sverige startat ett upprop för att kräva märkning av halal- och kosherslaktat kött.
Tänk, jag trodde inte att sånt fanns i våra vanliga ICA och COOP.......naivt?
Jag skulle ju isåfall gärna se att det märktes.
Skickade ett mail till COOP och frågade om detta.
Fick till svar att djuren bedövas först, vänds sedan mot Mecka och man läser en bön innan man skär halsen av dem.

Visste ni om att det finns religiös slakt i Sverige och att köttet säljs i vanliga butiker?

Djurskyddet Sverige

Jajemänsan, här är ett slakteri som ritualslaktar på löpande band i Sverige http://www.muslimhalal.net/
Det är allt mysigt med andra kulturer tycker jag. Mer sånt i Sverige smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon