Molngrabb
19-02-2010, 10:57
I år har jag tänkt att odla lite grönsaker i pallkragar som förhoppningsvis kommer att vara 80x120 cm. Det jag undrar är om min planeringsskiss är acceptabel eller om jag bör plantera på något annat sätt? Jag har inte tagit hänsyn till om några grönsaker "trivs" som grannar utan jag har planerat på ren känsla.
Kolla på skissen och kom gärna med konstruktiva råd
Rigoletto
20-02-2010, 15:44
Hej!
Squashen behöver nog en egen pallkrage. De blir riktigt stora. Jag tror att den kommer att tränga ut auberginen. Sqash är inte så känsliga, den kanske inte behöver ta upp plats i en pallkrage? Broccoli odlade jag i somras (Calabrese), de blev riktigt stora. Kan tänka mig att två plantor får plats i en pallkrage utan att trängas. Om du sätter mycket tidiga morötter kanske du hinner skörda dem innan broccolin har blivit stor? Eller sätter broccolin tillsammans med/efter rädisorna?
Hälsningar Ann
Anemone nebulosa
21-02-2010, 15:45
Hej!
Vill passa på att varna för att den mkt tjusiga "rädisan" `Hilds Blauer Herbst und Vinter´ snarare är en rättika, och alltså blir mkt större än en rädisa både vad gäller blasten och roten. Jag köpte den förra året från odla.nu och trodde det var en rädisa och sådde den mellan morotsrader, men det blev inga morötter alls pga platsbrist. Jag antar alltså att de skrivit fel på odla.nu, för om du kikar på Impecta så kallar de samma sort för rättika. Vet inte exakt var gränsen mellan rädisa och rättika går, men när jag tänker "rädisa" så tänker inte jag på ngt så stort.
Aubergine sägs vara frostkänsligare än tomat och brukar inte rekommenderas för frilandsodling; är det verkligen tillräckligt mkt lä och sol vid dina pallkragar? Funkar nog bättre i en svart plastkruka, för då hålls jorden lite varmare.
Sallat, frilandsgurka, sockerärter och någon snabbväxande asiatisk kål kanske vore något för dina pallkragar? Det är jättegott att skörda färsk sallat och krispiga gurkor och sockerärter liksom asiatisk kål är goda att woka, tycker jag. Dessutom är ärter kvävefixerande vilket innebär att man tillför näring till jorden när man odlar dem. Grönkål som sägs vara den nyttigaste av kålsorterna och kan skördas ända in på mars i nästkommande år, tycker jag är enklare att lyckas med än broccoli. Det finns roliga varianter på det om du helst vill ha det, tex purpurfärgad.
Jag planerade inte att odla broccoli förra året, men fick ngr småplantor av en odlargranne. Ingen av oss fick några stora knoppar/broccoli - medan bladverket blev stort och ståtligt. Misstänker att det beror på mkt kväve i jorden, men det kändes inte särskilt kul att få så liten skörd. Givetvis kanske du lyckas mkt bättre, men min erfarenhet är att broccoli är lite svår. (Tips på hur man lyckas mottages tacksamt!)
Av de växter du har valt kan jag se två som trivs ihop: rädisor och morötter.
Om dina pallkragar är 80 x 120 cm så tror jag du får plats med en squash på ena halvan. Squash blir stor oavsett, men betydligt större ju mer näring den får. Men som Ann skriver, så är det nog en god idé att ha squashen för sig så den kan breda ut sig, så kan du frigöra pallkragens plats åt något annat istället. Squash älskar organiskt material, och en del odlar squash direkt på en "komposthög" - det kanske vore något!?
Mvh Nico
Thomas S
26-02-2010, 21:16
Hej!
Broccoli skall inte ha så mycket kväve, som du skriver, så det är Fosfor och Kalium som är viktigast. Ej för lågt PH-värde bör det vara, över 6,5- 7
MVH Thomas S
RibesRubusVitis
26-02-2010, 23:30
Redan nu bör du planera för att kunna byta plats mellan grödorna nästa år:
http://www.gardenersworld.com/how-to/projects/crop-rotation/