Mattsson
HJÄLp, som sagt! Mina chilisar grodde och började växa och sen har många av dom bara stannat. Det är små gröna pinnar med "fröhattar" och inga utvecklade blad, och så har det varit länge nu, vi pratar veckor här.... Vad är felet? Hur gör jag för att dom ska komma igång igen! Jag har försökt att vattna sparsamt och sen ge dom vatten för att få dom att komma igång liksom, jag har rotat runt i jorden för att släppa in luft och jag har hotat och bönat men inget hjälper. Jorden är såjord blandat med vanlig jord, mest vanlig jord, så jag tycker inte att det borde vara för lite näring...

Någon som har ett tips?
Shrimpii
Jag hade liknande problem med ett par av mina chilisar, men långt ifrån alla. Vissa av dem utvecklade ett "tredje" blad efterhand vid sidan av fröhatten. Som det ser ut nu så har dem börjat växa igen, men inte alls lika fort som dem andra (som är inne på andra bladparet)

Verkar ju som att bara vänta fungerar, men om någon har något tips så tar jag gärna emot det jag med biggrin.gif
Anja Danmark
Jeg har også haft et par stykker af den slags, men har simpelthen klippet "frøhatten" forsigtigt af uden at tage hele bladet med, og det ser ud til at fungere!
Åsa, mälardalen zon 2
Fröskalet fastnar ifall det är för låg luftfuktighet då kan man behöva hjälpa till och pilla bort skalet.
Pata
Det finns flera skäl till att det inte växt så bra (tex låg luftfuktighet, svaga/gamla frön mm). Om man ska försöka hjälpa fröet har jag och fler andra lyckats klippa upp den övre delen av fröskalet. Risken finns att man har ihjäl fröet men den chansen får man ta. Är man för sent ute så har bladen ruttnat i fröet.

skogstroll
Fin blogg du har pata.... gallra...hu.... jag har så fruktansvärt svårt för att göra mig av med små plantor men det blir så fruktansvärt MÅNGA whistling.gif
Mattsson
Ok, tack, ska gå ner och klippa nu då....!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon