Full version: Installation Lysrör
MirMaja
Hej!

Köpte mig en 2gånger 36w armatur på Clas Ohlssons förra veckan och gick idag tillbaka för att fråga vad jag behövde för att kunna installera den med stick kontakt.

Fick svaret att jag inte fick göra detta utan elektriker? Kändes lite trumpet när jag gick därifrån, hur gör ni? Trodde man bara kunde sätta ihop armaturen med en sladd och stick kontakt och bara plugga in i väggen, men det kanske inte är så enkelt...

Mycket tacksam för enkelt svar wink.gif
skånepåg
Hehe , det e mega enkelt, det enda du behöver är en (sockerbit) En vit sak med skruvar på och hål för sladdarna och köpa en stickpropp tror jag det heter för den väggutaget du ska ha den till biggrin.gif
Sen är det bara till att sätta i sladdarna, och koppla in, men tepja gärna skarvarna för att vara på säkra sidan
sen för att inte få en stöt eller vatten kanske ^^

De vill bara vara på den säkra sidan men vem somhelst med lite el kunskap kan ju det ^^
MirMaja
Så det jag behöver köpa till är en sockerbit och en stickpropp? Men vilken sladd köper man då?

Jag har inte lite elkunskap, jag har noll elkunskap unsure.gif
Huggorm
Du behöver ingen sockerbit, och bör inte tejpa någonstans. Inuti armaturen finns en kopplingsplint där du kopplar in kabeln. Just som du gissar räcker det att du skaffar en kabelstump med en stickpropp i änden. Det finns färdiga med uppskalade ledare att köpa, det kan vara lättare för den som är ovan. Annars kan du skaffa en förlängningskabel och klippa bort ena änden.

Eventuellt behöver du en liten skruvmejsel för att kunna koppla, men nu för tiden har många armaturer skruvfria anslutningar. Man trycker ner en fjäderbelastad "knapp" och sticker in ledare i hålet bara, släpper upp och det sitter fast. Ryck lite försiktigt för att se att det verkligen sitter, och se till så ingen koppar sticker utanför.

Och koppla rätt färg på rätt plats. Jorden är viktigast, den är gulgrön.

Du får lov att göra detta själv om du har nödvändig kännedom, eller hur dom nu uttrycker det. Skall lampan monteras fast och kopplas in direkt på elnätet, utan stickpropp måste dock en elektriker göra det.

Lämplig anslutningssladd finns också på clas ohlson, art. nr 32-1113 till exempel. Kostar 29kr så det kunde varit värre.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135944398
LasseB
CITAT (MirMaja @ 19-02-2010, 11:36) *
Så det jag behöver köpa till är en sockerbit och en stickpropp? Men vilken sladd köper man då?

Jag har inte lite elkunskap, jag har noll elkunskap unsure.gif

Bara det faktum att du frågar får mig att vitna lite
Be någon händig, man eller kvinna, i din omgivning om hjälp.
I sak har Huggorm rätt men om du osäker GÖR DET INTE SJÄLV
zippoo
CITAT (LasseB @ 19-02-2010, 19:38) *
Bara det faktum att du frågar får mig att vitna lite
Be någon händig, man eller kvinna, i din omgivning om hjälp.
I sak har Huggorm rätt men om du osäker GÖR DET INTE SJÄLV

varför? Så länge man kopplar spänningslöst och sätter jorden på rätt plats så är det ju inga problem. Men vet man inte vart jorden ska sitta så bör man inte hålla på. fast det enklaste om man själv är okunnig är nog att fråga någon man känner, man känner alldeles säkert någon som kan skillnaden på fas, neutralledare (nolla) och skyddsledare (jord/PE).
Lady Hamilton
Varför inte ta med armaturen till en el-affär eller liknande och be dem motera "sladden" åt dig? det gör de på ett "kick" o det blir rätt på en gång Som tidigare sagts är man inte insatt i hur det fungerar så är det bättre att be om hjälp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon